×

Как работи NewPay?


Когато плащате с NewPay, всъщност NewPay плаща поръчката ви вместо вас. Вие я получавате и разполагате с три начина да я платите към тях:



Изберете NewPay като начин на плащане при завършване на поръчката си и следвайте стъпките.

Детското затлъстяване е особено сериозен проблем, за който е добре да се говори по-често. То има вредни ефекти върху психологическото (определящо е за самочувствието) и сърдечно-съдовото здраве, върху нивата на кръвната захар и предопределя риска от развитие на диабет. Детското затлъстяване е неотложен проблем и изисква незабавно внимание, за да осигурим по-здравословно бъдеще за милиони деца в риск, както по света, така и тук, в нашата страна. Според прогнозата на Световната федерация по затлъстяване, до 2035 г. честотата на затлъстяване сред момчетата (деца и юноши) ще нарасне от 10% на 20%, а при момичетатa от 8% на 18% спрямо честотата от 2020 г.

Цифрите

В Европа коло 30 % от децата в начална училищна възраст са с наднормено тегло или затлъстяване. Сред момчетата на възраст между 7 и 9 години 29 % са с наднормено тегло, при момичетата на същата възраст процентът е 27. За жалост, нашата страна също показва негативен резултат, като държи петото място в Европа по детско затлъстяване. В България резултатите от профилактичните прегледи през 2020/2021 г. на Центъра за опазване на общественото здраве и анализи на учениците показват, че 33 985 от тях са с наднормено тегло. Това са 5,3% от всички прегледани. Броят на регистрираните случаи на затлъстяване са 8837 или 18,6 промила. Най-много са случаите на затлъстяване при учениците в 7-ми клас – 1169, или 30,3 промила от всички на тази възраст. В сравнение с предходната година те са се увеличили с около 1 промил. Данни отпреди пандемията показват, че 25-30% от учениците от началния курс са със свръхтегло, със затлъстяване са 10-12%- това е всяко 10-о българче.

Септември месец тази година, в курорта „Албена“ беше проведен и Международен конгрес по детско затлъстяване, организиран от Българското сдружение за проучване на затлъстяването и съпътстващите го заболявания, съвместно с Европейската група по детско затлъстяване. Основната цел на този конгрес беше да обърне внимание към взимането на мерки относно затлъстяването в детска възраст, като насърчи здравословно поведение отрано, най-вече редовната физическа активност, балансираните диети и контрола на порциите. Ограничаването на сладките и богатите на калории храни, обучението на децата и родителите относно здравословното хранене и насърчаването на семейните хранения, са ключови стратегии за предотвратяване на детското затлъстяване. Запомнете, че медицинската помощ трябва да бъде крайна мярка, която се фокусира върху промени в начина на живот и само в тежки случаи мултидисциплинарен подход, включващ поведенчески консултации и хранителни насоки. Добре е да помним, че децата с наднормено тегло са по-склонни да пораснат във възрастни с наднормено тегло, които се сблъскват с всички рискове за здравето, които наднорменото тегло носи със себе си.

Относно индекса на телесната маса (ИТМ)

ИТМ е биологичен показател, който може да ви даде представа за състоянието на вашето тегло. ИТМ измерва теглото спрямо височината, за да ви покаже дали даден човек е с поднормено, нормално или наднормено тегло, или пък със затлъстяване. Стойностите на ИТМ можете сами да определите, като измерите височината и теглото на вашето дете. След това разделете теглото му (в килограми) на квадрата на височината му (в метри).

Стойностите на ИТМ при възрастните хора показват следното:

ИТМ под 18.49 - поднормено тегло

ИТМ 18.5 - 24.99 - нормално тегло

ИТМ над 25 - наднормено тегло

ИТМ 25 - 29.99 - предзатлъстяване

ИТМ над 30 – затлъстяване

Когато отчитаме ИТМ за деца, трябва да вземем предвид и пола на детето, тъй като момичетата и момчетата се развиват по различен начин и в различни периоди са пиковете им на растеж. ИТМ за възрастни не взема предвид възрастта, пола или мускулната маса, но при децата е различно. ИТМ при децата се изчислява по същия начин като при възрастните, но след това се сравнява с типичните стойности за други деца на същата възраст. При децата ИТМ е по-нисък от този при възрастните. Трябва да се обърне внимание на това, че различните деца имат различни количества телесни мазнини в етапите си на развитие. Използват се едни скали, отново на база тегло и височина - персентили. Над 95 персентила се счита вече за наднормено тегло, а по-нагоре вече и за затлъстяване. В интернет ще намерите достатъчно таблици, по които ще се ориентирате кое е здравословното тегло за вашето дете.

Въздействия върху здравето

Детското затлъстяване може да има сериозни последици за здравето, засягащи различни части на тялото. Известно е, че се свързва с множество здравословни проблеми, които включват:

  • Затлъстяване на черния дроб
  • Сънна апнея
  • Диабет тип 2
  • Астма
  • Сърдечно-съдови заболявания
  • Висок холестерол
  • Камъни в жлъчката
  • Глюкозна непоносимост
  • Инсулинова резистентност
  • Кожни заболявания
  • Менструални аномалии
  • Нарушен хормонален баланс
  • Ортопедични проблеми
  • Психосоциални ефекти

Децата със затлъстяване често са изправени пред подигравки от другите деца и тормоз, което оказва значително влияние върху тяхното психическо и емоционално състояние. Социалните и психологическите ефекти от този вид малтретиране могат да бъдат тежки и дълготрайни. Ниското самочувствие и емоционален дистрес могат да доведат до влошено академично представяне и сериозни форми на депресия. Според проучвания, проведени в 32 държави, момчетата и момичетата, които поддържат здравословно тегло, имат 13% по-голяма вероятност да отчитат добро представяне в училище, отколкото техните затлъстели връстници.

Дългосрочни здравословни проблеми

Докато някои физически здравословни състояния, свързани със затлъстяването в детска възраст, могат да изчезнат, когато детето достигне по-здравословно тегло, други могат да имат траен ефект в зряла възраст. Това може да увеличи вероятността от хронични болести, намалено качество на живот, преждевременна смърт.

Причините

Различни фактори могат да доведат до затлъстяване в детска възраст, като медицински или генетични причини. В повечето случаи обаче, основните причини са нездравословните хранителни навици и недостатъчната физическа активност.

Има няколко причини, поради които все повече деца страдат от затлъстяване. Някои от тях са:

Начинът на живот

Начинът на живот на децата се състои от три основни компонента, пряко свързани със затлъстяването: технологии, хранене и физическа активност.

Установено е, че по-високите нива на използване на технологии сред децата допринасят за затлъстяването, тъй като често водят до повишена консумация на калории и намалена физическа активност. Знаем, че в днешно време децата се докосват до технологиите в много по-ранна възраст. Установено е, че децата, които гледат телевизия по 5 часа на ден, са 8 пъти по-склонни да страдат от затлъстяване, отколкото тези, които гледат телевизия по 2 часа или по-малко на ден. Допълнителното време, прекарано в технологии, увеличава времето, което детето прекарва седнало, вместо да бъде активно. Когато децата използват технологии, те консумират повече калории, отколкото изгарят и се упражняват по-малко, което води до затлъстяване.

Храненето

Технологията значително намали разходите за време за производство на храна в предприятията за бързо хранене. В резултат на това децата, които ядат бързи храни, често консумират и преработени храни, които съдържат големи количества мазнини, въглехидрати и захари. Проучване установява, че за България един от най-големите проблеми при децата е прекомерната консумация на сол, която знаем, че е в излишък в бързите и преработените храни. В България се наблюдава и т.нар. прехранване на децата. Поради тази причина са създадени национални препоръки за хранене на различните групи от населението - в детска, ученическа и над 18-годишна възраст. Тези препоръки са 12 на брой и включват насърчаването на разнообразно балансирано хранене, прием на плодове и зеленчуци, поне 5 броя дневно или 400 грама, но разбира се количествата са различни спрямо възрастите.

Физическата активност

Детското затлъстяване често е резултат от липса на физическа активност, тъй като децата консумират повече калории, отколкото изгарят чрез упражнения. Пандемията от COVID-19 допринесе за този проблем, като намали възможностите за физическа активност. Статистики показват, че през 2020 г. над 20% от децата на възраст 6-18 години са се занимавали със значително по-малко физическа активност, отколкото през предходните години.

Генетични фактори

Въпреки, че изборът на диета и начин на живот често се обвиняват за детското затлъстяване, генетиката също може да играе важна роля. Според проучвания, генетичният фактор може да определи от 30 до 70% вероятността от развитие на затлъстяване в детството. Това означава, че някои деца може да са по-предразположени към наддаване на тегло поради наследствени черти. От съществено значение е да се вземе предвид този фактор при справянето с детското затлъстяване и създаването на ефективни стратегии за превенция и лечение.

Как да предотвратим детското затлъстяване?

Предотвратяването на детското затлъстяване е от решаващо значение, за да се избегнат усложнения, които могат да възникнат в зряла възраст. Въпреки, че не всички деца със затлъстяване ще останат затлъстели в бъдеще, вероятността това да се случи се определя най-вече от възрастта на детето.

Основни съвети

  • Съсредоточете се върху поддържането на здравословно тегло и нормален ИТМ през детството и юношеството. Това включва насърчаване на навици за здравословен начин на живот от ранна възраст.

  • Насърчавайте здравословни хранителни навици. Добре подбрана диета, включваща плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни, постни протеини и здравословни мазнини, е от решаващо значение за пълноценното хранене на едно дете, без то да е подложено на риск от затлъстяване. Добре е от малки да насърчаваме децата да опитват различни цветове и видове плодове и зеленчуци, а не да ги оставяме, когато не желаят дори да опитат. Освен това, изборът на пълнозърнести храни пред рафинирани зърна за устойчива енергия и включването на постни протеини като постно месо, риба и тофу, може да подпомогне растежа на мускулите. Здравословните мазнини като авокадо, ядки и зехтин също могат да помогнат за развитието на мозъка и цялостното здраве. Ограничаването на консумацията на висококалорични храни с ниско съдържание на хранителни вещества и сладки напитки е ключова стратегия за предотвратяване на детското затлъстяване. Данните на СЗО за периода 2018-2020 година за нашата страна сочат следните тенденции при децата от 6 до 9-годишна възраст- 37% консумират всеки ден плодове, 34% консумират всеки ден зеленчуци, 19% консумират безалкохолни напитки и сокове поне три дни седмично. Проучването на храненето на децата като цяло показва ниска честота на прием на риба и на млечни продукти и висок прием на храни и напитки, съдържащи захар, а дори и завишен прием на енергийни напитки, които са забранени за употреба в детска възраст.

  • Редовната физическа активност е особено важна. Тя има множество предимства, като поддържане на здравословно тегло, развитие на здрави кости и мускули, спомагане за сърдечно-съдово здраве и намаляване на телесните мазнини, за да се минимизира рискът от наднормено тегло или затлъстяване. Проучване върху 1640 деца на възраст 3-15 години разкрива, че децата, които са имали поне 60 минути физическа активност, намаляват с над 7% риска от наднормено тегло или затлъстяване. За деца в предучилищна възраст (от 3 до 5 години) се препоръчват неструктурираната игра и движение. Ангажирайте ги в дейности, които им позволяват да изследват заобикалящата ги среда, да използват въображението си и да развиват основни двигателни умения- бягане, скачане, каране на велосипед, плуване, танци. Водете ги по-често в паркове, детски площадки и природни пътеки, където могат да се катерят, люлеят, пързалят и взаимодействат със средата. За деца в училищна възраст (от 6 до 12 години) и юноши (от 13 до 18 години) се стремете да им наложите поне 60 минути умерена до интензивна физическа активност дневно. Това може да включва както структурирани дейности, така и свободна игра. Насърчавайте участието в отборни спортове като футбол, баскетбол и волейбол, както и индивидуални дейности като плуване, колоездене и бягане. Ако е възможно, насърчавайте ходенето пеша или с велосипед до училище. Това е чудесен начин да включите физическата активност в ежедневието. Запишете ги на уроци по танци, гимнастика или бойни изкуства. Планирайте семейни излети, които включват физическа активност. По данни на СЗО за България, при децата от 6 до 9-годишна възраст процентът на ходещите на училище пеша или с колело е 45, а около 40% участват в спортна дейност поне два пъти седмично.

  • Ограничавайте времето на престой пред екрана. Повече от два до три часа дневно са особено вредни не само по отношение на обездвижването, но и относно психическото развитие- знаете, че екраните създават зависимости. И още нещо- увреждат сериозно зрението. Данните за България в това отношение са стряскащи- децата изкарват средно 26 часа пред екран/седмично, за разлика от децата в Белгия и Холандия, които изкарват пред екран 14 часа/седмично. Препоръките на СЗО сочат следното: до 3-годишна възраст - без никакъв екран, от 3 до 6 години - максимално 1 час дневно, и от 7 до 18 години - до 2 часа екран дневно.

  • Лекувайте навреме съществуващо вече затлъстяване, за да се намалят свързаните рискове за здравето и да се обърне затлъстяването, когато е възможно.

Изследвания показват, че внушаването на здравословно поведение на децата може значително да подобри общото им благосъстояние. Следователно родителите и хората, които се грижат за тях, трябва да са наясно с рисковете, свързани със затлъстяването в детска възраст и да предприемат необходимите стъпки за предотвратяването му. И не забравяйте, че здравословните хранителни навици се градят в семейството и че вие сте примерът- децата обичат да подражават от малки. Научете ги, че здравословното хапване може да бъде причина за гордост, а не за подигравка. Защото това е единственият път да бъдат здрави, редом с движението. Същото важи и за нас възрастните, разбира се.

Чрез култивиране на положителна връзка с храната, насърчаване на активен начин на живот и създаване на подкрепяща среда, ние можем ефективно да се справим със затлъстяването при децата и да проправим пътя за по-здравословно бъдеще за следващите поколения.

Това съдържание не е заместител на професионален медицински съвет, диагноза или лечение. Ако се потърси помощ от диетолог, то той трябва да бъде лекар, а не специалист по здравословно хранене.

Коментари (0)

Няма коментари към този момент

Нов коментар

Мая Долапчиева

Казвам се Мая Петрова и съм копирайтър (завършила география и журналистика в СУ ‚,Св. Климент Охридски“).

В последните години се изявявам и като учител, макар и да нямам завършена педагогика.

Имам дългогодишен опит в копирайтинга и съставянето на текстове, които винаги се старая да бъдат интересни, представящи необходимата информация и лесно „смилаеми“. За мен е както работа, така и удоволствие да пиша. Поради тази причина се надявам, че някъде във времето ще мога да се похваля и със собствена книга.

Много обичам децата и съм посветила не малка част от живота си на тях. Имам опит с малчугани на възраст 4-10 години. Обичам да им помагам и да им показвам, че научаването на нови неща може да бъде много интересно и полезно. Покрай тях и дъщеря ми, започнах доста да се интересувам и от здравословно хранене, за което съм писала не веднъж.

Смятам, че тялото ни е храм, който, ако не пазим, бързо ще бъде ‚обсаден‘ от неразположения и болести, от които никой не се нуждае. Вкъщи винаги се старая да приготвям здравословна храна и много рядко прекалявам с вредната такава. З

ащото животът е прекрасен и можем да му се радваме на 100% само, когато сме здрави!

Затова и винаги преди всичко, си пожелавам здраве за мен и близките ми.

Продуктът беше успешно добавен в любими.

Този сайт използва бисквитки/cookies за да ви гарантира по-плавно и бързо сърфиране. С натискане на бутона "Съгласен съм" вие се съгласявате с използването на бисквитки.