Search
Филтрирай по...

Когнитивното здраве: новото предизвикателство пред съвременния човек

Когнитивни функции

 

 

Поддържането на добро когнитивно здраве се влияе от много условия. Сред тях са правилното хранене, движението, поддържането на мозъка във форма посредством редица упражнения за мисълта. Задължително условие обаче е комплексният подход – тези, а и редица други фактори да бъдат разглеждани като комбинация помежду си, а не едностранно.

 

Оптималното мозъчно здраве е основна цел и за много от производителите на добавки. Изследване, проведено през 2014 г. показва все по-чести случаи на загуба на краткосрочна памет във възрастта над 60, както и изтощение сред младите хора, породено от множеството задачи на работното място и кратките срокове за изпълнението им. Именно поради това непрестанно нараства необходимостта от решения на проблемите, породени от продължително излагане на стрес, колебания в настроението, както и сериозни заболявания, свързани с напредване на възрастта.

 

През последните няколко години редица нови изследвания се интересуват от ролята на различните хранителни елементи и комбинации от тях за подобряване на когнитивните функции и поведението при специфични групи с  мозъчни разстройства като аутизъм, болест на Алцхаймер и др. Група изследователи например, стигат до извода че витамин D и омега-3 мастните киселини могат да увеличат производството на серотонин и съответно да засилят неговото влияние.  Известно е, че този хормон е важен модулатор на основни функции, сред които контрола на импулсите, формирането на поведенчески модели и др. Заключението на учените е, че комбинацията на витамин D с омега-3 може да помогне в намаляването на интензитета на различни мозъчни дисфункции.

 

 

Доброто старо рибено масло с ключово значение за мозъчното здраве. DHA (докозахексаенова киселина) е от огромно значение за мозъчната дейност, тъй като значителни количества от нея присъстват и в самата структура на най-комплексния човешки орган. Някои специалисти дори твърдят, че значението на докозахексаеновата киселина за здравето на мозъка може да се сравни с ефекта на калция върху костите. За да бъде осезаемо действието на докозахексаеновата киселина обаче, дневната доза трябва да бъде поне 1 gr дневно.

Доказано е че DHA може да забави появата на болестта на Алцхаймер и да подобри паметта при възрастни хора с умерени когнитивни оплаквания. Но съвременните изследвания  доказват потенциала на DHA  не само при по-възрастни, но и при подрастващи, включително деца под 2-годишна възраст.

 

На пазара има огромно многообразие от продукти с омега-3 от различни източници и производители. Известно е, че най-полезните омега-3 се намират предимно в мазните риби, каквито са сьомгата и рибата тон. Повечето качествени продукти използват именно тях като основен ресурс за производството си.  В последно време се твърди, че маслото от крил е дори още по-богато на двете ценни киселини.

 

 

Куркуминът и влиянието му върху мозъка. Въпреки че омега-3 киселините неоспоримо заемат най-важното място когато става дума за подпомагане на мозъчната дейност, натуралните извлеци от различни растения също не са за подценяване. Типичен пример за това е куркуминът – пигмент, на който куркумата (Curcuma Longa) дължи наситено жълтия си цвят. Благодарение на куркумина, тази традиционна за индийската кухня подправка е една от най-универсалните хранителни съставки на пазара в момента, с изразено положително влияние върху костите, ставите, сърцето и очите.

Напоследък куркуминът все по-често се споменава като добър помощник и на мозъчните функции, благодарение на неврокогнитивните и противовъзпалителните си свойства, подпомагащи дейността на мозъка и облекчаващи някои от симптомите на депресия и деменция.

 

Куркуминът е познат още и със силните си антиоксидантни свойства, което го превръща в един от главните противници на свободните радикали в организма. И още нещо – въпреки че изследванията все още са в начална фаза, изследователите проявяват сериозен интерес към въпроса дали неговите свойства могат да бъдат полезни при пациенти с ранен стадий на болестта на Алцхаймер. Засега е ясно само, че той се понася добре от по-възрастните, което може да бъде ключ към някои важни открития в борбата с това заболяване, което е истински бич за хората над 70.

 

 

Гинко билоба. Едно от най-използваните и най-добре проучените растения в подкрепа на мозъка. Активните съставки на гинко включват различни флавоноиди и терпеноиди – основните катализатори на различни физиологични ефекти, свързани с подобряване на когнитивната функция.

 

Редица изследвания показват, че гинко играе важна роля в ускоряването на мозъчните реакции, както и за подобряване на паметта. Екстрактът от гинко билоба е подходящ както за възрастни, така и за по-млади хора. Влиянието му е едно и също и при двете групи  – подобряване на паметта и скъсяване на времето, необходимо за реакция при различни стресови ситуации.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top