Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Кобаламинът е водноразтворим витамин от В-комплекса. Известен още и като “червен витамин”, той участва в образуването и регенерирането на червените кръвни клетки, с което предотвратява появата на анемия и нездрави кръвни телца. В12 е единственият витамин, който съдържа основни минерални елементи и коензими, спомагащи за доброто състояние на костния мозък. Кобаламинът е важен и за поддържането на нормалните функции и състояние на централната нервна система, защото служи за изграждането на липопротеиновата основа, на базата на която се изграждат нервните клетки. Освен това В12 участва и в метаболизма на протеините, мазнините и въглехидратите. За да е максимален ефектът от употребата на B12, трябва допълнително да се приемат фолиева киселина и B-комплекс.

При недостиг на витамин В12 се потиска синтезът на ДНК и се развива злокачествена анемия. Недостатъчният прием на витамина може да доведе и до преждевременна атеросклероза, мигрена и други видове главоболие, нервно напрежение, необосновани промени в настроението – от прекомерна възбудимост до депресия и дори до шизофрения. Голяма част от хората след 65 години страдат от недостиг на витамин В12, което неизбежно се отразява на здравето им. Напоследък се установи, че недостигът на витамина може да е предизвикан от понижената секреция на сокове от стомаха. Така че хронични гастрити и други стомашно-чревни заболявания могат да блокират усвояването му ог организма.

Витамин В12 се препоръчва при различни анемии, лъчева болест, дистрофия, заболявания на черния дроб (хепатит, цироза), полиневрити, радикулити, невралгии, мигрени, кожни заболявания (псориазис, фотодерматоза, дерматити, невродермити), след прекарани инфекциозни заболявания. Той значително подпомага растежа и усилва апетита при децата. Увеличава енергията. Поддържа нервната система, намалява раздразнимостта и подобрява концентрацията на вниманието, паметта и равновесието. Не на последно място, заедно с останалите витамини от В-групата кобаламинът допринася за правилното оползотворяване на мазнини, въглехидрати и протеини.

Витамин В12 се синтезира само от някои видове бактерии, включително от нормалната бактериална флора в храносмилателната система на човека. Затова основен източник на кобаламин е храната от животински произход: месо, черен дроб, яйца и мляко. Други хранителни източници на витамин В12 са сардините и морските храни като цяло. Учени, изследващи качествата на някои видове водорасли, са установили че в спирулината и синьо-зелените водорасли има значително съдържание на лесноусвоим витамин В12.

Тази публикация има 2 коментари

  1. Здравейте какво можете да ми предложите на липса витамин Б12

    1. Здравейте,

      Ако имате В12 недостиг, в зависимост от степента на дефицита, може да приемате Витамин В12 /метилкобаламин/ 1000 мкг или 5000 мкг.

      д-р Аелита Петрова
      лекар в Отделение ”Имунохематология и трансфузиология” в Майчин дом
      Рейки мастер
      консултиращ лекар в Български Рейки център

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart