Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание
Продукти
Статии
Новини

Какво знаете за яйцата?Яйцата са сред най-ценните продукти за хранене. Благодарение на високите си вкусови, хранителни качества и добра усвояемост, те намират широко приложение в менюто на здравите хора. Използват се и за приготвяне на различни диетични ястия. Хранителната ценност на яйцата се дължи на наличието на важни, добре балансирани питателни вещества в тях.

Ядливата част на яйцето съдържа около 13% белтъчини, 12% мазнини, незаменими мастни киселини, лецитин, холестерол, витамини и минерални вещества. Макроелементите в състава на яйцето включват фосфор, желязо и калций, а микроелементите са представени от йод, мед и кобалт. Яйцата съдържат ретинол, рибофлавин, пиридоксин и токоферол. Белтъкът на суровото яйце съдържа така наречените трипсин-инхибиращи вещества, които понижават активността на ензима, отговарящ за смилането на протеините. Този процес от своя страна понижава отделителната функция на жлезите на храносмилателната система, поради което суровият яйчен белтък се използва като лечебно средство при язвена болест на стомаха и дванадесетопръстника.Суровият яйчен белтък въздейства върху витамин H (биотин), в резултат на което той става недостъпен за усвояване. Ето защо продължителното ежедневно консумиране на сурови яйца не се препоръчва заради опасността от възникване на биотин-хиповитаминоза. Яйченият жълтък съдържа около 11% белтъчини, 11.5% липиди, 1.1% полиненаситени мастни киселини и 1.5-2% холестерол. В суров вид той притежава жлъчегонно действие и се препоръчва при хроничен холецистит и застой на жлъчен сок в мехура.

Жълтъкът на яйцето съдържа големи количества холин, витамини А, D, Е и каротин, както и витамини от група B. Съдържанието на фосфолипиди е около 10%, като тук те са представени основно от съединението лицетин. Известно е, че лицетинът стабилизира процесите на липиден обмен в организма, което води до понижаване нивото на холестерол в кръвта. Ето защо въпреки сравнително високото съдържание на холестерол в яйцата, те не са противопоказни за хора, страдащи от атеросклероза (при ограничена консумация до 2-3 бр. седмично). Допустимата норма за хора без признаци на атеросклероза, водещи активен начин на живот, е 2 яйца дневно.

В сравнение с другите хранителни продукти усвояемостта на витамините и минералните вещества в яйцата е висока и почти не се повлиява от топлинна обработка. В човешкия организъм яйцата се усвояват почти напълно (до 97%), без да образуват шлаки в червата. Суровите и рохките яйца се усвояват по-бързо от твърдо сварените и пържените, но в суров вид е добре да се консумират само кокошите яйца. Яйцата от плуващи птици (гъши и патешки) не трябва да се консумират сурови, рохки, на очи или във вид на омлет, тъй като често са заразени със салмонела и други болестотворни микроби. Патешките и гъшите яйца трябва да се консумират само след варене в продължение на 15-20 минути.

Яйцата от кокошка, пъдпъдък, токачка и пуйка се използват като диетичен продукт. Срокът за тяхното съхранение в хладилник не бива да превишава 30 дни, а при стайна температура – 12 дни, като пъдпъдъчите могат да се съхраняват не повече от 5 дни. Качеството на яйцата може да се провери с помощта на електрическа крушка или купа, пълна с вода. Свежите качествени яйца нямат тъмни петна при осветяване, а при потапяне във вода те потъват на дъното. Развалените яйца плуват във вода, тъй като в резултат от гниене в тях се образуват газове.

Освен яйцата, широко приложение в хранителната индустрия намират и яйчните продукти. Към тях се отнасят яйчен прах и меланж, което е замръзена смес от белтъци и жълтъци. На едно кокоше яйце с маса 48 гр. (без черупката) съответстват по състав 13.3 гр. яйчен прах. Меланжът и яйчният прах присъстват в много кулинарни рецепти.


Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart