Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

A, B, C ... на красотатаЖеланието за красота е присъщо за жените от всички възрасти. Още от малки ние започваме да се въртим пред огледалото обули големите обувки на мама и неумело подчертавахме детските си устни с червило. Растейки, с всяка изминала година, ние започваме да прекарваме пред огледалото все по-дълго време, при това полагайки все повече усилия, за да може кожата ни да бъде гладка, каквато е била в детството ни, а косата ни отново да блести под лъчите на слънцето.

Често в борбата със сухата кожа и с изтощената цъфтяща коса ние забравяме, че една от основните причини за тези проблеми е недостигът на един или няколко витамина в организма, а с други думи – хиповитаминозата. И макар сами по себе си витамините да не снабдяват организма с енергия и питателни вещества, без тяхното участие е невъзможна нормалната жизнена дейност на организма.

В тази статия ще разгледаме значението на отделните витамини не за здравето като цяло, а за красотата и доброто състояние на косата и кожата.

Кои витамини са основните защитници на младостта и красотата?

Витамин A (ретинол). Изпълнявайки важна роля в протичането на обменните процеси, този витамин възпрепятства изсушаването на кожата и лигавиците, като контролира работата на мастните жлези. Кожата става мека и еластична за сметка на увеличеното количество колаген и еластин в нейната структура, образуващи се с участието на витамин А.

Ретинолът е един от основните врагове на стареенето и бръчките. Той ускорява процеса на излющване на мъртвите клетки на кожата и стимулира производството на нови такива. Неговият недостиг провокира влошаване на защитната функция на епитела и до отслабване на бариерата, предпазваща от различни болестотворни бактерии. Това означава, че ниското ниво на ретинол в организма може да доведе не само до поява на козметични проблеми, но и до развитие на кожни заболявания.

Освен морковите, богати източници на витамин А, са черният дроб, рибеното масло, яйцата, млякото, доматите, тиквата, цвеклото, марулята, спанака, зелето, прасковите, кайсиите и други продукти.

Витамини от група B. Техният дефицит води до увреждане на кожата и лигавиците на устната кухина и очите, а също така до нарушено функциониране на мастните жлези. При недостиг на витамини от група B се появяват пукнатини в ъгълчетата на устата, херпеси, неприятен мирис на тялото, а в някои случаи дори косопад. Фолиевата киселина, влизаща в състава на витамините от тази група, осигурява здрав цвят на кожата, а в комбинация с пантеонова и парааминобензонова киселина, тя забавя побеляването на косата.

Източници на витамини от група B са овесената каша, фъстъците, говеждото месо, яйцата, черният дроб, морковите, зелените зеленчуци, пъпешът, кайсиите, тиквата, авокадото, растителните масла, млякото и рибата.

Витамин E (токоферол). Известен още като „витамин на младостта” и „витамин на красотата”, токоферолът възпрепятства образуването на бръчките и стареенето на кожата. Той повишава еластичността и влажността на кожата, а благодарение на способността да прониква и в най-дълбоките й слоеве, той се използва като съставка на множество козметични кремове.

Продукти, съдържащи витамин Е са ядките, семките, зелените зеленчуци и растителните масла.

Витамин C (аскорбинова киселина). Този витамин е незаменим участник в образуването на споменатите вече колагенови влакна, т.е. на „строителния материал” на кожата, съдовете, тъканите на вътрешните органи, костите, венците и зъбите. При недостиг на витамин C освен изсушаване на кожата, се наблюдава влошаване на нейния цвят, появяват се т.нар. капилярни звезди (малки кръвоизливчета под кожата), започват да се цепят ноктите.

Богато на аскорбинова киселина са шипката, касисът, цитрусовите плодове, ябълките, зелето, зелените зеленчуци, доматите, тиквичките и говеждото месо.

Витамин D (калциферол). Този витамин също може да се похвали с широка популярност. Неговият синтез в човешкия организъм се осъществява под въздействието на слънчевите лъчи, поради което недостигът му обикновено възниква през есента и зимата. При дефицит на витамин D освен чупливост на костите и нарушения в дейността на сърцето и нервната система, могат да се наблюдават усилен косопад и влошаване на състоянието на ноктите. Излишъкът на витамин D също не е полезен, понеже прекалено високото му ниво в организма може да доведе до сериозни бъбречни нарушения.

Богати източници на витамин D са черният дроб, млякото, маята, яйчният жълтък и растителните масла.

Витамин F. Това е важен витамин за здравето на косата и кожата. Витамин F се бори с преждевременното стареене на кожата, повишава нейният тонус и нейната еластичност. Освен това, той редуцира нивото на холестерол в кръвта и е един от основните фактори, спомагащи за понижаването на теглото.

Източници на витамин F са рибеното масло, зехтинът, сушените плодове и слънчогледовите семки.

Витамин H (биотин). Биотинът се използва като съставна част на различни козметични средства за кожата на лицето и косата. Той възпрепятства възпаленията и предотвратява появата на заболяването себорея. Също така помага при депресии и синдром на хроничната умора.

Източници на биотин са цветното зеле, бобът, фасулът, зеленият грах, картофите, черният дроб, гъбите, млякото и карантията, но неговият основен доставчик в човешкия организъм е чревната микрофлора.

Витамин K. Витамин K притежава изразено избелващо действие. Способства за понижаване на отоците и облекчаване на възпалителните процеси. Дефицитът на този витамин обикновено не е свързан с недостатъчния му прием с храната, а с понижения му синтез в организма.

Големи количества витамин K се съдържат в морските водорасли, зелето, спанака, морковите, доматите, картофите, лещата и зеления чай.

Витамин PP (никотинова киселина). Недостигът на витамин PP води до понижаване на еластичността и силно лющене на кожата. Именно с това е свързано използването на никотиновата киселина в състава на козметичните средства за кожата на лицето.

Продуктите, съдържащи витамин PP, са целината, доматите, морковите, ряпата, цвеклото, тиквата, чушките и гъбите. В големи количества този витамин се среща в продуктите от животински произход (говеждото месо и черният дроб).

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart