Search
Филтрирай по...

Не харчете грешни пари за нискокачествена добавка със зелен чай!

otslabvane, zatlystqvane, nadnormeno teglo

 

Многото ползи от зеления чай са добре познати и се дължат на факта, че той съдържа полифеноли. Но доста по-слабо разпространена е информацията, че тези химични съединения се абсорбират недостатъчно добре.

 

 

Ново проучване, публикувано на 14 април 2014 г. в British Journal of Nutrition, обръща внимание на това колко е важно потребителите да получават правилния продукт, за да могат да разчитат на най-добър ефект. Резултатът от проучването не посочва никакви ползи за намаляването на теглото чрез приемане на екстракт от зелен чай, богат на полифеноли. Вероятното обяснение е именно лошото усвояване на полифенолите.

 

 

Изходни данни

 

Според предклинични проучвания полифенолите в зеления чай участват в процеси в организма, които биха могли да подобрят метаболизма и да подпомогнат отслабването. За съжаление, резултатите от клиничните проучвания са доста противоречиви. Едно от възможните обяснения е затрудненото абсорбиране на полифенолите.

 

 

Един от начините да се подобри усвояването на ценните съставки на зеления чай е чрез формиране на фитозоми. Това са билкови продукти, в които растителните компоненти са свързани директно с фосфатидилхолина (основна съставка на лецитина). Резултатът е, че абсорбцията на полифенолите във фитозомите е най-малко 3-5 пъти по-добра в сравнение с други продукти на пазара с основна съставка зелен чай. По-доброто усвояване дава по-добри резултати!

 

 

Предимството на фитозомната форма на зеления чай е доказано клинично с двойно сляпо проучване върху отслабването, публикувано през юни 2009 г. в Alternative Medicine Review. То е проведено в три медицински центъра в Италия и в него са се включили 100 души с наднормено тегло. Половината от тях са пили зелен чай, обогатен с фитозом (150 мг два пъти дневно), а останалите са получавали плацебо продукт. И двете групи са били на нискокалорична диета (около 1850 калории дневно за мъжете и 1350 калории дневно за жените).

 

 

След три месеца на нискокалорична диета, средната загуба на тегло в контролната група е 4,5 кг. За разлика от тях, групата, приемала зелен чай, обогатен с фитозоми, е отслабнала средно с впечатляващите 13,7 кг – повече от три пъти над данните за загубата на тегло в контролната група! Намалението на тлъстините в областта на корема също е с голяма разлика в двете групи – 10% намаляване при групата, приемала фитозомната форма на зелен чай, и само 5% при контролната група. Мъжете от първата група са се справили още по-добре с цели 14% намаляване на обиколката на талията спрямо 7% при участниците от контролната група.

 

 

Значимостта на това изпитване на фитозомния зелен чай е очевидна: докато с намаляването на калоричността на храната човек може да отслабне с 4,5 кг, добавянето на зелен чай с фитозоми може да утрои ефекта и отслабването да е с над 13,5 кг.!

 

Нови данни

 

Ново двойно сляпо проучване върху жени с наднормено тегло в Испания изследва ефектите от основния полифенол в зеления чай (епигалокатехин-3-галат или EGCG) върху на телесния състав, енергийния метаболизъм, сърдечносъдовите рискови фактори и функционалните чернодробни ензими при нискокалорична диета.

 

 

Жените получавали по 300 мг EGCG дневно или плацебо в продължение на 12 седмици. Изследователите измервали телесното тегло и процента на телесните мазнини, енергийния разход и скоростта на окисление на мазнините, нивата на липидите в кръвта (триглицериди, общ холестерол, LDL-холестерол и HDL-холестерол), инсулиновата резистентност, C-реактивния протеин и функционалните чернодробни маркери – както преди, така и след периода на приема на EGCG. Резултатите не показват значителна разлика между двете групи за всеки от проследяваните маркери.

Учените стигнали до извода, че тези 300 мг EGCG дневно, приемани в продължение на 12 седмици, не подпомагат отслабването и не подобряват никой от контролираните параметри.

 

 

Коментари

 

Нараства разбирането за ролята, която биодостъпността играе в ефективността на хранителните добавки и билковите продукти. Разликата в резултатите на двете проучвания обръща внимание върху важността на правилния избор на продукт от потребителите за постигане на желания ефект. Зеленият чай, обогатен с фитозом, е далеч по-добър избор в сравнение с другите форми на зелен чай, достъпни на пазара.

 

 

Източник:

Mielgo-Ayuso J, Barrenechea L, Alcorta P, et al. Влияние на хранителните добавки с епигалокатехин-3-галат върху загубата на тегло, енергийната хомеостаза, рисковите фактори за сърдечносъдовата система и функцията на черния дроб при жени с наднормено тегло – рандомизирано, двойно сляпо плацебо контролирано клинично изпитване. Br J Nutr. 2014 14 април; 111 (7) :1263-71.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top