×

Как работи NewPay?


Когато плащате с NewPay, всъщност NewPay плаща поръчката ви вместо вас. Вие я получавате и разполагате с три начина да я платите към тях:



Изберете NewPay като начин на плащане при завършване на поръчката си и следвайте стъпките.
Действието на спортните напитки –мит или реалност?Ако често ходите в парковете и минавате покрай спортуващи хора, ще забележите колко много от тях пият спортни напитки, докато тичат, някой дори имат по две – една във всяка ръка. Замисляли ли сте се за това как този навик да пием спортни напитки преди, по време и след тренировка се е превърнал в нещо обичайно?

Все по-спорна става темата дали тези напитки действат или не. През месец май 2012г. Европейският орган по безопасност на храните обяви в член 13 дългоочаквания списък на доказаните ползи за здравето, което позволява на компаниите за храни и напитки да рекламират ползите за здравето от техните продукти (при условие, че те отговарят на условията). Между всичките 222 доказани ползи за здравето има 2 свързани с „въглехидратно-електролитните разтвори”, познати като спортни напитки.

Според Европейския орган по безопасност на храните въглехидратно-електролитните разтвори „допринасят за поддържане на издръжливостта при продължителни тренировки” и „повишават абсорбцията на вода по време на физическо натоварване”. Казано накратко, приема се, че спортните напитки подпомагат физическото представяне като подсигуряват енергия от въглехидрати и помагат за хидратиране на организма. Ако се предположи, че това са двете основни предимства от спортните напитки, това дава голяма подкрепа на една глобална индустрия на стойност 24,5 милиарда долара.

Много хора, обаче, се съмняват дали спортните напитки отговарят на обещаното. Една статия, публикувана в Британското медицинско списание (British Medical Journal) през юли 2012 г., поставя под съмнение научните факти в тези проучвания, като говори за „конфликт на интереси” като основен фактор, който допринася за малкото доказателства за ползите от спортните напитки. В своето проучване авторите се фокусират върху ползи като:

  • спортните напитки, които съдържат кофеин, подобряват физическото представяне

  • спортните напитки, които съдържат комбинация от въглехидрати и протеини, подобряват състоянието на организма след тренировка и спомагат за по-лесното му възстановяване

  • спортните напитки, които съдържат верижно-разклонени аминокиселини, подобряват представянето и възстановяването след тренировка

  • приемът на спортна напитка преди да бъде усетена жажда помага за по-доброто представяне и предпазва от обезводняване


Откритията им изобличават тези ползи. При всичките гореописани случаи учените стигат до извода, че няма достатъчно доказателства, които да потвърждават тези ползи нито за обикновените хора, нито за професионалните спортисти. Най-стряскащи са резултатите от ползата за хидратация, при която те не само стигат до заключението, че доказателства липсват, но доказват, че тези напитки водят до хипонатремия (прекомерна хидратация), която представлява много опасен, макар и рядко срещан рисков фактор за здравето. Те цитират проучвания, при които е доказано, че това е директната причина за смърт при маратонците. По думите на Тим Ноукс, професор по Физическо възпитание и спорт в университета в Кейп Таун и автор на книгата „Науката за спортуването”: „През последните 40 години хората са подведени да вярват – основно от маркетинговите отдели на компаниите, които предлагат спортни напитки – че трябва да пият напитки преди да са жадни, за да бъдат оптимално хидратирани.”

Най-големите производители на спортни напитки рекламират своите продукти на базата на това, че дават енергия и хидратират. Доказателства в подкрепа на тези твърдения има в изобилие на техните уебсайтове, които цитират научни изследвания и дават подробни експертни мнения на потребителите. Нормално е човек да се запита дали изводите на Британското медицинско списание (British Medical Journal) няма да имат отрицателно въздействие върху индустрията на спортни напитки, но годишното нарастване на консумацията им с 5% в световен план сякаш не показва признаци скоро на намалее.

Пазарният им дял ще продължава да расте по много причини. За много хора консумацията на спортни напитки е по-скоро начин на живот, отколкото необходимост при спортуване, тоест те ги приемат като алтернатива на газираните напитки, натуралните сокове и т.н. Ако спортните напитки не се консумират заради функционалните им ползи, тогава няма никакво значение за потребителя дали те действат или не.

Нивата на консумация отразяват степента, до която спортните напитки се приемат по функционални и нефункционални причини. Това става ясно като се сравнят пазари като САЩ, където годишната консумация на глава от населението е 29 литра, Япония (12 литра), Великобритания (2 литра), Германия (1,4 литра) и Франция (по-малко от литър). Привлекателността на спортните напитки се увеличава още повече, тъй като много производители пускат на пазара „нискокалорични” продукти, които конкурират газираните напитки. През последните 5 години думите „нискокалоричен” и „без захар” стават едни от най-използваните предимства в рекламата на спортни напитки, което някак не отговаря на тяхната цел да дават енергия от въглехидратите.

Има и много потребители, които използват спортните напитки по предназначение. Какво влияние оказват тези напитки върху тях? Най-вероятно никакво. Хората обикновено приемат спортни напитки преди, по време на и след тренировка поради схващането (реално или не), че те са необходими и/или се представят по-добре, ако ги приемат. Вкоренените консуматорски навици и вярвания не се променят за една нощ и е много вероятно потребителите да продължат да използват спортни напитки.

Не всичко, обаче, ще остане същото. Вероятно ще забележим, че индустрията на спортни напитки ще отговори на съмненията в нея с още повече научни изследвания, които подкрепят ефективността на тези продукти, те ще създават и нови продукти с все по-сложни формули. Всъщност по-голяма част от потребителите ще имат подобрение във физическото си представяне при редовни тренировки, здравословно хранене и начин на живот, адекватна почивка. Проблемът е в това, че когато става въпрос за спортни напитки важно е не това, от което имаме нужда, а това от което си мислим, че се нуждаем.

Коментари (0)

Няма коментари към този момент

Нов коментар

Мишела Христова

Мишела Христова е копирайтър и автор на съдържание с дългогодишен опит в изготвянето, редактирането и оформянето на текстове за печатни и електронни медии. Проявява силен интерес към здравословния начин на живот и нутрициологията. Майка на едно прекрасно момче.

Продуктът беше успешно добавен в любими.