Вегетарианството – ползи и рискове

Вегетарианството - ползи и рисковеВегетарианството (от латински vegetativus – растителен) е система на хранене, която признава ценността на растителните продукти и отрича (напълно или частично) употребата на продукти от животински произход.

Привържениците на вегетарианството обясняват своя избор с религиозни, нравствени и икономически причини. Голяма част от тях твърдят, че човекът е създаден като потребител на растителни продукти и че именно растителната храна е благоприятна за поддържане на добро здраве, достигане на дълголетие и предпазване от различни видове болести.

Веганите (строгите вегетарианци) употребяват само растителна храна, лактовегетарианците (от латинските думи lactisмляко и vegetativus – растителен) допускат включването на мляко и млечни продукти в дневното меню; лактоововегетарианците (от латинските думи lactisмляко, ovo – яйца и vegetativus – растителен) наред с растителните продукти ядат млечни продукти и яйца. Фруктовегетарианците консумират предимно плодове и зеленчуци,  а последователите на макробиотиката наблягат върху зърнените култури. Вегетарианството оказва благоприятно въздействие върху здравето на човека, но в същото време крие в себе си някои опасности, обусловени от недостига или пълното отсъствие в растителните продукти на някои полезни вещества, сред които витамин D и витамин B12.

Ползите от вегетарианството

  1. Високо съдържание на растителни влакна в дневното меню (способстващи за появата на чувство за ситост), извеждане на някои вредни вещества от стомаха и понижаване на риска от развитие на рак и атеросклероза.
  2. Високо съдържание на витамини в плодовете и зеленчуците, защитаващи от различни видове заболявания (витамини C и P, фолати, бета-каротин) и противоракови терпеноиди.
  3. Високо съдържание на калий, магнезий и техните алкални еквиваленти в плодовете и зеленчуците. Благоприятно отношение между наситени и ненаситени мастни киселини в растителните продукти.
  4. Съдържание на фитонциди, способни да убиват различни болестотворни бактерии.
  5. Отсъствие на холестерол в растителната храна, способност на някои растителни продукти да понижават нивото на холестерол в кръвта.

Рискове от строгото вегетарианство

  1. Недостиг на витамин D и отсъствие на витамин B12 в дневното меню, необходими за формирането на червените кръвни телца и нормалната работа на  нервната система.
  2. Недостиг на редица аминокиселини, необходими за растежа и развитието на децата.
  3. Недостиг на витамин В2.
  4. Недостиг на витамин С в макробиотичната диета.
  5. Като следствие от забавения растеж на децата, риск от нарушения в развитието, поява на рахит, малокръвие и други заболявания, причинени от непълноценното хранене.

Съвети

  1. Лактовегетарианството и лактоововегетарианството са за предпочитане пред строгото вегетарианство.
  2. При строгото вегетарианство е необходимо да бъдат включени в дневното меню недостигащите хранителни вещества. Източник на протеин, близък по състав с животинския са бобовите култури. Хубаво е да се приемат поливитаминни препарати, съчетаващи в своя състав витамини и минерални вещества.
  3. Медът, пчелното млечице и цветният прашец, употребявани в общоприетите количества, не могат да осигурят на организма витамините и минералите, недостигащи в менюто на строгите вегетарианци.
  4. През бременността или кърменето жените, спазващи хранителния режим на строгото вегетарианство, трябва да обърнат специално внимание на набавянето на всички необходими хранителни вещества. Понеже именно в тези периоди недостатъците на вегетарианското хранене ще окажат особено силно влияние върху тях и тяхното бебе.

Ревита Ви препоръчва:

Плодов антиоксидант, 450 mg

Зеленчуков антиоксидант, 450 mg

Алайв мултивитамин, 1g

Вашият коментар

Close Menu