Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Във форма и през зиматаПрез зимния период слънцето рядко ни радва със своята поява, а раздялата с неговите топли лъчи води до отрицателни последствия като недостиг на витамин D в човешкия организъм. Липсата на витамин D при децата може да доведе до развитие на тежки състояния, сред които опасното заболяване – рахит. Болестта се проявява с омекване и деформиране на костната тъкан и често е придружена от нервност на детето и нарушения на съня.

Много малко хора осъзнават обаче, че от недостиг на витамин D страдат също и възрастните. Симптоми като раздразнителност, нарушения на съня, хронична умора, чупливост на костите и диария често се приписват на стреса и лошата екология. В човешкия организъм витамин D се синтезира под въздействието на слънчевата светлина, но недостигът му може да бъде компенсиран и по други начини. Най-лесният от тях е приемът на поливитаминни препарати. Витамин D (калциферол) присъства и в препаратите, съдържащи калций и фосфор, тъй като без него тези микроелементи не могат да бъдат усвоени. Съществуват близо десет разновидности на витамин D (D1, D2, D3 и т.н.), но значими за организма са само витамини D2 и D3. Необходимата доза от витамин D е около 10-15 мкг на денонощие. Не трябва да се забравя, че излишъкът на този витамин също е опасен. Предозирането на витамин D (над 500 мкг на ден) може да доведе до отравяне на организма.

Най-естественият начин да се попълни дефицитът на витамин D при отсъствие на слънце е пълноценното и здравословно хранене. Най-високо съдържание на този витамин имат черния дроб на риба треска, херингата, сьомгата, орехите, млякото, яйцата и рибеното масло. Плодовете също са източник на витамин D – такива плодове са грейпфрутът, меката част на авокадото и мангото.

Слънчеви бани. По време на летния сезон витамин D се натрупва в подкожната мастна тъкан и постепенно се освобождава през цялата година. Аналози на слънчевите лъчи могат да бъдат солариумите и ултравиолетовите лампи. Не трябва да се пренебрегват и есенно-зимните слънчеви дни. Един час разходка на слънце ще осигури на организма достатъчно количество витамин D.

Защо е важен витамин D за организма?

  • Преди всичко той способства за всмукването на калций и фосфор от стомашно-чревния тракт и за своевременното му отлагане в костите.
  • Без витамин D е невъзможно усвояването на още един микроелемент – магнезий, който заедно с калция участва в множество процеси, протичащи в организма.
  • Витамин D оказва положително въздействие върху белтъчния, серния и въглехидратния обмен.
  • Той е необходим и за нормалното функциониране на околощитовидните жлези и имунната система.

Често възникването на заболяването остеопороза е свързано с първичния недостиг на витамин D. Освен че води до понижено усвояване на калций, дефицитът на този витамин може да провокира и развитие на камъни в бъбреците.

Недостигът на витамин D се определя с лабораторен на анализ на кръвта. Това е единственият достоверен начин да установите, дали вашите здравословни проблеми са свързани с авитаминоза или са провокирани от някакви други нарушения. Преди провеждане на терапия с витамини и микроелементи се консултирайте с личния си лекар, понеже само специалист може да избере подходящото за вашия организъм лечение.

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart