Search
Филтрирай по...

Проблеми със съня /безсъние/Да се събудиш сутринта по-уморен, отколкото си си легнал? Ако сцената ви е доста позната, изглежда имате проблем със съня. Но знаете ли какъв е?

Има доста причини за появата на безсъние, една от които е системното недоспиване. Не случайно денонощието е разделено на тъмна и светла част. Естественото състояния на всеки човек е да спи, когато е тъмно, а да работи, когато е светло. Ако мислите, че можете да излъжете тялото си и нормалния си живот с „нощна смяна” – не е зле да помислите отново.

Причини, симптоми или „причини-симптоми”?

Изследвания доказват, че отсъствието на сън или неговото системно нарушаване могат да доведат до тежки последици за организма. Ако дори веднъж сте бодували цяла нощ, целият ви следващ ден е непродуктивен и на практика изгубен. Това е само безобидна част от последствията, които можете да си навлечете.

Според проучвания, всяка година 58% от възрастните хора страдат от хронично безсъние или имат някакъв проблем със съня. Причините и симптомите са пряко свързани – всеки симптом може да показва, че страдате от безсъние и същевременно безсънието да се е появило следствие на тези симптоми-причини.

Някои от тях са:

  • Депресия – проучванията показват, че 80% от хората, които страдат от депресия, имат и проблем със съня.
  • Чувство на тревожност.
  • Раздразнителност, агресия и значителни промени в настроението.
  • Липса на концентрация – в някои случаи загуба на памет и халюцинации.
  • Липса на координация, което води до инциденти.
  • Употреба на законни и незаконни стимуланти.
  • Постоянна умора.
  • Отсъствие и размотаване по време на работа или училище.
  • Загуба на апетит или увеличен апетит.

Някои от причините за загубата на съня са очевидни – пиене на кафе късно вечер, плач на бебето или висок шум от съседите. Но причините за загубата на съня не винаги са толкова прости.

„Много често хората дори нямат представа какво нарушава съня им” – твърди д-р Томас Рот, директор на центъра за лечение на нарушения в съня в болницата „Хенри Форд” в Детройт. „Повечето си мислят, че причината е някъде, а се оказва, че тя е съвсем друга” – добавя той. Защо се получава така?

Доктор Рот обяснява, че хората често се будят през нощта, без да го осъзнават. Можем да се будим по 10 пъти нощем, но на сутринта да нямаме спомен затова. Ето защо може изобщо да не подозираме, че страдаме от безсъние. Ако се будите повече от 5 пъти през нощта и не си  спомняте, е твърде вероятно да се чувствате хронично изморени и трудно да забележите причината. Което прави още по-трудно и нейното лекуване.

Изненадващи причини за смущения в съня

1. Домашните любимци

Проучване на Клиника за лечение на нарушения в съня показва, че 53% от хората, които спят с домашните си любимци, страдат от безсъние. Животните нямат същия биологичен цикъл като този на хората и е много вероятно след 3 часа сън те да се събуждат и да нарушават съня ви.  И както споменахме по-горе, може изобщо да не си спомняте. Ако не можете да си представите домашния ви любимец да спи извън спалнята, поне не му позволявайте да спи в леглото ви.

2. Алкохолът

Питали ли сте се защо всички купони на студенти завършват със спящи хора по земята? Отговорът на организма към алкохола е доста сложно обясним. Д-р Миндел е убеден, че „алкохолът се отразява значително на ритъма на съня – той действа като успокоително в началото, но след няколко часа те кара да се събуждаш през определен период от време”. За да се предпазим от честото събуждане, препоръчително е да спрем да приемаме алкохол 2-3 часа преди лягане.

3. Гастрит и други стомашни смущения

Хората, които страдат от проблеми със стомашно-чревния тракт, спят по-трудно от останалите. В легнало положение киселините започват да действат на хранопровода, което води до парене и болка. За да се справят с тях, някои хора се опитват  да спят в седнало положение, подпрени на възглавници.  “Дори и рядко съпроводени от болка, киселините със сигурност ви събуждат през нощта”, казва Роналд Крамър, специалист по въпросите със съня в Колорадо.

Колкото и неприятно да е безсънието, винаги има решение – в повечето случай не само едно. Промяна в режима на сън, промяна в начина на живот, промяна в храненето, използване на лекарствени средства и билки – всяко едно от изброените може да свърши добра работа, но не е зле да се ориентирате към най-безопасните. Билките валериана, хмел, пасифлора и шлемник имат изключителното свойство да успокояват и приспиват без странични ефекти и пристрастяване.

 

Тази публикация има 3 коментари

  1. здравейте! съпругът ми има проблем със съня. всеки ден се оплаква, че нощно време се събужда и от най-малкия шум. какво бихте препоръчали. благодаря ви!

  2. Всяка нощ се будя към 2 – 3 часа и си пускам телевизора и по – късно или заспивам или не, защото ставам за работа в 06:00 часа и пътят от нас до работата ми е един час, а сутрин започваме от девет. Пием кафе с колежките, после към десет и трийсет пия още едно и към петнадесет часа последното. Възможно ли е това да е проблема, за да не мога да спя?

    1. Здравейте,

      След като имате проблем със съня, не би трябвало да пиете повече от едно кафе и не по-късно от 9-10 ч. Добре е да се съобразите с биоритмите на тялото и да заспивате не по-късно от 10 ч. След този час има период на ободряване и трудно се заспива. Подходящи добавки са магнезий и 5-хидрокситриптофан. Но първо опитайте без тях, като намалите кафето.

      д-р Аелита Петрова

      лекар в Отделение ”Имунохематология и трансфузиология” в Майчин дом
      Рейки мастер
      консултиращ лекар в Български Рейки център

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×
×

Cart