Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

медитирането подпомага мозъкаСъвременни проучвания установиха, че медитацията спомага както за намаляването на тревожността и стреса, така и за подобряването на емоционалното благополучие.

Съществуват много техники за медитация, но всички те по един или друг начин имат продължително и благотворно влияние върху мозъка, твърдят невролози от Университета на Осло, Норвегия.

Най-общо казано, концентративната йогическа медитация, произлизаща от Хинду традициите, е метод, който се фокусира върху дишането и/или върху определени мисли, които трябва да блокират други мисли. При традиционните упражнения на концентративната медитация, умът обикновено се фокусира върху един обект – предмет, дума и др., като не бива през това време да се разсейва. С течение на времето, практикуващият я може да разшири практиките си, възприемайки други, по-сложни обекти за медитация.

Според авторите на норвежкото изследване, някои от методите на концентративната медитация супер ефективно повлияват функционирането на мозъка. Изследователите открили, че някои от концентративните техники на медитация, значително засилват усещането за емоционална устойчивост и самоконтрол у участниците в провеждания няколко дни експеримент.

Норвежките учени категорично твърдят, че медитирането подобрява паметта, вниманието и способността за концентрация, и увеличава креативността.

Друго изследване, проведено от специалисти от няколко американски научни центрове (предимно Бостънския университет и университета „Емори”), описва как два различни типа медитация повлияват човешката емоционалност. Експериментът е публикуван в изданието Frontiers in Human Neuroscience и в него взели участие хора, които никога не са медитирали.

Единият вид медитация, който трябвало да изпълняват участниците, целял контролиране на собствените емоции и мисли, а другият – спомагал за повишаване на самочувствието и самоувереността. През цялото време, мозъчната активност на участниците била проследявана чрез скенер.

Учените установили, че и при двата вида медитация, способността за самоконтрол, както и усещането за емоционална устойчивост, се увеличили (макар и в различна степен) у всички участници.

Резултатите от ядрено-магнитния резонанс показали, че благодарение на медитацията, връзките между мозъчните клетки се подобряват. И още: станало ясно, че медитирането е довело до гирификация – процесът, при който мозъчната кора нараства и се „набръчква”. В резултат на това, информацията бива обработена много по-бързо от мозъка. Резултатите от изследването сочат също, че различните тхники на медитация спомагат за подобряване на структурата на сивото мозъчно вещество, което има огромна роля в централната нервна система. Това означава, че медитацията притежава и невропротективната способност да намалява свързаните с възрастта негативни промени в сивото мозъчно вещество, както и увреждането на когнтивните функции.

Съществуват данни и от много други изследвания, според които медитацията значително подобрява емоционалните, когнитивните и имунните отговори, повлиява положително сърдечния ритъм и сърдечната дейност.

 

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart