×

Как работи NewPay?


Когато плащате с NewPay, всъщност NewPay плаща поръчката ви вместо вас. Вие я получавате и разполагате с три начина да я платите към тях:



Изберете NewPay като начин на плащане при завършване на поръчката си и следвайте стъпките.

Често при смяна на сезона можем да наблюдаваме различни промени свързани с тялото ни- колебания в кръвното налягане, нарушения в менструалния цикъл, цялостен спад на имунната система, разболяване. Някои хора казват, че всяка година се разболяват по едно и също време и не рядко това се случва, когато „прекрачат“ в нов сезон. Защо това е така и какви са обясненията по темата, ще разберем в тази статия

Метеочувствителност е понятие, което обяснява промените, настъпващи в организма при смяната на сезоните и при рязко променящите се температурни амплитуди.

Сезоните играят съществена роля в ежедневието ни и ефектите от смяната им са силно осезаеми върху човешкото тяло от научна и медицинска гледна точка. Тази тема е още по-актуална към днешна дата, тъй като изменението на климата прави сезоните все по-непредвидими и екстремни. И така, как тялото ни се справя с тези променящи се сезони? Засегнато ли е, освен всичко останало, и нашето психическо здраве? Нека разберем.

Влиянието на смяната на сезона върху имунната ни система

Сезоните не са само климатични явления, те имат пряко влияние и върху нашата имунна система . Смяната на сезона може да предизвика различни реакции в тялото ни, които водят до промяна в устойчивостта ни към инфекции и болести. Основният механизъм, чрез който сезоните влияят на имунната ни система, е свързан с излагането ни на слънчева светлина . През лятото, когато сме изложени на по-интензивна слънчева светлина, телата ни произвеждат повече витамин D, който е ключов за укрепване на имунната ни система. През зимата обаче, когато слънчевата светлина е по-малко интензивна, производството на витамин D намалява, което може да отслаби имунната ни система и да ни направи по-уязвими към инфекции. Освен това студът през зимата също може да повлияе на имунната ни система. Според няколко проучвания студът може да забави имунния ни отговор, което прави по-голяма вероятността да се разболеем. Например, нашите дихателни пътища са по-податливи на инфекции, когато са изложени на ниски температури, което обяснява защо настинките и грипът са по-чести през зимата. Тук е важно да отбележим и факта, че нашата имунна система може да бъде повлияна и от нашето психологическо състояние, което от своя страна може да бъде повлияно от смяната на сезона. Някои форми на депресия са свързани с определени периоди от годината, в които има по-малко слънчева светлина т.е. есента и зимата. Такъв тип депресивни състояния са способни да разклатят имунната ни система и да увеличат податливостта ни към инфекции.

Съветът тук- от съществено значение е да се грижим за укрепване на имунната си система, особено по време на сезонните преходи. За целта е хубаво да:

  • приемаме добавки с витамин D, собено през есента и зимата

  • да се храним правилно с повече сезонни плодове и зеленчуци

  • да се движим повече дори през зимните месеци, когато знаем, че на повечето от нас не им се мърда от вкъщи

Връзката между смяната на сезона и нашето настроение

Безспорно е, че смяната на сезона оказва значително влияние върху настроението ни и това всеки би го потвърдил.

Сезонно афективно разстройство (SAD)- добре известен феномен в областта на психиатрията е сезонното афективно разстройство. Това е форма на депресия, която се появява в определени периоди от годината, обикновено през есента и зимата. Проявява се с различни симптоми, най-често срещаните сред които са депресивно настроение, загуба на интерес към ежедневните дейности, нарушения в съня и апетита.

Смята се, че връзката между сезона и нашето настроение отчасти се дължи на светлината или по-скоро на липсата й. През есенните и зимните месеци дните са по-къси, а нощите по-дълги, което означава, че излагането ни на естествена светлина е намалено. Доказано е, че светлината влияе върху производството на серотонин, който играе решаваща роля за нашето настроение. Спадът в производството на серотонин със сигурност може да доведе до депресивно настроение.

Друг фактор, който може да повлияе на настроението ни, е витамин D, който вече споменахме. Тялото ни го произвежда естествено, когато сме изложени на слънчева светлина. През есенните и зимните месеци обаче е по-малко вероятно да получим достатъчно слънчева светлина, за да произведем достатъчно количество витамин D. Няколко проучвания показват връзка между ниските нива на витамин D и депресията.

През пролетта и лятото, когато нивата на светлина се увеличават, повечето хора се чувстват по-щастливи и по-енергични. Смяната на сезона действително повлиява на настроението ни, като променя баланса на определени химикали в тялото ни.

Промяната в съня

Сезонните промени могат да окажат значително влияние върху навиците ни за сън. Тази концепция е свързана с нашия вътрешен биологичен часовник, известен още като циркадния ритъм, за който писахме наскоро. Този вътрешен часовник е пряко повлиян от промените в околната среда. Една от основните причини за промяната в съня отново е количеството и интензивността на слънчевата светлина, която получаваме. През летните месеци дните са по-дълги и сме изложени на по-интензивна светлина, което може да предизвика по-ранно събуждане и забавяне на заспиването. Обратно, през зимните месеци дните стават по-къси и слънчевата светлина е по-малко интензивна, което може да доведе до по-дълъг сън и сънливост през деня. Това явление е особено забележимо в скандинавските страни, където сезонните вариации са по-забележими. Въздействието на смяната на сезона върху съня не е свързано само със светлината. Има и други фактори, които играят роля- такъв фактор е температурата. По-студените сезони могат да направят процеса на заспиване по-труден и да нарушат съня през нощта. Обичайно е да наблюдавате увеличаване на нарушенията на съня през зимата. От друга страна, по-топлите сезони също могат да нарушат съня, особено ако топлината е екстремна или влажността е висока. Сезонните промени могат да повлияят и на нашата диета и нивото на физическа активност, а това са фактори, които пък пряко влияят върху качеството и количеството на нашия сън. Затова е важно да осъзнаем не малкото въздействие, което може да окаже смяната на сезона върху нашия сън и да вземем мерки. Ако нарушенията в съня не отминават с „нагаждане“ към сезона и продължават да са твърде осезаеми и притеснителни, тогава задължително трябва да се консултираме със здравен специалист.

Промени в кръвното налягане и в метаболитните процеси в организма

Ние сме част от природния кръговрат и всички процеси, които се случват в него. Затова не рядко ни се случва, особено при рязка смяна на времето, да усещаме натиска на атмосферата над себе си, да се чувстваме зле при т.нар. магнитни бури, например- да вдигаме кръвно, да ни боли глава и т.н. Освен това, нека не забравяме, че през зимата метаболизмът ни също се забавя.

Всеки сезон носи рискове за здравето ни, ако не обръщаме внимание на промените в климата. Обикновено към тези промени най-чувствителни са възрастните и децата, както и хората, които страдат от различни сърдечносъдови заболявания и тези, при които са налице хронични болести като артрит, синузит и др. Застудяването оказва влияние и на хората, които са претърпели счупвания или имат стари травми- при тях обикновено се наблюдава болка на съответното място. Доказано е, че най-неприятни за организма ни са много горещите последни летни дни и бързият спад на температурите след тях. Шокът върху организма води до настинки, световъртежи, постоянна умора, безсъние и т.н.

Затова, препоръчваме ви да се подготвите за есента като внимавате как се обличате (вечерите вече са доста хладни), включите някой имуностимулант към хранителния си режим и се движите повече.

И накрая- добре е да знаем, че по-изострената чувствителност към промените на времето, е по-характерна за хората, живеещи в градска среда в сравнение с тези, които живеят в по-голяма близост с природата.

Коментари (0)

Няма коментари към този момент

Нов коментар

Мая Долапчиева

Казвам се Мая Петрова и съм копирайтър (завършила география и журналистика в СУ ‚,Св. Климент Охридски“).

В последните години се изявявам и като учител, макар и да нямам завършена педагогика.

Имам дългогодишен опит в копирайтинга и съставянето на текстове, които винаги се старая да бъдат интересни, представящи необходимата информация и лесно „смилаеми“. За мен е както работа, така и удоволствие да пиша. Поради тази причина се надявам, че някъде във времето ще мога да се похваля и със собствена книга.

Много обичам децата и съм посветила не малка част от живота си на тях. Имам опит с малчугани на възраст 4-10 години. Обичам да им помагам и да им показвам, че научаването на нови неща може да бъде много интересно и полезно. Покрай тях и дъщеря ми, започнах доста да се интересувам и от здравословно хранене, за което съм писала не веднъж.

Смятам, че тялото ни е храм, който, ако не пазим, бързо ще бъде ‚обсаден‘ от неразположения и болести, от които никой не се нуждае. Вкъщи винаги се старая да приготвям здравословна храна и много рядко прекалявам с вредната такава. З

ащото животът е прекрасен и можем да му се радваме на 100% само, когато сме здрави!

Затова и винаги преди всичко, си пожелавам здраве за мен и близките ми.

Продуктът беше успешно добавен в любими.

Този сайт използва бисквитки/cookies за да ви гарантира по-плавно и бързо сърфиране. С натискане на бутона "Съгласен съм" вие се съгласявате с използването на бисквитки.