Search
Филтрирай по...

Високите токчета променят структурата на тялото

Ежедневно носене на високи токчета

 

 

Очевидно е, че обувките, които носим, оказват влияние на начина, по който телата ни се движат. Хората, които ходят често  боси, са по-склонни да използват основно предната част на ходилата си, отколкото тези, които са свикнали с равни обувки- те обикновено пренасят тежестта на петите си.

 

 

Високите обувки влияят върху формата и функционирането на стъпалото.  Според скорошно  изследване върху физическите промени, до които води носенето на обувки с високи токчета, те променят естествената позиция на костите, намиращи се в глезена, като по този начин провокират верижна реакция от ефекти, които стигат от стъпалата чак до гръбначния стълб.

 

 

Ясно е, че стъпалата и глезените на жените, които носят токчета в продължение на дълъг период от време, са различни от тези на жените, които обикновено носят равни обувки, но до момента конкретни изследвания не са провеждани.

 

 

В ново изследване, публикувано този месец в Международното списание за клинични практики, учени от университет в Южна Корея започнали да изследват новопостъпилите студентки, обучавани да станат стюардеси. Те били задължени да носят високи токчета по цял ден, без прекъсване, за да са свикнали, ако бъдат наети от корейска авиокомпания. С изминаването на всяка година, от входящите първокурсници до завършването им, учените изследвали измененията в стъпалата им.

 

 

Поканили  по 10 млади жени от всеки курс, които да участват в изследването. Тествали в лаборатория координацията на всяка от тях, посредством компютъризирани машини за упражнения.

 

 

Резултатите били интересни. В сравнение с първокурсниците, за които като цяло носенето на токчета е новост, изслведванията върху  второкурсниците  показват по-голяма сила в някои групи мускули, основно около глезените им, както от вътрешната, така и от външната страна на ставата.

 

 

Тази разлика между новобранките и по-опитните подсказва, че “носенето на високи токчета, може на пръв поглед да води до повишаване на силата и до подпомагане на вестибуларните функции”, казва ръководителят на изследването, д-р Джи Йонг-Сеок, професор по физиология на тялото  в университета в Хансео, Южна Корея.

 

 

Притеснително обаче е изследването на носилите високи токчета през последните пет години. При тях се забелязва отслабване на същите тези мускули, в сравнение дори с първокурсниците, както в предната и задна част на глезена, както и драстично влошена координация.

 

Дисбаланса, провокиран от отслабването на мускулите в глезените, “увеличава риска от контузии и в други мускулни групи”, като тези в областта на прасците или в горната част на крака.

 

 

Д-р Йонг-Сеок не препоръчва  честото носене на  токчета, а в случай, че работната ви позиция го изисква- засилвайте стъпалата си с редовни упражнения – например когато се събуете боси, заставайте неколкократно на  пръсти и после много бавно отпускайте и петите. По този начин, чрез раздвижване на ходилата, естествено ще увеличите равновесните си способности.

 

 

Също така бихте могли да застанете срещу шкаф или врата. Вдигнете единия крак, балансирайте и качете стъпалото, като докосвете с върха на пръстите си най-всиоката възможна за вас част. Задръжте крака си там за 10 секунди, след това го свалете по-ниско. Повтаряйте по 10 пъти за всеки крак.

 

 

Изключително полезен е и масажът на ходилата (използвайте дървена приставка за масаж или твърдо топче). Ако работата ви изисква винаги да сте на високи обувки, отделяйте по десет минути за масаж дневно. Разликата ще е огромна и веднага ще я усетите!

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top