Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Остеоартрит

Много хора с остеоартрит и болки в коленете избягват физическата активност, но имат нужда именно от нея. Ето типичен пример за ситуация, за която изразът „параграф 22“ е станал нарицателно – коленният остеоартрит прави движението мъчително, но именно то помага за облекчаване на болката. Остеоартритът – най-честата форма на артрит – е широко разпространено заболяване – среща се при над 10 % от хората в развитите страни. Може да засегне хълбоците, кръста, врата и дори пръстите на ръцете, но най-често „удря“ в коленете.  Изследванията сочат, че 10% от всички мъже над 60-годишна възраст имат оплаквания от остеоартрит.

Това е състояние, при което ставният хрущял постепенно се износва. В резултат, повърхностите на двете големи кости в крака започват да се търкат в коленната капачка, което води до болка и затруднява нормалното движение. Развива се най-често с напредване на възрастта, но фамилната обремененост също може да бъде сериозна предпоставка за по-ранна поява на симптомите. За облекчаване на състоянието, най-често се прилагат нестероидни противовъзпалителни медикаменти, които наистина облекчават дискомфорта, но за кратко. Най-лесното, ефективно и дългосрочно решение за справяне с проблема, е движението в комбинация с прием на хранителни добавки, съдържащи колаген, хиалуронова киселина, МСМ, екстракт от босвелия и други натурални вещества, подхранващи ставите.

Колаген. Това е белтъкът, който преобладава в съединителната тъкан на тялото. От полза е както за кожата, така и за ставите и костите. Има подхранващо и възстановяващо действие, независимо дали поражението е механично или е резултат от заболяване. Забавя или предотвратява изтъняването на ставните хрущяли.

Хиалуронова киселина. Естествен лубрикант, който намалява триенето на ставните повърхности и защитава ставните хрущяли от увреждане.

Метилсулфонилметан. Познаваме го като МСМ. Представлява органична сяра, която се усвоява лесно и  бързо от човешкото тяло. Изгражда много от естествено произвеждащите се в организма вещества, включително колаген, кератин и др. Има силни противовъзпалителни свойства и поддържа здравината на костите, ставите и ноктите. Облекчава симптомите при травми на сухожилията, ставите и мускулите.

Екстракт от босвелия. Болкоуспокояващият ефект на тази билка е отдавна известен и доказан. Екстрактът, извлечен от босвелия е супер ефективен при болка в коленете и има силно противовъзпалително действие. Редица престижни медицински издания сравняват ползите на босвелия с тези на нестероидните противовъзпалителни медикаменти.

От какво се нуждае коляното? Костите и хрущялите имат нужда от редовно движение, за да се поддържат в добра кондиция. От особена важност е мускулите около коляното да са здрави, тъй като по този начин предпазват ставите от прекомерно натоварване. Регулярното движение не само може да предпази от влошаване на симптомите, а и изобщо да възпре развитието на остеоартрита. Мащабно проучване от 2017 г. обобщава резултатите от цели 17 други подобни, обхващащи общо около 115 000 души, и търси връзките между умереното физическо натоварване чрез бягане и развитието на артрит в бедрената и/или колянната става. Резултатите сочат, че симптоми на коленен остеоартрит имат само 3,5% от хората, които се занимават непрофесионално с бягане в свободното си време, покривайки средни разстояния между 5 и 10 км. В групата на хората, които не се занимават с бягане, този процент е 10.

И ако не всеки обича да бяга – има спасение и в ходенето! Сред хората с умерен коленен остеоартрит, не се наблюдава допълнителна загуба на хрущял в двегодишен период, но при условие че те редовно правят по около 7 000 крачки дневно.

В случаите, когато болката в коляното е подчертано силна, специалистите препоръчват да се започне постепенно с движения, които минимално натоварват коленете – подходящи са плуването и всякакви видове водна аеробика. При подобрение, може да се премине към умерени натоварвания на велоергометър. Целта на тази последователност е болката постепенно да намалява, докато натоварванията постепенно се увеличават и удължават. Впоследствие трябва да се пристъпи и към по-натоварващите активности, каквито са продължителното ходене пеш, бягането, както и леки до умерени планински преходи.

Движение всеки ден!

Раздвижванията на коляното трябва да се превърнат в ежедневен навик, дори когато по някаква причина човек е възпрепятстван да спортува или да излиза навън. За такива случаи е много подходящо следното упражнение:

1.Седнете на стол, с двата крака правещи ъгъл от 90˚ в коленете.

2.Бавно започнете да повдигате десния си крак така че да стане успореден на пода (или поне доколкото е възможно изправен), докато левият остава стъпил на земята.

3.Задръжте в това положение 30 секунди, след това бавно започнете да сгъвате десния крак обратно към изходно положение. Повторете упражнението с левия крак. Правете това по десет пъти, два пъти дневно.

Редовните физически упражнения са най-успешния начин за борба с остеоартрита. Те могат не само да забавят развитието му, но и да облекчат в голяма степен болката и дискомфорта. Другата препоръка, в която всички специалисти са единодушни, е че ако е необходимо, телесното тегло трябва да бъде редуцирано. Доказано е, че остеоартритът прогресира значително по-бързо при хора с наднормено тегло. Всеки свален килограм чувствително намалява натоварването върху едни от най-важните стави в човешкото тяло.

За облекчаване на болката и подобряване на движението при остеоартрит на коленете, Revita Ви препоръчва следните продукти:

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×

Cart