видове магнезий

Магнезият представлява химичен елемент, който може да бъде открит не само в околната среда, но и в организма на човек. В тялото на хората той участва като кофактор в над 300 ензима, което означава, че помага за осъществяването на голямо количество биохимични реакции, от които зависи здравето ни. 

Магнезият е важен за процесите на синтез на протеини, нивото на кръвната захар, функционирането и инервацията на мускулите, както и регулирането на кръвното налягане. Той е съществен за синтезирането на ДНК, РНК и участва в  структурното изграждането на костния скелет.  Магнезият е изключително нужен за продукцията на енергия в тялото, защото катализира образуването на аденозинтрифосфат (АТФ) в митохондриите на клетките.

В тялото на един възрастен човек при нормални условия може да се открие около 25 грама магнезий.  Нивото му в даден индивид се проследява лесно чрез взимане на кръвна проба, като се измерва количеството му в серума и плазмата. Най-голямо количество магнезий се намира в клетките на скелета.


За какво е полезен магнезият

Магнезият е важен за здравето на сърдечната мускулна тъкан. Той поддържа нормалния контрактилитет на сърцето, тоест пази способността му да се съкращава и отпуска нормално, като подобрява еластичността на кръвоносните съдове. Магнезият предпазва от коронарна артериална калцификация, защото не позволява да се натрупва излишен калций в стените на сърдечните кръвоносни съдове. Натрупването на калций в тях обикновено е ясен показател за наличие на атеросклеротичен процес, който, сам по себе си, увеличава риска от сърдечни заболявания и смърт.

В клинично проучване от 2016 година, извършено в Мексико, се установило, че хората с по-високо съдържание на магнезий в кръвта имат значително по-малък риск от развитието на високо кръвно налягане, атеросклероза и мускулна дистрофия.

Тъй като магнезият участва в синтезирането на АТФ, той поддържа доставката на достатъчно количество енергия, за да може сърцето да продължава неуморната си работа.

Магнезият помага за храносмилането на хранителните вещества в тялото. Той участва дори в ензимите, които се намират в слюнката на човек. Магнезият се открива и в ензимите на панкреаса, като без него не бихме могли да разградим храната, която приемаме.

Микроелементът има известна способност да отпуска гладката мускулатура в храносмилателния тракт и може да помогне при гастроезофагеален рефлукс, колики и болезнена констипация. Упоритият запек, честото подуване и стомашен дискомфорт могат да се разгледат като признаци на дефицит на магнезий.

Хранителните режими, богати на магнезий се свързват с по-нисък риск от развитие на захарна болест.

Дефицитът на микроелемента може да задълбочи инсулиновата резистентност при диабет тип 2. Диабетиците често страдат от полиурия-  повишено отделяне на урина за денонощие. Нещо повече, съществува голям риск да се стигне до недостиг на магнезий, именно поради увеличената загуба на елемента с урината. Тази загуба води до дефицит, който допълнително влошава чувствителността на тъканите към инсулин и затваря болния в порочен кръг.

Количеството магнезий в тялото влияе върху остеобластите и остеокластите- клетките, отговорни за структурата и състоянието на костите на човек. От неговото ниво зависи и действието на паратхормона и активната форма на витамин Д, които осигуряват оптималното здраве на опорно-двигателната система.

Установено е, че жени с остеопороза имат по-ниско серумно ниво на микроелемента, в сравнение със здравите дами.  Допълнителният прием на магнезий би могъл да се използва в превенцията на остеопороза при жени в менопауза.

Недостигът на магнезий може да се прояви и под формата на силни и чести главоболия.  В някои клинични проучвания ежедневният прием на 600 милиграма магнезий намалява честотата на мигренозните пристъпи.


Кои са рисковите групи за дефицит на магнезий

  • Хора с диабет тип 2;
  • Алкохолици;
  • Хора с малабсорбция и гастроинтестинални заболявания;
  • По-възрастни индивиди.


Какви са видовете магнезий

На фармацевтичния пазар магнезият може да се открие под формата на различни свои съединения, защото сам той е изключително химически активен елемент. Тези форми на магнезия са абсорбират от тялото в различна степен, като  в зависимост от индивидуалните ни цели, видът магнезий има значение.

  • Магнезиев оксид

Една от най-често срещаните форми на пазара. Има сравнително по-нисък процент на абсорбция от организма, в сравнение с останалите. Това се дължи на факта, че представлява неорганично съединение на микроелемента. При прием през устата, едва около 15 % от магнезият остава в тялото, докато останалите 85% се отделят с урината.

Най-често се използва за облекчаване на хроничен запек, нервност и тревожност, както и при главоболие на нервна почва. Подходящ е за диабетици с добър контрол на кръвната захар, при мигрена и при леки форми на хипертония.

Не се препоръчва за болни с бъбречна недостатъчност, хора, приемащи антидепресанти и антипсихотици, както и при прием на медикаменти за болест на Паркинсон.

Препоръчителна начална доза е около 250мг- 350мг, като в зависимост от реакцията на организма, може да се увеличи.

  • Магнезиев хелат

Хелацията е свързването на молекули и йони с метални йони. В повечето случаи магнезият се свързва с органичен компонент, за да се увеличи абсорбцията му в тялото. Обичайно елементът се свързва с аминокиселина. Благодарение на това магнезият се усвоява по-лесно и в значително по-голяма степен. Помага за отстраняването на излишния амоняк в тялото.

Препоръчителна доза от около 150-200мг.

  • Магнезиев бисглицинат

Комбинацията на магнезий с глицин води до образуването на хелираната форма- магнезиев бисглицинат. Тази форма има по-добра бионаличност от магнезиевият оксид- абсорбира се в около 20-23%.

Използва се най-често при тревожност, депресия и проблеми със съня.

Препоръчителна начална доза от 150-200мг.

  • Магнезиев цитрат

Магнезиевият цитрат е сол на лимонената киселина. Смята се, че е една от най-мощните  форми на магнезий и особено добре повлиява констипацията. Действа като естествен лаксатив и облекчава стомашните болки. Подходящ е за хора с лениви черва. Магнезиевият цитрат увеличава количеството вода в дебелото черво чрез процес на осмоза през тъканите на червата. Когато съединението премине през червата, повишеното количество вода подпомага дефекацията.

Прилага се за превенция на сърдечно-съдови заболявания, поддържа метаболизма и отпуска мускулите.

Тази форма на магнезият е сред най-силно абсорбиращите се - от 30% до почти 70%. Приема се на празен стомах, с повече вода,  поне половин час преди хранене.

Препоръчителна начална доза около 200-300 мг.

  • Магнезиев малат

Това е формата на магнезий, свързан с ябълчена киселина. Той поддържа нивото на енергията в тялото и помага за отстраняването на тежките метали от организма.

В 500 грама от магнезиевият малат се съдържат около 75 грама магнезий. Слабите свързващи връзки в структурата на магнезиевият малат го правят силно абсорбируем в тялото, макар магнезиевият цитрат и бисглицинат да имат по-висока бионаличност от него.

Подходящ е за хора с чувствителна храносмилателна система, които искат да избегнат по-изразения слабителен ефект на останалите форми магнезий.

Прилага се при хора, страдащи от хронична умора, подложени на повече стрес.

Допълнителен плюс е, че има доказателства за ефективността му при фибромиалгия и контрола върху хроничната болка. Действието му е по-нежно от това на останалите форми. Прилага се при диабет и депресия.

Възможно е да реагира с диуретици, някои антибиотици и лекарства за остеопороза.

Препоръчителна начална доза от около 300мг.

 

Различните форми на магнезий ще се усвоят в различна степен при отделните индивиди, но независимо от това, не превишавайте 1000мг на ден! Във високи дози магнезият става токсичен за здравето ви и може да доведе до електролитен дисбаланс.

Коментари (0)

Няма коментари към този момент

Нов коментар

Д-р Деяна Жекова
Лекар с опит в Спешна медицина, Вътрешни болести и Ендокринология. 
Сертифициран Тета лечител.

Интересува се от холистична медицина, насочена както към поддържане на комплексното здраве на човек- физическо, психическо и духовно, така и към справяне с причините за заболяванията, а не просто следствията им.

Продуктът беше успешно добавен в любими.

Този сайт използва бисквитки/cookies за да ви гарантира по-плавно и бързо сърфиране. С натискане на бутона "Съгласен съм" вие се съгласявате с използването на бисквитки.