Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Във форма и през зиматаПрез зимния период слънцето рядко ни радва със своята поява, а раздялата с неговите топли лъчи води до отрицателни последствия като недостиг на витамин D в човешкия организъм. Липсата на витамин D при децата може да доведе до развитие на тежки състояния, сред които опасното заболяване – рахит. Болестта се проявява с омекване и деформиране на костната тъкан и често е придружена от нервност на детето и нарушения на съня.

Много малко хора осъзнават обаче, че от недостиг на витамин D страдат също и възрастните. Симптоми като раздразнителност, нарушения на съня, хронична умора, чупливост на костите и диария често се приписват на стреса и лошата екология. В човешкия организъм витамин D се синтезира под въздействието на слънчевата светлина, но недостигът му може да бъде компенсиран и по други начини. Най-лесният от тях е приемът на поливитаминни препарати. Витамин D (калциферол) присъства и в препаратите, съдържащи калций и фосфор, тъй като без него тези микроелементи не могат да бъдат усвоени. Съществуват близо десет разновидности на витамин D (D1, D2, D3 и т.н.), но значими за организма са само витамини D2 и D3. Необходимата доза от витамин D е около 10-15 мкг на денонощие. Не трябва да се забравя, че излишъкът на този витамин също е опасен. Предозирането на витамин D (над 500 мкг на ден) може да доведе до отравяне на организма.

Най-естественият начин да се попълни дефицитът на витамин D при отсъствие на слънце е пълноценното и здравословно хранене. Най-високо съдържание на този витамин имат черния дроб на риба треска, херингата, сьомгата, орехите, млякото, яйцата и рибеното масло. Плодовете също са източник на витамин D – такива плодове са грейпфрутът, меката част на авокадото и мангото.

Слънчеви бани. По време на летния сезон витамин D се натрупва в подкожната мастна тъкан и постепенно се освобождава през цялата година. Аналози на слънчевите лъчи могат да бъдат солариумите и ултравиолетовите лампи. Не трябва да се пренебрегват и есенно-зимните слънчеви дни. Един час разходка на слънце ще осигури на организма достатъчно количество витамин D.

Защо е важен витамин D за организма?

  • Преди всичко той способства за всмукването на калций и фосфор от стомашно-чревния тракт и за своевременното му отлагане в костите.
  • Без витамин D е невъзможно усвояването на още един микроелемент – магнезий, който заедно с калция участва в множество процеси, протичащи в организма.
  • Витамин D оказва положително въздействие върху белтъчния, серния и въглехидратния обмен.
  • Той е необходим и за нормалното функциониране на околощитовидните жлези и имунната система.

Често възникването на заболяването остеопороза е свързано с първичния недостиг на витамин D. Освен че води до понижено усвояване на калций, дефицитът на този витамин може да провокира и развитие на камъни в бъбреците.

Недостигът на витамин D се определя с лабораторен на анализ на кръвта. Това е единственият достоверен начин да установите, дали вашите здравословни проблеми са свързани с авитаминоза или са провокирани от някакви други нарушения. Преди провеждане на терапия с витамини и микроелементи се консултирайте с личния си лекар, понеже само специалист може да избере подходящото за вашия организъм лечение.

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×
×

Cart