Защо не можем да заспим?Обичайната сцена: Връщате се вкъщи след дълъг работен ден и сте смъртно изморени. Гмуркате се в леглото, забивате глава във възглавницата и чакате да заспите. Чакате, чакате... Но това така и не се случва! 45 минути по-късно все още гледате в тавана. Това ви притеснява? Не бива да се тревожите – просто сте прекалено изморени.

"Хората си мисля, че когато са напълно изтощени и изцедени от деня, ще спят по-добре и по-спокойно. Тук обаче грешат", споделя д-р Томас Рот от Центъра за нарушения на съня в болницата "Хенри Форд" в Детройт. "Има голяма разлика между това да сме изморени и да ни се спи" – допълва д-р Рот. Лекарят обяснява, че ако сме бягали 50 мили и веднага се хвърлим в леглото, може би ще почувстваме умората, но не и възможността да заспим. Д-р Рот препоръчва: "Не бързайте да заспивате след напрегнат ден. Вместо това отделете повече време за стоене на тихо място. Това ще ви даде повече тонус, отколкото безуспешните опити да заспите.”

Разбира се, причината за безсънието може да е другаде. Съществуват десетки недиагностицирани проблеми със съня, за които хората дори не подозират. Около 40 милиона души в САЩ страдат от нарушения на съня – състояние, което сериозно повлиява качеството на почивката им.

Едно от срещаните заболявания, свързани със съня, например е сънната апнея. Тя причинява хъркане и кратки прекъсвания в дишането, което може да ви събуди дори от много дълбок сън. И понеже симптомите на сънната апнея се проявяват, когато сме заспали, може и да не знаем, че страдаме от нея. Съществуват много хора, които не са диагностицирали проблема си и с години страдат от болестта.

"Ако съпругата ви хърка през нощта, нито вие ще успеете да се наспите, нито тя” споделя д-р Миндел. „Препоръчително е да посетите лекар, не само за ваше добро, а и за здравето на съпругата ви.”

Съществуват много други причини за смущения на съня :

  • твърде гореща или твърде студена спалня;

  • силна светлина;

  • силен шум;

  • горещи вълни по време на менопауза.


Ако искате да сте здрави, определящо е как спите и дали успявате да получите нужната енергия от съня. Имате ли нужда от 5 чаши кафе, за да изкарате един нормален работен ден? Спите ли много през почивните дни? Веднага ли заспивате след лягане? Ако отговорът и на 3-те въпроса е „Да”, д-р Рот ви определя като човек, системно лишаващ се от сън.

"В началното училище би трябвало да обръщат повече внимание на храненето и физическите упражнения” – твърди д-р Рот. „Но никой не ни преподава уроци за значението на съня. Като съзнателно и напреднало общество би трябвало да приемаме съня като по-съществен приоритет, отколкото досега” – добавя д-р Рот.

Всеки ден, всяка минута прибавяме нови и нови задачи в тефтерчето с ангажименти. Но какво по-важно бихме постигнали, ако лишим организма си от сън? Добрият сън е гаранция за здраве, дълголетие и продуктивност. Или иначе казано „Без добър сън, няма добре свършена работа”.

Ревита Ви препоръчва:

Izi Night, 252 mg

Коментари (3)

    • D-r Nikolov
    • 2014-10-25 08:09:31
    Най-доброто, но и забравено средство за успокоение и дълбок и хубав сън е желатина. Изпийте едно пакетче разтворено в чаша гореща вода , изпийте го преди лягане и ще се убедите сами. Причините да работи е ,че в него има голям процент глицин и аргинин. По-специално ГЛИЦИНА е аминокиселина със силен успокоителен ефект. Доста спортисти го ползват за да спят добре и да се възстановяват. Разбира се не всеки понася вкуса на желатина, аз също съм от тези хора и си купувам само глицин като хранителна добавка. Ето този ползвам аз - http://goo.gl/jHwCxt , защото подобните продукти в БГ са на много по-висока цена. Не се плашете, че е US сайт! Доставката е само 4$ ;)
    • Dancho
    • 2021-08-17 22:42:36
    Кое пият Спортистите Желатина или Глицина? Пристрастявали
    • Магистър-фармацевт Борис Гинчев
    • 2021-09-13 08:18:55
    Здравейте! Спортистите от различните дисциплини приемат толкова много разнообразни диетични добавки, че със сигурност някои приемат както едното, така и другото, а може би и комбинация от тях. Желатинът представлява смес от протеини (белтъци) и пептиди (частично разградени протеини) от хидролизата (при варене или химична реакция с киселини)на колагена, съдържащ се в животинските съединителни тъкани, кости, стави и хрущяли. Поради това често бива наричан неправилно с наименованието колаген и двете понятия се смесват. Желатинът е помощно вещество с желиращи, сгъстяващи и филмообразуващи свойства, поради което се използва както в кулинарията, така и във фармацевтичното производство на твърди и меки капсули. Той е ценен източник на протеин и подобрява състоянието на костите, ставите, кожата и лигавиците. Възможно е да се приема от атлети за намаляване на болката и сковаността в ставите и костите и за забавяне дегенерацията им. Желатинът също подобрява храносмилането и може да помогне за по-добър контрол на кръвната захар, особено при наднормено тегло. Глицинът е най-простата по химичен строеж аминокиселина (АК), една от 20-те АК, изграждащи всички протеини в организма – включително и колагена, съответно желатина. Той има самостоятелен успокояващ ефект върху нервната система, подпомага заспиването и поддържането на здравословен сън и участва в поддържането на баланса на имунната система. При тежко психично или физическо натоварване глицинът забавя гликацията (свързването с глюкозни молекули) на много протеини в организма и потиска образуването на продукти на крайната гликация (AGEs), които ускоряват стареенето на клетките и тъканите – една от причините някои спортисти да използват глицина като седативно и противостареещо средство. И двете природни вещества – желатинът и глицинът, не предизвикват зависимост и не се натрупват в организма в опасни количества. И двете са нормална част от диетата (желатинът ще отсъства при строго веган диета, когато не се консумират никакви животински продукти), но глицинът рядко е в чист вид, а обикновено се отделя в организма при разграждане на протеините от диетата – реално, глицинът съставлява около 27% от аминокиселинния състав на желатина и се освобождава от него в хода на храносмилането. В нормални дози (както са указани от производителите) няма специфични рискове от приема им, дори и за дълги периоди от време. Поздрави, Борис Гинчев Магистър-фармацевт

Нов коментар

Мишела Христова

Мишела Христова е копирайтър и автор на съдържание с дългогодишен опит в изготвянето, редактирането и оформянето на текстове за печатни и електронни медии. Има силен интерес към здравословния начин на живот и нутрициологията. Майка на едно прекрасно момче.

Product added to wishlist
Продуктът е добавен за сравнение

Този сайт използва бисквитки/cookies за да ви гарантира по-плавно и бързо сърфиране. С натискане на бутона "Съгласен съм" вие се съгласявате с използването на бисквитки.