Search
Филтрирай по...

Супер храни за добра памет

Начинът, по който се чувстваме емоционално и физически зависи изцяло от състоянието на нашия микробиом (колонии от бактерии, вируси и микроби, живеещи в червата). Микробиомът е особено важен  цялостното здравословно състояние на организма. Отговорен е за правилното функциониране на сърцето, белия и черния дроб и мозъка.

Храни за здравето на мозъка

Посредством микробиома е възможно проследяването на възпалителните процеси (например при диабет или преддиабетно състояние, рак, исхемична болест на сърцето, депресия, болест на Паркинсон, множествена склероза, затлъстяване, деменция и др.). Имунната система контролира възпалението, а микробиомата има важно значение какъв ще бъде имунният отговор.

Посредством храните, които консумираме, можем да контролираме възпалителните процеси и цялостното здравословно състояние на мозъка. Подхранването на  бактериите, вирусите и микробите, налични в червата ни чрез избора на правилен хранителен режим е от изключителна важност не само за стомашно-чревния тракт, но и за когнитивните ни способности.

Храна за оптималното здраве на мозъка

Препоръчително е винаги да следвате тези съвети, ако искате да живеете истински пълноценно и органите ви да функционират правилно:

– Ако избирате месо, нека то да бъде само от животни, хранени само с естествени растителни храни (трева, плодове и зеленчуци, отглеждани без токсични съставки и антибиотици)

– Диета, богата на фибри, набавени от непреработвани плодове и зеленчуци, е перфектна храна за „добрите” бактерии в стомашно-чревния тракт

– Основното ястие трябва да съдържа основно плодове и зеленчуци с богато съдържание на фибри. 2/3 от порцията трябва да представлява фибри, а останалата част – протеини

 

Храни в помощ на мозъка

 

Зеленчуци

 

  1. Зеленолистни зеленчуци
  2. Спанак
  3. Броколи
  4. Зеле
  5. Гъби
  6. Карфиол
  7. Брюкселско зеле
  8. Грах
  9. Репички
  10. Джикама

 

Плодове с ниско захарно съдържание

 

  1. Авокадо
  2. Чушки
  3. Краставици
  4. Домати
  5. Тиквички
  6. Тиква
  7. Патладжан
  8. Семчести плодове

 

Ферментирали храни/ Пробиотици (в менюто ви е важно да присъства поне една такава храна дневно)

 

  1. Кисело мляко
  2. Кефир
  3. Чай комбуча
  4. Кимчи
  5. Кисело зеле
  6. Кисели краставички
  7. Зеленчукови пръчици в оцет/лимон (например морковени пръчици)

 

Здравословни мазнини

 

  1. Зехтин
  2. Кокосово олио
  3. Масло (органик)
  4. Бадемово мляко
  5. Маслини
  6. Ядки и масла от ядки
  7. Сирена и кашкавали (с изключение на сини сирена)
  8. Семена (ленено, слънчогледово, тиквено, сусамено, семена от чиа)

 

Протеини

 

  1. Яйца
  2. Дива риба (сьомга, черна треск , групер, херинга, пъстърва, сардини)
  3. Черупчести мекотели (скариди, раци, омари, миди, миди, стриди)
  4. Месо от птици, свинско, говеждо, агнешко, пилешко, пуешко, патешко черен дроб)

 

Билки и подправки

 

  1. Горчица
  2. Хрян
  3. Сос салса
  4. Пресни билки и подправки

 

Други здравословни продукти

 

  1. Кафе (не повече от 3 чаши дневно)
  2. Вино (1 чаша дневно за жени; до 2 чаши дневно за мъже)
  3. Тъмен шоколад (не повече от 2-3 кубчета дневно)
  4. Чай

 

Пребиотици

 

  1. Сурова гулия
  2. Суров чесън
  3. Суров праз-лук
  4. Сурово аспержи
  5. Суров или сварен лук

 

Повечето от изброените съставки са налични в обикновените магазини, затова, старайте се те да присъстват в ежедневното ви меню.

Препоръчително е тези здравословни храни да комбинирате с физически упражнения (минимум 20 мин. дневно), също и да си лягате и да се събуждате по едно и също време всеки ден.

Микробиомът се уврежда с течение на годините и поради тази причина е изключително важно за всички органи и системи в организма да правим всичко възможно, за да го поддържаме здрав. Посредством избягването на някой храни и приемът на други, това е съвсем възможно. Изброените 50 храни със сигурност ще спомогнат да предпазите мозъка и да му осигурите правилно функциониране за максимално дълъг период от време.

Освен всички посочени хранителни вещества, които е препоръчително да присъстват в менюто ви, добре е да подпомагате функционирането на мозъка с фосфатидил-серин. Той е основен компонент на клетъчната мембрана и е от първостепенно значение за обменните процеси, мембранната функционалност и клетките изобщо. Фосфатидил-серин подкрепя правилната мозъчна функция и понижава нивата на кортизола, след физически натоварвания.

 

Подпомага правилната мозъчна дейност

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top