Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Обичат ли очите ни компютриДнес компютърът е всичко. Нито един съвременен човек не може да живее и работи без него. Но неправилните „взаимоотношения” с компютъра могат да доведат до сериозни нарушения на зрението.

Още в края на 70-те години на миналия век, когато се появиха първите персонални компютри, в работната терминология на лекарите-офталмолози се появи изразът „компютърен зрителен синдром” (CVS). Рискът от възникване на очни заболявания и нарушения на зрението може да бъде понижен при условие, че се спазват правилата за безопасност при работа с компютър.

В какво се състои вредното влияние на компютъра върху очите?

Първи фактор

Електромагнитното лъчение на монитора (особено на по-старите такива) оказва вредно въздействие върху провеждането на зрителните импулси генерирани в ретината и способства за понижаването на зрителните функции и контрастната чувствителност.

Втори фактор

Статичното напрежение на очния акомодационен мускул, възникващо при продължителна работа на близко разстояние от монитора, води до нарушение на микроциркулацията в очите. В резултат се развиват изменения на акомодацията, които често са придружени от зрителна умора, влошаване на зрението, главоболие, замъглено и двойно виждане, затруднения при фокусирането и понижаване на контрастното възприятие и работоспособността на окото. Акомодационните нарушения на свой ред са един от основните фактори за развитие на късогледство (миопия). Лекари от различни страни отбелязват рязко увеличение на броя на късогледите сред младите хора, активно използващи компютър.

Трети фактор

В резултат от рязкото понижаване честотата на мигане се развива така нареченият „синдром на сухото око” – състояние, характеризиращ се със сухост и зачервяване на очите.

Какви са причините за възникването на очни заболявания при работа с компютър?

Основните причини за възникване на очни заболявания при продължителна работа с компютър са:

  • лоша ергономия на работното място, т.е. неправилно разположение на монитора;
  • неподходящо осветление;
  • неспазване на режима за зрителни натоварвания;
  • неправилна корекция на аномалиите в рефракцията (късогледство, далекогледство, астигматизъм) в условията на статично зрително натоварване.

Как да избегнем проблема?

Профилактиката несъмнено е за предпочитане пред лечението. Ето защо превантивните прегледи при офталмолог трябва да се провеждат не по-рядко от 2 пъти годишно. Лекарите предлагат различни методики за трениране на очните мускули и физиопроцедури, възстановяващи микроциркулацията на мускулната тъкан. Курсовете възстановителна терапия обикновено се провеждат 2-3 пъти годишно и включват 10 процедури. Сред най-разпространените процедури са пневмомасажът, терапевтичният лазер и тренировките на акомодацията.

Превантивни мерки

Рискът от възникване на очни заболявания може да бъде значително понижен при спазване на необходимите мерки за профилактика. За това е необходимо:

  • да използвате само течнокристални (LCD) монитори;
  • за възстановяване на правилния слъзен обмен е необходимо активно да стимулирате честотата на мигането си, да използвате овлажняващи капки за очи, към които се отнасят препаратите с изкуствена сълза;
  • да контролирате влажността на въздуха в помещението, в което работите;
  • ако носите контактни лещи, е необходимо да използвате специални овлажняващи капки за очи;
  • да правите почивки като затваряте очите си за 1-2 минути;
  • на всеки 1-2 часа да ставате от компютъра и да гледате в далечината в продължение на 5-10 минути;
  • да правите по 4-5 прости упражнения с участието на големите мускулни групи.

Правете упражнения за мускулите на очите, шията, гърба и раменния пояс. За децата препоръките са същите, но почивките трябва да бъдат по-чести и по-продължителни. Децата на възраст 12-14 години трябва да стават от компютъра на всеки 45 минути, а децата между 15 и 17 години на всеки час. Продължителността на една почивка трябва да бъде минимум 15 минути.

Гимнастика за очите

1. Замижете и силно притиснете клепачите си, а след 3-5 секунди отворете очите си и ги дръжте така в продължение на същото време. Повторете упражнението 6-8 пъти. Това ще укрепи мускулите на клепачите, ще подобри кръвообращението и ще отпусне мускулите на очите.

2. Мигайте бързо в продължение на 30 секунди, а след това 30 секунди гледайте неподвижно пред себе си. Направете 3 повторения. Упражнението ще подобри кръвообращението на очите.

3. Затворете очите си и нежно масажирайте клепачите си с кръгови движения на показалците в продължение на 1 минута. Това ще отпусне мускулите на очите и ще подобри кръвообращението.

Домашна аптека

Полезно е да редувате топли и студени компреси с памучни тампони, потопени в настойка от салвия. След процедурата клепачите трябва да бъдат подсушени със салфетка и намазани с подхранващ крем.

Зачервените очи и клепачи могат да бъдат промиване с отвара от липа или лайка. За снемане на умората и освежаване на кожата около очите помагат компресите със суров ситно настърган картоф.

Ревита Ви препоръчва:

Вижън, 448 mg

Очанка (билка), 430 mg

МЕГА – ДХК, 1 000 mg

Неуроминс ДХК, 100 mg

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart