Омега-3
Основните Омега-3 мастни киселини - ALA, EPA и DHA осигуряват ценни ползи за здравето

Омега-3 мастните киселини са вид есенциални мазнини, които тялото не може да произвежда самостоятелно и е необходимо да се набавят чрез диетата или хранителни добавки.

Храните с високо съдържание на Омега-3 включват риба, растителни масла, ядки, семена, листни зеленчуци и др.

Защо омега-3 мазнините са толкова специални? Те са важна част от клетъчните мембрани и притежават способността да се свързват с клетъчните рецептори, регулиращи генетичната функция. Намаляват възпалението и подпомагат производството на хормоните, които регулират свиването и отпускането на артериалните стени и съсирването на кръвта.

Благодарение на тези си свойства, Омега-3 мазнините подпомагат профилактиката на рак, сърдечни заболявания и инсулт, облекчават симптомите при лупус, екзема и ревматоиден артрит и други болести, протичащи с възпаление.

Точната дневна потребност от Омега-3 не е еднозначно установена, но има препоръки за максималния дневен прием, който според Европейския орган за безопасност на храните / European Food Safety Authority (EFSA), не бива да надвишава 5 gr.

Кои са видовете Омега-3?

Трите основни видове Омега-3 с най-важно значение за човешкото здраве са:

  • „вегетарианската“ алфа-линоленова киселина (ALA) – съдържа се в семената, ядките, водорасловите и растителните масла – ленено, конопено, игликово, поречово и други)
  • „животинските“ ейкозапентаенова киселина (EPA) и докозахексаенова киселина (DHA) – основен компонент на рибените и криловите масла.

Въпреки че организмът е в състояние да преобразува ALA в EPA и DHA, степента, до която това е възможно зависи от разнообразни фактори и като цяло е непостоянна величина. 

 

Ползи от Омега-3 полиненаситени мастни киселини

 

Аlpha-linolenic acid (ALA)

Алфа-линоленовата киселина (ALA) ограничава риска от сърдечни заболявания, като нормализира сърдечния ритъм, поддържа помпената функция на сърцето, понижава нивата на холестерола и намалява образуването на кръвни съсиреци. Препоръчва се при проблеми със сърцето и кръвоносните съдове, като втвърдяване на артериите и високо кръвно налягане.

Eicosapentaenoic acid (EPA)

Основните ползи от ейкозапентаеновата киселина (EPA) включват понижаване нивата на триглицеридите, укрепване на сърцето след прекаран сърдечен удар, подобряване на психоемоционалното състояние при депресия, намаляване страничните ефекти на химиотерапията.

  • Приемът на EPA намалява риска от сериозни нежелани събития, свързани със сърдечния мускул с около 25% при хора с устойчиво високи нива на триглицеридите и приемащи статини.
  • Приемът на рибено масло, източник на поне 60% EPA, потиска симптомите на депресия. По преценка на лекуващия лекар, може да се комбинира с медикаментите с цел повишаване на ефективността им.
  • В някои случаи след прекаран инфаркт, се налага да бъде извършена процедура, известна като перкутанна коронарна интервенция или коронарна ангиоластика с цел отваряне на стеснените и запушени сърдечни артерии и подобряване притока на кръв към сърцето. Приемането на EPA през устата в комбинация със статини в рамките на 24 часа след процедурата, намалява риска от нежелани събития, свързани със сърцето, като аритмия или смърт.

Docosahexaenoic acid (DHA)

Докозахексаеновата киселина играе ключова роля в развитието на очните и нервните тъкани. Подобрява паметта и мисловните умения, подпомага нормалното развитие при подрастващите, поддържа зрението и намалява риска от очни заболявания.

DHA е от съществено значение за растежа и развитието на мозъка и зрението при кърмачетата. Необходима е и за нормалната мозъчна функция у възрастни.

Приемът на оптимални количества DHA води до значителни подобрения на когнитивното здраве, докато дефицитът й се свързва с отслабване на фокуса и паметта, разстройство с дефицит на вниманието и хиперактивност, поведенчески проблеми.

Други ценни ефекти на докозахексаеновата киселина:

  • поддържа психичното здраве
  • подпомага превенцията на болестта на Алцхаймер
  • намалява риска от преждевременно раждане
  • има мощно противовъзпалително действие, благодарение на което осигурява защита от хронични заболявания
  • помага при хиперлипидемия - високи нива на холестерола и други мазнини (липиди) в кръвта
  • понижава кръвното налягане
  • подпомага възстановяването на мускулите след тренировка

Каква е разликата между отделните видове Омега-3?

Основните разлики в Омега-3 EPA, DHA и ALA се отнасят както до специфичните ползи, които всяка от тях осигурява, така и до бионаличността им и степента им на ефикасност, в зависимост от техния източник.

Някои растителни масла (от ленено семе, орехи, чиа и др.) съдържат Омега-3 под формата на ALA, която за да осигури оптимални ползи за здравето, след прием трябва да се преобразува до ейкозапентаенова и докозахексаенова мастни киселини.

За съжаление човешкото тяло не е в състояние да преобразува ALA в необходимите количества EPA и DHA. Повечето изследвания показват, че процентът на конверсия на ALA към EPA е 5%, както и че по-малко от 0.5% от нея се преобразуват в DHA. Има и данни, според които процентът на тази конверсия е още по-нисък.

Това означава, че ако не получавате достатъчно EPA и DHA от диетата си и не приемате добавки с рибено масло, е важно максимално да увеличите консумацията на растителни храни, източник на ALA.

Лененото семе е един от най-богатите източници на растителни Омега-3 мастни киселини - около 30 gr ленено семе съдържа 6388 mg ALA – количество, което надвишава препоръчителните дневни дози.

Маслото от водорасли е един от редките растителни източници на Омега-3, съдържащ както EPA, така и DHA в количества, сравними с тези в морските дарове.

Основните Омега-3 мастни киселини, от които се нуждаем, са именно EPA и DHA, защото тези мастни киселини са в бионалични форми, които тялото може да абсорбира и използва директно, без да е необходим процес на преобразуване. Поради тази причина маслото от водорасли е отличен вариант за веганите, вегетарианците и хората, които по специфични причини не приемат EPA и DHA.

В миналото единственият хранителен източник на значими нива DHA и EPA е била мазната риба. Днес DHA успешно се добива и от водорасли, което отваря нови възможности за онези, които предпочитат продукти, растителни източници на Омега-3.

Коментари (0)

Няма коментари към този момент

Нов коментар

Мишела Христова

Мишела Христова е копирайтър и автор на съдържание с дългогодишен опит в изготвянето, редактирането и оформянето на текстове за печатни и електронни медии. Има силен интерес към здравословния начин на живот и нутрициологията. Майка на едно прекрасно момче.

Product added to wishlist
Продуктът е добавен за сравнение

Този сайт използва бисквитки/cookies за да ви гарантира по-плавно и бързо сърфиране. С натискане на бутона "Съгласен съм" вие се съгласявате с използването на бисквитки.