Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

8 начина да понижим риска от ракСигурно сте попадали на досадни рекламни заглавия от типа: „Най-добрата диета срещу рак!”, „Понижете риска от рак за няколко минути дневно!” Но наистина ли рискът от тази болест може да бъде намален?

Трябва да се има предвид, че решаваща роля за вероятността за възникване на рак играе генетичната предразположеност, така че хората, водещи напълно здравословен начин на живот, също могат да бъдат засегнати от това страшно заболяване. Специалистите смятат обаче, че близо 1/3 от случаите на рак са свързани с начина на живот и с вредните навици, които могат да бъдат контролирани.

Всеки път, когато правите избор в полза на своето здраве и всеки вреден навик, от който се отказвате, съкращават постепенно риска да се разболеете от рак. Запознайте се с 8-те най-ефективни метода за профилактика на рак (и 9-ти, който лекарите препоръчват с повишено внимание).

1. Избягвайте тютюневия дим!

Ракът на белия дроб убива повече хора от който и да било друг вид рак и в повечето случай цигареният дим в основният виновник.

Тютюнопушенето е опасно не само за дихателните органи. Цигарите са отговорни за възникването на повече от 10 други вида рак и са причина за 30% от смъртните случаи.

Резултатите от изследване, проведено през 2010 година, сочат, че намаляването на броя изпушени цигари от 20 до 10 на ден понижава риска от рак на белия дроб с цели 27%. Това разбира се е само първата стъпка. За да запазите своето здраве е необходимо да се откажете от цигарите напълно.

Дори и да не пушите, не мислете че димът не прониква в живота ви. Близо 3000 случая на рак на белия дроб годишно се дължат на пасивно пушене.

2.      Контролирайте теглото си!

Повечето хора знаят, че наднорменото тегло може да навреди на сърцето, но знаете ли, че то също така е основен фактор за развитие на рак? Затлъстяването е виновник за 14% от смъртните случаи и за над 3% от случаите на рак ежегодишно. Според изследвания излишните килограми могат да доведат до развитие на различни форми на рак сред които: рак на ендометриума, рак на задстомашната жлеза, рак на жлъчния мехур, пак на млечната жлеза и рал на хранопровода.

3.      Движете се повече!

Всяка физическа активност е способна да окаже помощ в профилактиката на рака. При това няма никакво значение кога и какви упражнения правите. Дори и да не получите отлично оформена коремна преса след 30 минути умерена тренировка на ден, вие можете да понижите риска от развитие на рак с 30 до 50%.

4.      Консумирайте растителна храна!

Съществува цял списък с продукти, предотвратяващи възникването на рак. Например доматите, динята и другите растения, съдържащи ликопен, понижават риска от рак на простатната жлеза.

Ако искате да понижите риска от други форми на рак, увеличете приема на продукти без съдържание на нишесте. За предпочитане са растителните продукти – яжте поне по 400 гр. на ден.

5.      Не консумирайте алкохол!

Когато става въпрос за здравето, мненията на експертите за алкохола се разминават. Съществуват редица доказателства, че употребата на малки количества алкохол е полезна за здравето на сърцето. От друга страна консумацията на спиртни напитки може да доведе до повишен риск от развитие на ракови заболявания. В тази връзка специалистите препоръчват на жените да консумират не повече от една чаша алкохол на ден, а на мъжете не повече от две.

6.      Избягвайте стреса!

Все още не съществуват убедителни доказателства за твърдението, че стресът е фактор, провокиращ развитие на рак. Но опитите да се справим със стреса със сигурност могат да ни накарат да водим нездравословен начин на живот. Ако преяждате, злоупотребявате с алкохол или цигари, нищо чудно да повишите риска от развитие на ракови клетки. Ето защо специалистите препоръчват да намерите здравословни начини за борба със стреса. Такива са спортът, медитацията или воденето на дневник.

7. Направете си изследвания!

Скрининг тестовете за различните видове рак като мамографията и простатно специфичния антиген тест (PSA), не предотвратяват развитието на болестта, но помагат за нейното ранно диагностиране.

Други анализи като цитонамазката и колоноскопията спомагат за установяването на предракови изменения, които без адекватно и своевременно лечение могат да се превърнат в рак на шийката на матката или рак на дебелото черво.

Съществува много противоречива информация за това, кога и как трябва да се извършват скрининг тестовете. Вместо да експериментирате със себе си, се посъветвайте с личния си лекар.

8.      Открийте причината!

Консултирайте се с лекар, за да може той да снеме пълна медицинска и семейна анамнеза. Това ще ви помогне да създадете индивидуална стратегия за профилактика, а в случай на риск от поява на рак – да го откриете по-рано.

9.      Приемайте аспирин, но много внимателно!

Струва ли си да приемаме аспирин за профилактика на рак? Лекарите още не са стигнали до едно мнение. Резултатите от някои изследвания сочат, че ежедневният прием на ниски дози аспирин може да понижи риска от рак на белите дробове, дебелото черво и хранопровода с 21%. Все пак помислете добре, преди да предприемете тази профилактична мярка – регулярният прием на аспирин може да доведе и до поява на странични ефекти, сред които дразнене на стомаха и стомашни кръвотечения.

 

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart