Search
Филтрирай по...

Тревожни, нервни или депресирани? Сигурно е от високия кортизол!

нервност

Осакатяващите ефекти на високия кортизол често са пренебрегвани. Той е жизненоважен хормон, произвеждан и секретиран от надбъбречните жлези. Нивата му достигат връхната си точка сутрин, за да ви помогнат да се събудите, като през останалата част от деня постепенно намаляват.

Каква е ролята на кортизола? Кортизолът поддържа стабилни нивата на кръвната захар и осигурява енергия за мозъка и нервно-мускулната система. Оказва мощно противовъзпалително действие и предотвратява възпалителното увреждане на тъканите и нервите. Той играе ключова роля по отношение на стреса. Нивата му винаги се повишават в отговор на физическо или психологическо напрежение, благодарение на което се осигурява енергията, необходима за справяне със стресорите и избягване на опасността. Но въпреки че стрес-индуцираното, повишено производство на кортизол е от полза в краткосрочен план, прекомерният му синтез в продължение на дълъг период от време, може да доведе до сериозни последствия за физическото и емоционалното здраве.

Симптоми при висок кортизол. Те са разнообразни и се развиват постепенно. Ето кои са най-често срещаните:

-Депресия

-Умора

-Повишаване на теглото и особено – подпухване на лицето, горната част на гърба (“бизонска гърбица”) и торса

-Затлъстяване, особено в областта на корема и талията

-Болки в гърба

-Изтъняване на кожата

-Отслабване на концентрацията и паметта

-Подуване на ръцете и краката

-Ниско либидо

-Акне

-Окосмяване по лицето или оплешивяване (при жените)

-Безсъние

-Раздразнителност

-Менструални нарушения

-Дисбаланс в нивата на кръвната захар

-Намалена костна минерална плътност

-Високо кръвно налягане

-Загуба на мускулна маса и слабост на ръцете и краката

-Червено-лилави ивици върху кожата

Revita Ви препоръчва продукта на Natural Factors – Serenity Formula (Антистрес формула), който подпомага функциите на надбъбречните жлези. Продуктът нормализира функционирането им и насърчава нормалния синтез на стресови хормони. Кликнете, за да разгледате Антистрес формула!

тревожност

 

Какви са причините за повишената продукция на кортизол?

Макар по-рядко, високият кортизол може да е следствие от болестта на Кушинг или от приема на кортикостероидни лекарства (включително кортикостероидни инжекции в ставите).

Най-често обаче, високите нива на кортизола са резултат от хроничен стрес. Хроничният стрес или дистресът („лош” стрес) нарушават нормалния отговор на тялото към стреса, тясно свързан с дейността на т. нар. ос хипоталамус-хипофиза-надбъбречна жлеза. Тази ос представлява критична физиологична система и ключов играч по отношение на отговора на организма спрямо какъвто и да било физически и психически стрес. Когато стресът хронифицира, деликатна система за обратна връзка (хипоталамус-хипофиза-надбъбречна жлеза) се уврежда. Това може да доведе до хронично високи нива на кортизола.

Функционирането на оста хипоталамус-хипофиза-надбъбречна жлеза може да се увреди вследствие на депресия, паническо разстройство, генерализирано тревожно разстройство, посттравматично разстройство, анорексия, булимия, алкохолизъм, захарен диабет, тежка форма на затлъстяване, метаболитен синдром, синдром на поликистозни яйчници (PCOS), синдром на обструктивна сънна апнея, работа на смени и недоспиване, краен стадий на бъбречно заболяване и др.

Как да нормализираме нивата на кортизола? Добрата новина за хората, страдащи от високо кортизол е, че има много ефективни възможности за лечение, включително и много природни терапии. Правилното лечение зависи от основната причина и може да включва всичко – от хирургично отстраняване на надбъбречните жлези, в случай на болест на Кушинг, до промяна в диетата и начина на живот, билкова терапия и др.

Ако имате симптоми на висок кортизол, е препоръчително да се храните на равни интервали (на всеки няколко часа), както и да следвате диета, богата на растителни протеини и фибри, за сметка на въглехидратите с висок гликемичен индекс (особено захар). Тези промени в диетата са изключително важни за понижаване нивата на кортизола. Редовните практики за релаксация на тялото и ума, включително техники на медитация, прогресивна мускулна релаксация и др., също много помагат. Започнете активно да практикувате някоя от тези техники, само по няколко минути на ден, като постепенно увеличите времето на двадесет до тридесет минути.

Специалистите препоръчват допълване на диетата с фосфатидилсерин или екстракт от корен на ашваганда. Тези естествени средства доказано понижават нивата на кортизола при хора, страдащи от хроничен стрес.

Можете да приемате и фосфатидилсерин доказано е, че тази добавка подобрява отговора на организма към стреса, повишава производителността, подобрява настроението, понижава усещането за стрес. Тези страхотни природни терапии са напълно безопасни и дават сигурни резултати!

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top