Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание
Продукти
Статии
Новини

Фибрите представляват група вещества с растителен произход, известни и като баластни вещества или влакнини, сред които най-популярни са целулозата, пектинът, желатинът, лигнинът и др. Съществуват два вида фибри. Разтворимите, както става ясно от названието им, се разтварят в организма и образуват плака по стомашните стени, като забавят усвояването на глюкозата, мазнините и холестерола. От своя страна, неразтворимите фибри не могат да се преработят и се задържат в храносмилателния тракт, където абсорбират излишните мазнини и течности и в резултат от набъбването си, упражняват натиск върху дебелото черво и способстват изпразването му от излишните вещества и токсините, помитайки със себе си и шлаката от стените на червата.

Модерният в наши дни „кръстоносен поход” на нисковъглехидратните диети води до хроничен недостиг на фибри в храната на голяма част от населението по света, което на свой ред предизвиква редица здравословни проблеми, класифицирани от Световната здравна организация като пандемия, сред които сърдечносъдови заболявания, диабет и затлъстяване. Не на последно място, недостигът на фибри причинява стомашно-чревни проблеми като запек, хемороиди и раздразнения на дебелото черво.

Лекарите и диетолозите препоръчват повишен прием на фибри при профилактиката на сърдечносъдови заболявания и диабет поради способността им да намаляват както нивата на вредния холестерол, така и тези на кръвната захар като затрудняват усвояването на мазнините и намаляват риска от атеросклероза на съдовете. Влакнините са особено полезни и за хора, които спазват диети за намаляване на телесното тегло, тъй като чувствително намаляват количеството на усвоените от организма калории и в същото време придават чувство за ситост, което допълнително намалява енергийния прием. Освен това, фибрите в организма съдействат и за предотвратяването на стомашно-чревни проблеми и за превенция на рак на дебелото черво.

Влакнини се съдържат единствено в храни от растителен произход – зеленчуци и плодове като бамя, бобови растения, домати, зеле, зелен фасул, зеленолистни зеленчуци, краставици, лук, патладжани, репички, спанак, тиквички, чушки, броколи, брюкселско зеле, артишок, както и ябълки, сливи, праскови, ананас, грейпфрут, горски плодове, череши, киви, пъпеш, диня и др. За хората, които решат да набавят повече фибри към диетата си, е важно да знаят, че увеличаването на количеството им трябва да е постепенно и съпроводено с приемане на повече вода, за да се избегне образуването на излишни газове, тежест в стомаха и констипация.

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart