Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание
Продукти
Статии
Новини


Витамин Р (рутин) влиза в групата на водоразтворимите витамини и е част от т.нар С-комплекс поради свойството му да повишава усвояването на витамин С като не допуска окисляването и разрушаването му. Физиологичната функция на витамин Р се изразява в укрепването на капилярните стени и регулиране на пропускливостта им. Стимулира образуването на стволовите еритроцити и усилва тъканното дишане.
Недостигът на витамин Р се изразява в обща слабост на организма, болки в краката и в ръцете, чупливост на капилярите и произтичащите от това точковидни кръвоизливи и синини по кожата. Честото кървене на венците при миене на зъбите също може да бъде причинено от дефицит на витамин Р.
Тъй като има уникалното свойство да модифицира отговора на организма срещу различните видове възпаления, вируси, алергени и канцерогени, в профилактичната практика витамин Р се предписва при хеморагични диатези, ревматизъм, хипертония, язва на стомаха и дванадесетопръстника, заболявания на черния дроб и жлъчката, очите, кожата, при отравяне и др. Доказано е благоприятното му действие при изгаряне и лъчева болест. Изследвания показват, че 100-150 мг витамин Р дневно могат да намалят вътреочното налягане с до 15%. Също така се използва за ускоряване лечението на едемата и виенето на свят, дължащи се на смущения във вътрешното ухо. Жените в критична възраст, страдащи от горещи вълни, чувстват реално облекчение при увеличен прием на витамин Р в комбинация с витамин D.
Най-добрият източник на витамин Р са плодовете и зеленчуците в жълто, оранжево и червено: манго, кайсии, лимони, портокали, грейпфрути и други цитрусови плодове, шипки, череши, касис, сини сливи, грозде. Зеленият чай, червеното вино и тъмният шоколад (с над 70% какаово съдържание) също са добри източници на витамин Р поради общата му принадлежност към групата на биофлавоноидите.

Вашият коментар

×

Cart