Search
Филтрирай по...

Кое е определящо за здравето на стомашно-чревния тракт?

храносмилателна система

 

 

Оптимално функциониращата храносмилателна система е в основата на добрия живот. Гастронетерологичният  тракт, освен че има задача да абсорбира и обработи полезните вещества от храната, предпазва тялото от различни токсини. Грижата за тази сложна система съвсем не се изчерпва само с добрата и балансирана диета. Много важен е и балансът между „добри” и „лоши” бактерии, поддържането на балансирана флора в тънките черва, нормалната перисталтика и редовна елиминация на отпадъчните продукти от тялото, производство на стомашни секрети в нормални количества и др.

 

Някои промени и предизвикателства, свързани с напредването на възрастта:

 

С годините, за съжаление се стига до забавяне на метаболитните процеси в организма. Това повлиява и функциите на стомашно-чревния тракт. Ето някои от промените, свързани с напредването на възрастта:

 

  • Намалено производство на слюнка и понижено ниво на слюнчена амилаза.
  • Намалено производство на стомашна киселина и свързаното с това по-непълноценно разграждане и абсорбиране на хранителни вещества.
  • Редуциран капацитет на стомашната лигавица, оказващ влияние върху способността ѝ да се справя с оксидативния стрес и други неблагоприятни влияния.
  • Намаляване на площта на абсорбиращата повърхност на стомашната лигавица.
  • Нарушения на баланса на микрофлората в тънките черва и дебелото черво
  • Неправилно храносмилане.

 

 

 

Как оптимално да подобрите функционирането на стомашно-чревния тракт?

 

Оптимизирайте храненето! Промяната на хранителните навици става все по-наложителна с напредването на възрастта. Нещо повече – тя се случва сякаш от само себе си, тъй като нуждите, а и възможностите на организма са съвсем различни при човек на 20 години и при такъв над 50. Организмът сам търси по-лека и лесно смилаема храна след определена възраст, което е свързано най-вече с намалялото естествено производство на т.нар, хранителни ензими.

 

В случая е препоръчителен приемът на допълнителни хранителни ензими, които от една страна улесняват храносмилането, подпомагайки го с допълнителни ензими, а  от друга – допринасят за по-качествените обработка и усвояване на хранителните вещества. Специалистите най-често препоръчват прием на бетаин хидрохлорид, пепсин и панкреатин.

 

Дайте възможност на стомаха да работи на спокойствие! Стомахът поддържа кисела среда която помага при храносмилането, а от друга страна има антимикробно действие. В същото време епителните му тъкани трябва да бъдат защитени от суровите киселинни условия. Много хора често изпитват стомашен дискомфорт след консумация на кафе, пържени или пикантни храни. Именно за пациенти с такива проблеми са разработени многобройни медикаменти и добавки. Много подходящ е коренът от бяла ружа (marshmallow root). Качествата му са познати на традиционната медицина от столетия. Използва се за подкрепа както на храносмилателната система, така и на дихателните пътища. Съдържа значително количество слузни вещества, които благоприятстват нормалното състояние на стомашната лигавица, покривайки я с предпазващ от различни външни въздействия слой.

 

 

Погрижете се за чревната лигавица и комфорта на дебелото черво! Човешките черва съдържат различни ендотоксини и бактерии. При добро здраве и нормални условия, епителната тъкан на стомашно-чревния тракт формира мембрана с избирателна пропускливост, която от една страна помага за абсорбирането на полезните вещества постъпващи в стомаха чрез храната, а от друга възпрепятства проникването на потенциално вредни и опасни агенти. Поддържането на оптимална структура и функционалност на тази чревна лигавица играе основна роля за цялстното здраве на организма.

 

Чревната пропускливост може да бъде оценена посредством специфични лабораторни тестове или чрез клинични изследвания. Временното елиминиране на храните, към които тялото показва чувствителност подобряван състоянието на чревната лигавица. Редица изследвания са категорични, че регулирането на хранителния фактор категорично може да помогне за доброто здраве на лигавиците и да съдейства за оптималната им пропускливост.

 

Голям брой хранителни добавки оказват положителен ефект в тази посока. Най-подходящи за функциите на чревната лигавица са есенциалната аминокиселина L-Glutamin и гама-линоленовата киселина; антиоксидантаната защита се подобрява посредством кверцетин, гинко билоба и витамините Е и С, а за нормалната работа на дебелото черво спомагат екстрактите от куркума и зелен чай.

 

Защитете червата! Оптималното функциониране на червата е пряко зависимо от състава на чревната флора. Тя може да бъде повлияна от редица фактори като промяна на хранителния режим, пътувания и други стресови фактори. Някои растителни добавки показват добър ефект при защитата на червата от нежелани микробни въздействия. Екстрактите от чесън и грейпфрут са с доказано положително въздействие.

 

 

Детоксикирайте тялото! Тук не става въпрос за въздействието на различни вредни хранителни и лекарствени елементи. Тялото също произвежда свои собствени токсини, които се явяват нормална част от ежедневния метаболизъм. Други отрови се получават при разграждането на различни бактерии, обитаващи стомашно-чревния тракт. Когато човек е здрав, тези отпадъчни продукти се детоксикират посредством черния дроб и се изхвърлят от организма с помощта на червата. Здравата чревна лигавица подпомага процеса на ликвидиране на отровите, „контролирайки“ какви вещества преминават в кръвния поток, и в съответствие с това регулирайки действието на черния дроб. Начинът на живот и редица фактори от заобикалящата среда  могат да играят значителна роля за добрия или лошия баланс в организма. Токсичните химикали, каквито са редица летливи органични съединения, са съставки на много продукти, с които съвременният човек има чести контакти. Те се съдържат във всички видове горива, повечето домакински препарати за почистване и в някои строителни материали. Храната обаче си остава източникът, чрез който в човешкото тяло най-често попадат различни видове ксенобиотици. Най-често това са пестициди, с които се обработват различни растения и култури. Хилядди химикали се използват и при преработката на храната, както и в производството на опаковките за нея. Залагането на органични храни или поне на такива преминали през минимална преработка помага за намаляване на токсините, приемани посредством ежедневната диета.

 

 

Погрижете се за здравословната микрофлора! Нормалната чревна флора, състояща се от различни видове лактобацили и бифидобактерии поддържа нормалните функции на гастроентерологичния тракт посредством множество механизми. Тези пробиотични бактерии се грижат за поддържането на  оптимална киселинна среда и производството на важни ензими. Бактериите, които обитават червата подпомагат смилането на диетичните фибри, произвеждайки по този начин късоверижни мастни киселини – „горивото“ за ентероцитите, които поддържат чревната лигавица.

 

 

Лактобацилите и бифидобактериите помагат и за доброто усвояване на храната и нормалното функциониране на имунната система. Редица фактори от ежедневието, сред които най-вече стреса и лошото хранене могат да нарушат и объркат нормалния състав на чревната микрофлора, предизвиквайки храносмилателни разстройства и нередовен стомах.

 

 

Изследванията показват, че хранителните добавки с пробиотични бактерии или с пребиотици като фруктоолигозахаридите например, могат да подпомогнат възстановяването на естествения баланс на здравата чревна флора, възстановявайки оптималните функции на гастроентерологичния тракт.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top