Search
Филтрирай по...

Фази и нарушения на съня

Сънят е сложен процес, при който тялото се възстановява и обновява. Той не е пасивен и не представлява „изключване” на телесните функции. По време на сън мозъкът обработва всичко преживяно през деня и го систематизира. Сънят се повлиява от циркадни ритми – телесни промени в менталните и физическите характеристики в рамките на 24 часа. Тези ритми се контролират от мозъчни неврони, които реагират на светлина, температура и хормони и които формират „биологичния часовник” на човека. Всеки организъм регулира циклите на заспиване и събуждане и му е необходимо известно време, за да се пренастрои около 2-3 дни, особено ако сме сменили мястото. Ако сменим часовите зони, биологичният ни часовник продължава да работи съответно с мястото, на която сме били.

Сънят преминава през две основни фази: сън с бързи движения на очите – REM-сън и сън без бързи движения на очите – NREM-сън, които са наблюдавани и изследвани чрез полисомнография.

Първата фаза обхваща около 25% от времето, в което спим. Хората, които се събуждат през този период, твърдят,  че точно тогава са сънували. По време на REM сънят мозъкът отделя вълни, подобни на тези, които отделя в будно състояние. Тази фаза се характеризира с учестено дишане, засилена мозъчна дейност, движение на мускулите на очите, като всички останали мускули на тялото са в пълен покой. По време на нощния си сън, човек преминава през тази фаза 3-4 пъти.

В съответствие с вълните, които мозъкът отделя,  през втората си NREM-фаза, сънят се разделя на три подфази. Първата от тях  е преход от будно състояние към по-дълбок сън. През тази фаза много хора не усещат, че вече са заспали. Втората подфаза е състояние на истински сън и обхваща 40 – 45% от времето, в което спим. Третата подфаза е дълбок сън и за нея са характерни много бавни делта вълни, излъчвани от мозъка.

Хората изпитват различна нужда от сън. Няма критерий, по който да познаем каква е нуждата от сън на всеки отделен индивид. Националният институт по здраве на САЩ приема, че за възрастните нуждата от сън е между 7 и 9 часа на нощ, докато новороденото бебе трябва да спи от 16 до 18 часа. Има сведения, че японците са нацията, която спи най-малко – средно около 6 часа и 53 минути, а португалците прекарват най-дълго време в сън – средно около 8 часа и 25 минути.

Хората, които страдат от нарушения на съня, не се възстановяват достатъчно добре, имат много емоционални и физически проблеми и намалени съпротивителни сили.  Учените са дефинирали около 70 различни вида нарушения на съня, но най-често срещаните са: инсомния, сънна апнея, бълнуване, ходене на сън, нарколепсия и хъркане.

Нарушенията на съня винаги са били глобален проблем. За преодоляването му хората от древността са използвали различни лечебни растения и природни продукти. Незаменимо средство за възстановяване на добрия сън е хранителната добавка Изи Найт, тъй като съдържащите се в нея билки хмел, валериана, пасифлора и шлемник са прекрасна комбинация с изпитано успокояващо действие.  В корена на валерианата например се съдържат летливи вещества, които правят съня по-дълбок и допринасят за освобождаването на тялото от стреса. Използва се за лечение на състояния на възбуда, страх, депресия, епилепсия и особено често за лечение на инсомния. Дори ако добавите валерианата във ваната с топла вода, можете да се отървете от напрежението и да имате дълбок сън. Хмелът е не само добро средство за отхрачване и кашлица, но и прекрасна билка за справяне с инсомния и други проблеми със съня.  В народната медицина се препоръчва възглавничка напълнена с хмел като средство за подобряване на съня и против нервно напрежение. Пасифлората също спомага за преодоляване на нервност, панически пристъпи и безсъние. Когато са в комбинация тези растения притежават мощен ефект върху централната нервна система и помагат на много хора да кажат „сбогом” на безсънието по един здравословен начин.

Ревита Ви препоръчва:

Izi Night, 252 mg

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×
×

Cart