Search
Филтрирай по...

Как да се храним, за да имаме добро зрение

Защо диетата в важна за здравето на очите? Вижте съветите на специалиста – Доц. Виолета Чернодринска!

 

Зрение
Хранителни вещества за добро зрение

 

Визитка: Доц. Виолета Чернодринска дм, специализирана Очна болница Визус. Завършила Медицински университет София. Специализира Детски очни болести в Париж, Лондон и Фукуока (Япония). Отличена с награда “Проф. Стоимен Дъбов” за млад специалист с най-значим научен принос. Защитата на Докторската й степен е на тема “Ретинопатия на недоносените”. 12 години е шеф на Детско очно отделение в УМБАЛ Александровска, като с уменията си спасява от ослепяване над 300 недоносени бебета. В медицинската си практика има над 2000 успешни операции на кривогледство. С повече от 200 публикации в наши и международни списания, тя е автор на единствения в България учебник “Най-честите очни заболявания при децата”. Консултант в Отделението за недоносени деца – болница Шейново.

                                    

Правилното хранене е най-добрия начин за набавяне на всички полезни за очите витамини, но не винаги получаваме достатъчно хранителни вещества само с храната. Имайки предвид качеството на повечето продукти по магазините и съмнителните им съставки е удачно и   допълнителен прием на витамини под различна форма. Това е особено важно в сезоните с повишен риск от грип и при пренатоварване на зрението при прекомерно гледане в телефона.

Препоръчителни са  мултивитамини, които съдържат  не само  обичайните витамини за повишаване имунитета, а и такива, в които са включени и витамините полезни за очите и зрението.

Очите  са сложни органи, които се нуждаят от много различни витамини и хранителни вещества, за да функционират правилно.

Ключови витамини и хранителни вещества, които помагат да се поддържа здравето на очите

 

  • Витамин С

Витамин С е не само мощен антиоксидант, но също така спомага за образуването на колаген. Колагенът е важен градивен елемент за много структури на окото, включително роговицата, склерата, увеята, хориоидеята и стъкловидното тяло.

Храни богати  на витамин С:

-Плодове –  киви, лимони, портокали,  ягоди

-Зеленчуци –  зеле,  спанак, брюкселско зеле и броколи.

  • Витамин А

Витамин А е необходим както за правилното функциониране на ретината, така и за поддържането на здравето на повърхностните слоеве на окото – роговицата и конюнктивата. Недостигът на витамин А може да доведе до нощна “кокоша” слепота, както и на силна сухота на очната повърхност.

Храни богати на Витамин А :

-животински продукти- черен дроб, тлъста риба, яйца,

-зеленчуци – сладък картоф, тиква, 

-плодове – манго

  • Витамин Е

Витамин Е също е мощен антиоксидант и е изключително полезен за здравето на очите. Той помага да се поддържа прозрачността на очните среди.

 Хранителните източници на витамин Е включват:

-Ядки и семена- бадеми, борови ядки, слънчогледови семки, лешници.

-Масла- пшеничен зародиш, авокадо, лешник

-Риба – сьомга, пъстърва.

-Плодове- авокадо, манго

  • Селен

Селенът е микроелемент, с антиоксидантни свойства необходим  за зрението. Селенът  помага при усвояването на витамин Е.

-Зеленчуци- спанак, печен боб.

-Животинските източници – риба тон, пуйка, телешко месо.

  • Цинк

Цинкът е важен минерал, необходим за поддържане на зрението. Намира се във високи концентрации в макулата. Макулата е частта от  ретината, отговорна за зрителната острота и цветоусещането.

Хранителни източници на цинк: говеждо месо, боб, кашу.

  • Антоцианини

Антоцианините са растителни хранителни вещества, също с антиоксидантно действие. Много полезни за зрението.

-Плодове- горски плодове, червено грозде, нар, череши, сливи

-Зеленчуци- червено зеле, червен лук, патладжан

  • DHA

Хората в активна възраст се нуждаят от достатъчен прием на изключително полезните омега-3 мастни киселини – ейкозапентаенова мастна киселина (EPA) и докозахексаенова мастна киселина (DHA)

-Рибено масло, сьомга.

-Храни на растителна основа – чиа, брюкселско зеле, орехи.

  • Лутеин

Лутеинът е мощен антиоксидант, известен още като каротеноиден витамин. Действа като естествен светлинен филтър за очите, като ги защитава от ултравиолетовите лъчи, от т.нар. ” синя светлина” , излъчваща се от  екраните на мониторите и от вредните свободни радикали.                             

Лутеинът благоприятства за защитата на цялата ретината и се грижи за общото здраве и функции на очите, за по-ясно и остро зрение и намалява симптомите на фотофобия. Влияе структурно и функционално върху ретината, като увеличава оптичната плътност на пигмента в макулата и намалява главоболието, умората на очите и напрежението.

Лутеинът е подходящ при висока степен на късогледство, далекогледство и астигматизъм, както и за хора прекарващи дълго време пред монитори. Храни богати на лутеин са:

  • боровинки, грозде, киви
  • зелени листни зеленчуци, броколи, спанак, тиквички, зеле
  • яйчен жълтък
  • царевица

Идеалният мултивитамин трябва да съдържа витамини А, В комплекс, С и Е, цинк, селен, лутеин и омега-3 мастна киселина. Препоръчителната доза е два месеца приемане на мултивитамин и два месеца почивка.

Добро зрение
За да запазим по – дълго време нашите очи с отлично зрение трябва да изградим добра очна хигиена, да ограничим  вредните фактори и да се храним здравословно.

Свързани продукти

Още по темата

Проблемно забременяване
Уебинар

Уебинар “Проблемно забременяване” с д-р Шефкетова (видео)

 Полезни съвети от д-р Мефтуне Шефкетова, акушер-гинеколог, началник на Центъра за асистирана репродукция на Болница Токуда.  Кликни на видеото по-долу, за да видиш пълния запис на уебинара Получихме много въпроси към д-р Шефкетова. Вижте отговорите

Прочетете повече »
Целина
Билки

Целина срещу високо кръвно, подагра и болки в ставите

  Целината (Apium graveolens) e двугодишно тревисто растение от семейство Сенникоцветни (Apiaceae или Umbelliferae) – и двете имена се допускат от ICBN. То включва около 300 рода и над 3000 ароматични вида, сред които са силно токсичният

Прочетете повече »
Вечерна иглика
Билки

Вечерна иглика: доказано средство срещу горещи вълни и проблеми с кожата

Вечерна иглика (Oenothera biennis) е представител на семейство Onagraceae, което обхваща около 140 вида цъфтящи растения. В България е позната още с имената Вечерна роза, Нощна свещ, Свещица, Върболика и всички те се свързват с

Прочетете повече »

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top