Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Гликемичен индекс

Гликемичен индекс е отнасящата се към храните стойност, показваща времето за което всяка една от тях повишава нивата на глюкоза в кръвта. Състоянието, познато на разговорен език като „висока кръвна захар“ и означава високи нива на глюкоза в кръвта. Най-често то причинява бъбречни заболявания, слепота и значително увеличава риска от развитие на сърдечно-съдови проблеми.

Храните с нисък гликемичен индекс освобождават глюкозата постоянно и бавно. Те гарантират поддържане на здравословно тегло и дори могат да подпомогнат свалянето на килограми. Бавното и постепенно освобождаване на глюкозата от нискогликемичните храни е важна предпоставка за успешно контролиране на нивата на кръвната захар.

Храните с висок гликемичен индекс причиняват рязко покачване на кръвната захар. Считат се за вредни, особено за хора с диабет или преддиабетно състояние, в чиято диета задължително трябва да преобладават храните с нисък гликемичен индекс. Причината е, че при диабет тип 1, както и в някои случаи на диабет тип 2, организмът не е в състояние да произвежда достатъчно количество инсулин, което провокира натрупване на кръвна захар. По правило преработените продукти са с висок гликемичен индекс, докато ниският е присъщ за повечето зеленчуци и за храните богати на фибри.

Наред с понятието гликемичен индекс съществува и друго, макар и по-малко познато – гликемичен товар.  Хората страдащи от диабет обаче, са добре запознати с него – те са наясно, че трябва постоянно да следят консумацията си на въглехидрати. Но различните храни, съдържащи въглехидрати, повлияват по различен начин нивата на кръвната захар, и именно това влияние се измерва с понятията гликемичен индекс и гликемичен товар. И след като бе пояснено какво представлява гликемичният индекс, и че колкото по-високи са стойностите му (от 0 до 100, като с индекс 100 е чистата глюкоза), толкова по-рязко съответната храна води до повишаване на кръвната захар, нужно е да се изясни и понятието гликемичен товар.  Това, за което числото на гликемичния индекс не дава сведение е до какви стойности може да се покачи нивото на захар в кръвта след консумирането на определена храна. И именно за да се разбере комплексния й ефект върху нивата на захар в кръвта, трябва да се знае не само колко бързо тя предизвиква покачване на нивото на глюкоза, но и до какви нива. И именно мярката, наречена гликемичен товар, дава пълната картина. Интересен онагледяващ пример е пъпешът – той има много висок гликемичен индекс – около 80 – но въглехидратите в него са толкова малко, че гликемичният товар на една средна порция от този плод е само 5 единици.

Гликемична диета. Повечето експерти по здравословно хранене са на мнение, че пациентите с диабет трябва да обръщат внимание както на гликемичния индекс, така и на гликемичния товар, за да не допускат внезапни скокове в нивата на глюкоза в кръвта си. Някои обаче са на мнение, че именно съдържанието на въглехидрати в дадена храна е най-важният компонент, по който да се предскаже как точно ще се променят показателите на кръвната захар. Редица диетолози пък са на мнение, че прекаленото фокусиране върху индекса и товара излишно усложняват избора на храна при пациенти с висока кръвна захар.

В заключение – следването на принципа на хранене съгласно гликемичния индекс на храните е по-скоро полезно и препоръчително за хората с диабет. Но поддържането на здравословно тегло или неговото достигане чрез сваляне на килограми, е една идеална профилактика както на нивото на кръвната захар, така и на здравето като цяло.

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×
×

Cart