Search
Филтрирай по...

Природни съставки за поддържане на имунното здраве

Витамини и минерали за имунно здраве
Витамини и минерали за поддържане на имунното здраве

Ковид-19 шокира и опустоши света, причинявайки страх и смърт, отвъд пределите на всичко, което сме изпитвали през целия си живот.

Много експерти в хранителната и фармацевтичната индустрия вярват, че в крайна сметка ще успеем да победим този вирус с ваксина, но заедно с това е необходимо да прилагаме доказано ефективните практики на природната медицина 

Мерки за профилактика

В доклада си „Стратегии за превенция и здраве на имунната система в борбата с Ковид-19“, д-р Владимир Бадмаев, който е посветил над 40 години от живота си на индустрията на природните средства, посочва ключови нутриенти в подкрепа на естествения и вродения имунен отговор.

Първата защитна линия на организма срещу инфекциите, според д-р Бадмаев, е семейството на мастноразтворимите витамини – витамин D и витамин К, които имат решаващо значение за здравето, особено за хората в напреднала възраст, при които имунната функция е отслабена.

Витамин D и Испанския грип

Интересна епидемиологична находка, публикувана през 2009 г. в American Journal of Public Health, може да хвърли светлина върху ролята на „слънчевия витамин“ в битката с вирусните инфекции. Статията описва преживяванията в болница в Бостън, Масачузетс по време на опустошителното огнище на „испански грип“ през 1918-1919 г.

Историческите записи от болницата на открито в Бостън предполагат, че някои пациенти и персонал са били пощадени от най-лошото, тъй като са се възползвали от комбинацията от чист въздух, слънчева светлина и стриктни хигиенни стандарти, което е довело до намаляване на смъртните случаи сред някои пациенти и инфекциите сред медицинския персонал.

С оглед на бостънския опит с болницата на открито, понастоящем потенциалната роля на витамин D трябва да се има предвид в цялостния подход към поддържане на здравето. Витамин D модулира вродените и адаптивни имунни реакции, и предотвратява податливостта към инфекции.

Източници на витамин D

Витамин D се натрупва в организма по два начина: чрез поглъщане на хранителни вещества и чрез производство в кожата, стимулирано от слънчевите UV лъчи.

При излагане на слънчева светлина, 7-дехидрохолестеролът в кожата абсорбира UV-B радиацията и се превръща във витамин D3 или холекалциферол. Витамин D3 може да се набави от хранителен източник – обикновено се намира в морската храна и се получава от рибни чернодробни масла.

Друга форма на витамин D от хранителен източник е витамин D2 или ергокалциферол, намиращ се в растенията и гъбите. Витамините D2 и D3 са биологично неактивни и трябва да хидроксилират два пъти в тялото, в бъбреците и черния дроб, за да станат активни като 25-хидроксивитамин D, наречен калцитриол. Калцитриолът, стероиден хормон, е активната форма на витамин D.

Физическите фактори, които ограничават достъпа до UV-B радиация, като дрехи, слънцезащитни продукти, стъкло, замърсяване на въздуха и пигментация на кожата, значително намаляват синтеза на витамин D3 в кожата.

Ползи от витамин D за имунната система

Това мастноразтворимо хранително вещество е от съществено значение за здравето и функционирането на имунната система. Витамин D засилва ефектите на моноцитите и макрофагите (белите кръвни клетки, които са важна част на имунната защита) за борба с патогените и намалява възпалението.

Някои изследвания показват, че приемът на добавка с витамин D подобрява имунния отговор и намалява риска от инфекции на дихателните пътища.

През 2019 г. при обзора на рандомизирани контролни проучвания при 11 321 души, е установено, че приемът на витамин D значително намалява риска от респираторни инфекции (Health Technology Assessment, януари 2019 г.).

В зависимост от нивата му в кръвта, между 1000 и 4000 IU допълнителен прием на витамин D на ден е достатъчен за повечето хора, но при хората с по-сериозни дефицити често се изискват по-високи дози.

Ролята на витамин К

Друго мастноразтворимо хранително вещество – витамин К, особено формата му витамин К2 или менахинон, също е изключително важно за човешкото здраве.

Семейството на витамин К включва най-малко 18 зависими от калция протеини, отговорни за нормалното състояние на сърдечно-съдовата, имунната, скелетната и невромускулната системи. Следователно, с многобройните си биологични функции, менахинонът понякога се нарича „многозадачният витамин“. 

Последните епидемиологични проучвания показват, че при пациенти с Ковид-19, особено мъже, често се наблюдава дефицит на витамин К, (Clinical Infectious Diseases, Aug. 2020; Scandinavian Journal of Clinical and Laboratory Investigation, Aug. 2020).

Недостигът на витамин К е свързан с повишени нива на циркулиращи провъзпалителни цитокини (химикали, произведени от възпалителни клетки), индуцирани от инфекция. Учените зад това откритие предполагат, че дефицитът на витамин К може да доведе до натрупване на възпалителна реакция към инфекция с COVID-19, допринасяйки за дихателен дистрес при пациенти с COVID-19.

Най-богатите източници на витамин К2 са животински мазнини и протеини, яйчен жълтък, месо от органи, ферментирали храни и пълномаслени млечни продукти. За някои хора обаче, е препоръчително тези храни да се избягват, за да се поддържа нормалното състояние на сърцето и нивата на холестерола. По ирония на съдбата този дефицит в диетата води до ниски нива на K2, което е една от водещите причини за сърдечни заболявания. Приемът на добавки с витамин К2 е удачен метод за компенсиране на дефицита в диетата.

Както витамин D, така и витамин K, поддържат нормален имунен отговор. Този тип отговор е неспецифичен, което означава, че е насочен срещу няколко инфекциозни агента, осигурявайки спешна защита на тялото. Взаимодействието между нормалния вроден и адаптивния имунен отговор е от решаващо значение за успешния клиничен резултат на всяка бъдеща ваксина срещу COVID-19.

 

Други нутриенти с важно значение за имунитета

Цинк

Този минерал има важна роля за функционирането на имунната система. Необходим е за развитието и комуникацията на имунните клетки и контрола върху възпалителния отговор.

Недостигът на цинк влияе върху способността на имунната система да функционира правилно, което води до повишен риск от инфекции и заболявания.

Дефицитът на цинк засяга около 2 млрд. души по целия свят и много често се среща у по-възрастните. Всъщност до 30% от възрастните над 65 страдат от недостиг на цинк.

Многобройни проучвания разкриват, че добавките с цинк могат да предпазват от инфекции на дихателните пътища.

В проучване от 2019 г. при 64 хоспитализирани деца с остри инфекции на долните дихателни пътища (ALRIs) било посочено, че приемът на 30 mg цинк на ден намалява общата продължителност на инфекцията и продължителността на болничния престой средно с 2 дни в сравнение с плацебо групата (Pediatric Reports, май 2019 г.).

Приемът на цинк в дългосрочен план обикновено е безопасен за здрави възрастни, стига дневната доза да е под определената горна граница от 40 mg. Прекомерните дози могат да попречат на абсорбцията на мед, което също би увеличило риска от инфекция.

Витамин С

Това е може би най-популярното хранително вещество, което поради важната си роля за имунното здраве, се приема за защита срещу инфекции.

Витамин С подпомага функцията на различни имунни клетки. Необходим е за поддържане на здрава имунна система, елиминиране на старите клетки и заместването им с нови.

Витамин С действа и като силен антиоксидант, предпазващ от увреждане, предизвикано от оксидативния стрес, който настъпва с натрупването на реактивни молекули, известни като свободни радикали. Оксидативният стрес може да повлияе негативно на имунното здраве и е свързан с множество заболявания.

Намалява продължителността и тежестта на инфекциите на горните дихателни пътища: голям обзор на 29 проучвания при 11 306 души демонстрира, че редовният прием на витамин С при средна доза от 1-2 грама на ден намалява продължителността на настинките с 8% при възрастни и 14% при деца (Cochrane Database of Systematic Reviews, януари 2013).

Доказано е още, че интравенозното лечение с високи дози витамин С значително подобрява симптомите при хора с тежки инфекции, включително сепсис и синдром на остър респираторен дистрес (ARDS) в резултат на вирусни инфекции.

Като цяло тези резултати потвърждават, че добавките с витамин С могат значително да повлияят на имунното здраве, особено при хора, които не получават достатъчно от витамина чрез диетата си.

Горната граница за витамин С е 2000 mg. Дневните дози обикновено варират между 250 и 1000 mg.

В заключение: други ефективни природни средства с огромен потенциал за възстановяване и поддържане на имунното здраве включват витамини от група В-комплекс, селен, както и екстракти от бъз, лечебни гъби, чесън, женско биле, куркумин и ехинацея.  

Свързани продукти

Още по темата

Куркума
Билки

Куркума

Куркума (Curcuma longa), наричана още индийски шафран, е цъфтящо растение от семейство Джинджифилови (Zingiberaceae). От корена му, след изсушаване и стриване на прах, се получава прочутата яркожълта подправка, запазена марка на много азиатски и арабски

Прочетете повече »
Ягода
Билки

Ягода

  Култивираната ягода (Fragaria ananassa) е многогодишно тревисто растение от рода Fragaria ( в превод от лат. – „ароматен“), включващ над 20 цъфтящи растения. То се класифицира към семейство Розоцветни (Rosaceae). Ражда изключително красиви и

Прочетете повече »
Кориолус - пуешка опашка
Билки

Гъбата кориолус / пуешка опашка

Гъбата кориолус  (Trametes versicolor, синоними Boletus versicolo, Polyporus versicolor, Coriolus versicolor – по стари) е неядлива базидиева губа от семейство Polyporaceae. Тя е една от 100-те полезни гъби, използвани в медицината. Позната е още като пуешка

Прочетете повече »

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top