Search
Филтрирай по...
Ензими
Как действат храносмилателните ензими

Хранителните, клетъчните и системните ензими са изключително важни за човешкото здраве. Те имат ключова роля за усвояването на хранителните вещества, имунния отговор, когнитивните способности, клетъчната детоксикация и др. (1).

Ензимите са едни от най-важните структури в организма. Представляват дълговерижни протеини, които действат като ключ към уникалните ключалки в тялото. Ето кои са найсъществените им ползи:

-намаляват стреса върху храносмилателната система;

-понижават възпалението в стомашно-чревния тракт;

-подобряват процесите на храносмилане;

-способстват за разграждането на храната и усвояването на полезните вещества;

-подпомагат здравословния баланс между добри и лоши бактерии в чревния микробиом;

-имат ползи при хранителна чувствителност и алергии към определени храни;

-подобряват имунния отговор;

-увеличават производството на клетъчна енергия;

-препоръчват се при автоимунни заболявания;

-важни са за състоянието на кожата и тъканите.

Денатурирани ензими. Когато аминокиселинните връзки в ензима се повредят, той се разпада и вече не може да изпълнява функциите си. Този процес на денатуриране може да бъде причинен от следните фактори (2): флуорид, лекарства, алкохол, консервирани и преработени продукти, храна, приготвена на температура над 118 градуса.

Повредените ензими са ненужни и вредни! Когато ензимите са повредени, те вече не са в състояние да предоставят своите уникални ползи и се превръщат в чужди протеини за тялото. Тези чужди протеини се разпознават като възможен опасен нашественик от имунната система, при което в тялото се създава възпаление (3).

Всички преработени и приготвени на висока температура продукти съдържат денатурирани ензими (4). Те действат като мощни алергени, които атакуват органите и системите в тялото. Тъй като са тежки за обработка, те изчерпват ензимите запаси и предизвикват различни стомашно-чревни нарушения.

Фактори, които изчерпват ензимните резерви. Свързани са основно с начина на живот – излагане на замърсен въздух, прием на медикаменти, недостатъчен сън, стрес. Повечето от нас за съжаление непрекъснато живеят в подобни условия и съответно имат дефицит на ензими.

При неправилно комбиниране на храните също се използват повече ензими от необходимото. Това включва комбинации от зърнени или нишестени храни като картофи и протеини (месо и картофи, например). Повечето хора комбинират скорбяла и протеини при всяко хранене, което изпомпва ензимните резерви на организма.

Как да си набавите максимум ензими чрез диетата? Необходимо е да спазвате диета, в която присъстват повече сурови и живи храни. Оптималният план за хранене трябва да съставлява поне 75-80% сурови и живи храни, и 20-25% висококачествени готвени храни.

Препоръчителните продукти, които можете да приготвяте здравословно включват кафяв ориз, киноа, сладки картофи и кръстоцветни зеленчуци. Кръстоцветните зеленчуци са много подходящи за приготвяне на пара, но никога не ги приготвяйте чрез  варене – така ще изгубят ценни водоразтворими хранителни вещества. Обработката им на пара е най-подходяща – при нея се разрушава външната им целулозна стена, която доста трудно се метаболизира от храносмилателната система, в резултат от което те стават силно бионалични(5).

Увеличете ензимния потенциал на организма си! За повишаване на ензимния потенциал на организма, е важно да консумирате предварително накиснати и покълнали всички зърна, семена, ядки и бобови растения. Практиката на накисване, ферментация и покълване разрушава „лошите“ протеини и активира ключови ензими, които подобряват бионаличността на хранителните вещества. Покълналите бобови растения, семена, кръстоцветни зеленчуци и ядки отключват пълния потенциал от ензими и хранителни вещества в организма. Кълновете от броколи са един от най-богатите източници на хранителни вещества на планетата.

Ферментирали храни. Включването на ферментирали храни и напитки е друг чудесен начин за увеличаване на ензимите в организма. Подходящи ферментирали напитки са кефир от кокос, суроватка, ферментирали зърнени и гроздови напитки, комбуча, кефир от козе мляко и др. Кисело зеле, кимчи и ферментирали зеленчуци също са страхотен ресурс за увеличаване на ензимния потенциал.

3 важни причини, поради които ферментирали храни са полезни:

-подобряват храносмилането;

-увеличават съдържанието на витамини в храната и подобряват абсорбцията й;

-съдържат изобилни количества ензими и възстановяват баланса на чревната микробиома.

Хранителни добавки. Приемът на хранителни добавки, съдържащи ензими има изключителни ползи и често при определени обстоятелства е дори наложителен. Те са особено необходими по време на празници например, когато консумираме по-големи количества храна, за да предотвратят подуването, газовете, тежестта и вредите от алкохола.

Специалното предложение на Revita: Храносмилателни ензими Complete Digestive на канадската марка Webber Naturals! Тази ензимна формула включва голямо разнообразие от ензими, предоставящи широк спектър ефекти. Съдържа амилази – ензими, метаболизиращи въглехидратите, протеолитични ензими – за разграждане на протеините и липази – метаболизиращи мазнините ензими. Те функционират в стомашно-чревния трак, независимо от нивата на pH, намаляват натоварването върху стомашно-чревния тракт и подобряват усвояването на полезните нутриенти от диетата!

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×
×

Cart