Search
Филтрирай по...

Защо е толкова важно да имаме здрава храносмилателна система?

Язва гастрит киселини

 

Научните изследвания потвърждават положителния ефект за здравето от доброто състояние на храносмилателния тракт, като особено важни се оказват микроорганизмите в чревния тракт. Техният баланс помага за смилането на храната чрез отделянето на храносмилателни ензими, за регулирането на хормони и за изхвърлянето на токсините извън тялото. Много от болестите водят началото си от недобро здраве на храносмилателния тракт, тъй като чревната микрофлора е свързана с менталното здраве, наднорменото тегло, функционирането на имунната система и цялостния метаболизъм.

 

Оптимизираното храносмилане с помощта на хранителни добавки намалява главоболието и физическата болка. Доброто здраве на храносмилателния тракт е сред най-важните цели на специалистите през 21-ви век. Все повече интерес се наблюдава към нутрицевтичните продукти, които влияят положително върху чревната флора – пробиотици, пребиотици и ензими.

 

Преди се е смятало, че тънките черва са отговорни за снабдяване на тялото с енергия и хранителни вещества, сега вече енаучно доказано, че анаеробната среда на дебелото черво е ключът към нашето здраве.

 

Научните изследвания потвърждават, че здравата чревна флора предотвратява разрастването на колонии от патогенни микроорганизми и навлизането им в цялото тяло. 70% от нашата имунна система се намира в храносмилателния тракт и също зависи от микроорганизмите в дебелото черво. Изследваниятадоказват връзката между здравата храносмилателна система и усвояването на протеините, мускулното възстановяване, абсорбцията на витамини и минерали и много други.

 

Недоброто храносмилане може да доведе до множество здравословни проблеми като напълняване или отслабване, запек, диария, загуба на енергия, акне, екзема, гъбични инфекции. Дисбиозата (дисбактериозата) е състояние на нарушена чревна микрофлора, което води до нежелан имунен отговор и свързаните с него хронични възпаления.

 

Днешният забързан начин на живот,замърсяването на околната среда и сезонните промени подкопават доброто здраве на храносмилателния тракт. Често срещан страничен ефект на приема на антибиотици и имуносупресори е диарията, която е резултат от нарушен баланс на чревната микрофлора.

 

Все повече хора се информират за ползите от приема на пробиотици. На пазара се срещат различни видове пробиотици, затова е много важно да изберем такива, които са утвърдени и преминали клинични тестове. Важно е пробиотиците да могат да преминат невредими през стомашните киселини, механичния стрес, храносмилателните ензими и жлъчната киселина и да достигнат до червата. За целта обикновено се използват киселино-устойчиви капсули. Пробиотиците може да се комбинират с пребиотици, естествени ензими, растителни метаболити като куркуминоиди, флавоноиди и други и така да допълнят благотворния ефект върху чревната флора.

 

Естествените фибри или така наречените пребиотици подпомагат по естествен начин функционирането на тялото. Към днешна дата съществуват над 150 изследвания на пребиотиците инулин и олигофруктоза, които показват ползите им за здравето на храносмилателния тракт. Друг пребиотик – фибрите от корен на цикория – подпомага нормалната дефекация. Потребителите вече са наясно с ползите от приема на зърнените закуски, многозърнестите барчета, хляба и киселото мляко, но само с тях трудно се достига до необходимия дневен прием от 25 грама. Тук на помощ идват обогатените с пребиотици и пробиотици храни и напитки.

 

С възрастта намалява естествената способност на организма да произвежда храносмилателни ензими, но това може да бъде компенсирано с приема на добавки. Храносмилателните ензими разграждат мазнините, въглехидратите и протеините на съставните им части, които могат да бъдат използвани от тялото. При готвене и преработване на храната се неутрализират естествените ензими на суровата храна. Освен това нашето тяло изобщо не произвежда ензима целулаза, който разгражда стените на растителните клетки. Затова приемът на ензимни добавки е много важен за хората на вегетарианска и суровоядска диета.

 

Панкреатинът е важен естествен ензим, който съдържа протеаза, амилаза и липаза и разгражда протеините, скорбялата и мазнините. Друг важен ензим е пепсинът, които разгражда протеините в среда с ниско pH, каквато е средата на стомаха и действието му продължава и в останалите отдели на храносмилателния тракт.

 

Учените продължават да задълбочават познанията си за разликите в състава на микробиома (микроорганизмите) между хората със здрава и тези с болна храносмилателна система. Това ще даде много повече яснота какви средства (като пребиотиците, пробиотиците и ензимите) да се използват за връщане на чревната флорав балансирано състояние.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top