Search
Филтрирай по...

Факти и заблуди за витамините

Витамини

Някои хора се стараят да приемат колкото се може повече витамини, за други това са пари, хвърлени на вятъра. И двете крайности не са препоръчителни, затова ето кои са най-разпространените заблуди за приема на витамини.

 

Колкото повече витамини консумирате, толкова по-добре.

Мастноразтворимите витамини се натрупват в организма. Ако са в голямо количество и той не смогва да ги преработи, може да се постигне обратния ефект. Водноразтворимите витамини се изхвърлят от организма, поради което той има постоянна нужда от тях.

 

Имайки предвид, че витамините се делят на две основни групи, трябва да внимавате с дозировката.

 

-Водноразтворими. Тук принадлежат всички витамини от групата В, както и витамин С. Те бързо се освобождават от организма и не се натрупват в него. Именно поради тази причина е нужно да ги подавате постоянно на тялото си, било чрез храната или посредством хранителни добавки.

 

Мастноразтворими. В тази група влизат витамините A, D, E, K. Тъй като могат да се натрупват в тялото, при тях има опасност от предозиране и трябва да бъдете по-внимателни.

 

Оптималният вариант в случая е да приемате добавка, комбинираща точно определени количества витамини, минерали и антиоксиданти, под формата на мултивитамини.

 

Разделянето на мултивитамините за по-възрастни, малки деца и хора в активна възраст е просто търговски трик – все едно е от кои ще ползвате.

 

Абсолютно погрешно! Хората имат нужда от точно определени витамини и минерали, съобразени с конкретната възрастова група. При децата е важно да се набляга на витамин D, флуор, фосфор и калций, които подпомагат растежа и здравината на костите и зъбите. По-възрастните хора имат нужда от по-голямо количество антиоксиданти – витамини А, Е, С, селен и цинк, както и от В-витамини – особено В12. Съвременните проучвания показват, че с възрастта усвояването на В12 от храната става все по-трудно. Недостигът му в организма предизвиква когнитивни нарушения, проблеми с функциите на нервната система. Дефицитът на В12 влошава паметта и повишава риска от деменция.

 

При вирусни заболявания или отслабен имунитет е по-добре да се поемат високи, ударни дози витамин С.

 

По-скоро да. Високите дози витамин С ускоряват оздравителния процес и значително облекчават симптомите. Той понижава нивата на холестерола и на кръвното налягане, и елиминира свободните радикали, които увреждат клетките. Като добавим и факта, че бързо се освобождава от организма, не е противопоказно да се приемат по-високи дози витамин С при грип, обикновена настинка или като превенция в най-студените месеци от годината. И още нещо – устанвено е, че пушачите често страдат от значителна липса на витамин С. Те също трябва да приемат витамин С допълнително под формата на добавка и то – в по-високи дози. Витамин С е изключително важен за синтеза на колаген – белтъкът, който поддържа кожата здрава, еластична, стегната и гладка.

 

Пълноценната диета елиминира необходимостта от допълнителен прием на мултивитамини.

 

Разнообразната храна наистина е богат източник на витамини, минерали и други ценни вещества. Но дали наистина успявате да се храните оптимално здравословно? Кой изобщо може да се похвали с подобно нещо? Според резултатите от скоро проведена анкета, само около 52% от хората заявяват, че ядат здравословно. В  действителност обаче, реалният им брой е само 9%! Изводът е, че употребата на витамини под формата на хранителни добавки е препоръчителна за всички.

Консумацията на плодове и зеленчуци под каквато и да било форма е по-добър и ефикасен вариант от хранителните добавки.

 

Не е точно така. Термичната обработка иззема огромна част от витамините В1, В2, С и др. от плодовете и зеленчуците. Ако сварите броколи във вода, ще загубите над 60% от витамините, докато при обработката на пара, загубата се свежда до 20%. Сушенето на плодовете убива половината витамин С и около 20% от бета-каротина. Консервирането съхранява витамините A, D и B2, но почти напълно унищожава витамините В1 и С. Най-препоръчително е шоковото замразяване на суровите плодове и зеленчуци.

 

Вегетарианската храна съдържа всички полезни елементи за човешкия организъм.

 

Грешка! Дори най-пълноценната вегетарианска диета не осигурява на тялото всички необходими елементи. Задължително е вегетарианците да приемат витамините B12, B2, D, както и желязо, цинк, йод, калций допълнително.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top