Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Затлъстяване

 

Дисбалансът между естроген и прогестерон или състоянието на т. нар. естрогенна доминантност, е едно от най-често срещаните хормонални нарушения у жените. Нередовна менструация, хормонално акне, кисти на яйчниците, трудности със забременяването, понижено либидо, умора, наднормено тегло, мъчителна менопауза… Това са само част от сигналите, които могат да показват наличие на естрогенова доминантност.

Естрогенова доминантност има както в случаите на естрогенов излишък и ниски нива на прогестерон, така и при нормални нива на естроген, в комбинация с недостиг на прогестерон. За това състояние до голяма степен допринасят т. нар. ксеноестрогени – външните естрогени, чиито източници са много продукти от бита, като по-масовата козметика, пластмасата, почистващите препарати и др. Естрогеноподобните вещества, открити в огромна част от месото, плодовете и зеленчуците, които свободно преминават в организма също имат разрушителен ефект върху хормоналното равновесие.

Друга причина за доминирането на естрогена, е изтощението на надбъбречните жлези, отговарящи за синтеза на стресогенните хормони адреналин и кортизол. „Лошият” стрес (дистрес) възпрепятства нормалната дейност на надбъбречните жлези и предизвиква хормонален дисбаланс и доминантен естроген.

Черният дроб също има важна роля по отношение на нормалните нива на естрогени в тялото. Лошите хранителни навици (прекомерна консумация на трансамазнини, тестени изделия от бяло брашно и др.), безконтролният прием на алкохол, липсата на здравословни мазнини и качествени протеини в диетата, водят до задръстване на черния дроб с вредни вещества. В резултат неговата способност да пречиства организма от излишните естрогени отслабва.

Какво да предприемете, за да бъде елиминиран излишният естроген? За щастие има много природни начини за извеждане на излишния естроген от тялото и здравословният хранителен режим е един от тях. Ограничаването на мазнините и включването на повече фибри и растителни храни, като кръстоцветни зеленчуци (броколи, зеле и др.), може да помогне много за понижаване нивата на естрогените. Намаляването на кофеина също може да бъде много полезно. Редовните физически упражнения и поддържането на здравословно тегло, също има огромно значение за поддържането на здравословни нива на естрогена.

Детоксикирането на тялото е друга ефективна форма за лечение на естрогенното господство. За целта трябва да се избягват източниците на пестициди и замърсители и пластмаси намалява нивата на естроген. Някои от начините да се справите, е като използвате органични сапуни и пасти за зъби, естествени парфюми и избягвате употребата на пластмаси. Отличното измиване на храна е задължително, за да бъдат максимално елиминирани пестицидите и другите вредни за здравето компоненти в нея.

Запомнете ключовите отправни точки за справяне с проблема:

-Мастните депа са хранилище за естрогена. Колкото повече излишни килограми трупате, толкова повече естроген има в тялото ви. Това е така, защото съхраняваните мазнини се конвертират в естроген, което създава порочен кръг.

-Колкото по-стресирани сте, толкова повече кортизол се произвежда в тялото ви. Прекомерното производство на кортизол, повишава нивата на естрогена.

-Консумацията на лоша храна затлачва черния дроб, който не може да филтрира излипния естроген.

Екскреция на естрогена. Извеждането на естрогена се осъществява чрез черния дроб, който преобразува естрогена в две форми – най-просто казано „добра” и „лоша” форма на естрогена. Това означава, че здравето на черния дроб има огромно значение в контрола върху естрогена.

-Витамините са верен помощник срещу излишния естроген. Увеличете приема на витамини В комплекс, особено В6 и В12. Доказано е, че недостигът на В витамини може да доведе до излишък на естрогена в организма. Не по-малко важни са витамините С и Е, и минералите селен и магнезий, за инактивирането на естрогените.

-Индол-3-карбинол. Известно е, че увеличената консумация на кръстоцветни зеленчуци води до трайни понижения в нивата на естрогените. За да се получи този ефект обаче, количеството кръстоцветни зеленчуци не бива да е по-малко от около 1 кг дневно – задача, почти невъзможна за активните, работещи хора. В тези случаи отлична работа могат да свърши екстрактът от броколи, източник на индол-3-карбинол, под формата на таблетки.

Естрогенната доминация може да засегне жената във всички възрасти. Затова при каквито и да било съмнения, е препоръчително да се направи изследване на хормоналните нива от специалист.

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×
×

Cart