Search
Филтрирай по...

Стресът унищожава митохондриите – пазителите на младостта!

Митохондрии

 

 

Когато е в допустимите граници, стресът е съвсем нормална част от живота. Нещо повече – той е абсолютно необходим за нормалните жизнени процеси и оцеляването ни в различни житейски ситуации.

 

Но когато нормалният стрес премине в дистрес или както бива наричан още – „лош стрес”, нещата стават различни. Кога се случва това? Най-често човек се превръща в жертва на дистреса след тежка емоционална травма, твърде интензивно ежедневие и липса на адекватна почивка за по-дълъг период от време, недоспиване, лоша храна, прием на определени медикаенти, и др.

 

Когато загубим контрол върху стреса, той се превръща в най-големия ни враг и започва бавно, но сигурно да нанася своите поражения върху различни органи и системи в тялото. „Лошият” стрес повлиява огромен набор от функции посредством ефекта си върху химическите посланици цитокините, които отговарят за защитния отговор на организма и се секретират в резултат на травми или възпаление. Повишеното отделяне на стресови хормони влияе негативно и върху митохондриите.

 

Митохондриите са извор на енергия за всяка клетка в тялото. Те генерират около 90% от енергията на организма под формата на АТФ (аденозинтрифосфат) и са нещо като батерии за клетките. Така например, мозъчните клетки имат нужда от много енергия, за да комуникират помежду си, мускулните влакна също, за да може да има свободно и безпроблемно движение. Митохондриите имат свойството да се репликират и този процес е известен като митохондриална биогенеза. Митохондриалната биогенеза е много важна за поддържането на нормалния жизнен цикъл, предотвратяването на преждевременното стареене и развитието на редица заболявания.

 

Много съвременни изследвания показват, че дистресът най-силно възпрепятства нормалния процес на митохондриална биогенеза, т.е. пречи на възпроизводството на нови митохондрии. Освен това, прекомерният стрес отслабва и уврежда митохондриите, поради което тялото не е в състояние да произвежда енергия.

 

Стресът има унищожително въздействие и върху оста хипоталамус-хипофиза-надбъбречна жлеза, от която зависи доколко чувствителни сме спрямо стреса. Непрестанно повишените нива на кортизол имат дълбок ефект и върху функционирането на щитовидната жлеза, гликемичния контрол и функционирането на имунната система, което допълнително влошава митохондриалното здраве.

 

С възрастта генераторите на енергия за клетките се увреждат все повече, именно заради това ставаме слаби и безпомощни, остаряваме. Нещо повече – загубата на митохондриите е в основата на почти всички болести и неприятни последствия, настъпващи с напредването на годините.

 

За да стане още по-ясно, представете си, че имате голяма фирма, в която първоначално работят 1 000 служители. Сега си представете, че от тези 1 000 служители, оставате само с десетина, въпреки че работата не е намаляла… Процесите, които настъпват в клетките в хода на стареенето, са сходни. Щом загубите енергията, която поддржа клетките във форма, някои от органите ви ще започват да отказват – мозъкът, сърдечният мускул, черният дроб… Оттам нататък възстановяването е много трудно, в редица случаи – невъзможно.

 

Колкото повече поддържате митохондриите си в добро здраве, толкова по-бавано ще остарявате – и външно, и вътрешно. Най-добрият начин да поддържате митохондриалното си здраве, е като подобрите отговора на тялото към стреса. С други думи, да станете много по-устойчиви на стреса.

 

Ето няколко прости, но успешни механизми за контрол върху стреса и неговото влияние върху психиката и тялото ви!

 

-Увеличаване на часовете сън през нощта и подобряване качеството на съня.

-По-често откъсване от коловоза на ежедневието, посещения на нови места.

-Изключително здравословно хранене, базирано на разнообразие от зеленчуци, фибри, незаменими мастни киселини, както и умерен прием на протеини. Диета, която да поддържа стабилни нивата на енергия през целия ден.

-Редовна физическа активност, долри това да означава само ходене пеша. Най-добре е разбира се, да се практикува умерен спорт.

-Значително намаляване приема на преработени храни и фруктоза, като последната не бива да надвишава 25 gr на ден.

-Прием на билкови адаптогени.

-Редукция на теглото, ако е необходимо.

 

 

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top