Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Преодоляване на стреса и безсъниетоХронично недоспиване – това е причината, поради която капитана на танкера «Ексон Валдес» допуска корабокрушение, при което близо до бреговете на Аляска се разлива количество нефт, което причинява щети върху околната среда на стойност над 10 млрд. долара. Безсънието на работници е основна причина и за авариите в атомните централи в Чернобил и Трей Майл Айланд. Над 100 000 пътно-транспортни произшествия се случват именно заради заспали и недоспали шофьори. Това е само част от тъжната статистика, която говори за значението на съня и как достатъчните му количества могат да предотвратят огромно човешки трагедии.

Ако в продължение на часове се въртите в леглото без да можете да заспите или пък се събуждате твърде рано, тялото и мозъкът ви не работят правилно. Ако обаче правилно организирате режима си, безсънието няма да е проблем. Първото нещо, което трябва да направите, е да се отървете от факторите, които пречат на съня ви. Според повечето специалисти стресът, следствие на ежедневни проблеми, е причина за редовното недоспиване.

Според Питър Хори, един от директорите на Клиниката за нарушения в съня  в Рочестър (щата Минесота), в повечето от случаите хората не могат да заспиват главно заради натрупания стрес – тревога, депресия, грижи и др.  Трябва да знаем обаче, че и приятните емоции също са вид стрес. Ето защо и те могат да са причина за възпрепятстване на съня. Премахването на всеки вид стрес (било той от лоши или добро емоции) е равно на стимулацията на добрия сън.

Когато човек се вълнува, в кръвта му се отделя адреналин и други хормони, които поддържат организма в състояние на възбуда”- пояснява Майкъл Торпи, директор на Центъра за нарушения на съня към Медицинския  център Монтефиоре в Ню Йорк. „Сърцето бие, пулсът е учестен, тялото е напрегнато, вниманието – изострено. Това е инстинктът, който ни съхранява и ни помага в екстремни ситуации.  В ежедневието обаче този инстинкт ни пречи и ни кара да стоим пред телевизора часове преди да заспим.

Съвети за преодоляване на стреса и безсънието

  • Мислете и обсъждайте проблемите си през деня!

По-добре отделяйте време за проблемите си през деня, за да не се налага да мислите за тях в леглото. Напишете на един лист хартия най-важните си проблеми и срещу всеки напишете план за решаването му. Ако въпросът не може да се реши в близко бъдеще или решението му не зависи от вас, напишете именно това. Така едновременно ще сте наясно с това, което е изпълнимо и с това, което не зависи от вас. Този подход ще ви освободи от тежки размисли преди заспиване.

  • Релаксирайте с физически упражнения!

Д-р Торпи ви съветва да правите физически упражнения преди лягане. Те премахват натрапчивите мисли и улесняват заспиването. Аеробиката е много подходяща за тази цел, защото е съчетана с музика, което засилва тонизиращия ефект. Изборът на време за упражнения е много важен. Д-р Хори препоръчва да се тренира от 4 до 6 часа преди лягане, защото физическите упражнения имат стимулиращ ефект през първите часове, но отпускането настъпва малко по-късно.

  • Не спете през деня!

Изследване показва, че 4 от 5 човека не могат да заспят, защото са спали през деня.

  • Приемайте мелатонин и билки!

Мелатонинът е синтетична форма на хормон, произведен от епифизата, който помага за регулирането на биологичния часовник в организма. Той се произвежда от организма при слаба светлина и ни кара да заспиваме. Мелатонинът помага за преодоляване на десинхронозата – болезнено състояние, свързано с нарушението на биоритмите следстивие на разлика в часовите зони при полети. «Преди да приемете мелатонин е добре да се извършат изследвания, които да показват дефицита на този хормон», съветва д-р Ирина Жданова, научен сътрудник  във факултета за изучаване на мозъка към Масачузетския технологичен институт в Бостън.

  • Изберете удобно място за сън!

Много е важно  къде и на какво спите. Нужни са широко легло, плътни завеси и регулиране на климатика. Д-р Хори обяснява, че е нормално да не спите спокойно на ново място. Това е биологическа особеност, наследена от праисторически времена. Тогава хората не са знаели каква опастност ги дебне в неизвестната обстановка. В отговор на това се развива стрес, който да ги поддържа в напрежение и състояние на будност.

  • Скрийте часовниците!

Повечето хора се будят по 5 пъти през нощта и пак заспиват. «При много от тях проблемът е, че като се събудят, първо поглеждат часовника», споделя Соня Анколи, директор на Клиниката за нарушения в съня към Центъра за лечение в Сан Диего и автор на книгата “Аз искам да спя спокойно през нощта“. Поглеждането на часовника води до преминаване от полъбудно към будно състояние и прави заспиването още по-трудно.

  • Поддържайте влажност вкъщи!

През зимата отоплението изсушава въздуха, което причинява събуждане през нощта, жажда и трудно заспиване.

  • Не приемайте алкохол и цигари!

Той наистина действа успокояващо и приспива, но сънят след употреба на алкохол е фрагментарен и човек не може да си почине добре. «Препоръчителната норма е не повече от 30 мл концентрат», заявява д-р Торпи. Тютюнопушенето също вреди на нощния сън. “Никотинът затруднява отпускането, защото стимулира нервната система. Ето защо любителите на пури и цигари им е толкова трудно да заспиват“, разяснява д-р Анколи.

  • Хранете се внимателно!

Леката храна е предпочитан избор за вечеря. За да се радвате на пълноценен сън, по-добре избягвайте пикантните храни и храните с много подправки. «В никакъв случай не гладувайте – това е гаранция за упорито безсъние», съветва д-р Хори.

Ревита Ви препоръчва:

Екс-стрес 430 mg – сбогом на стреса

Антистрес и добро настроение формула 312.5 mg

Антистрес био квартет 15 ml, релаксираща комбинация с бързо действие

Izi Night, 252 mg

Calmeral, 600 mg

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×

Cart