Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Артрит

Според скорошни изследвания, един на всеки пет човека над осемнадесет годишна възраст страда в по-малка или по-голяма степен от артритни проблеми. Артритът, както е добре известно, се характеризира със затруднена подвижност, скованост и болки в ставите и костите. Най-разпространеният тип е остеоастритът, който се среща при почти две трети от пациентите със споменатите оплаквания. Той възниква в резултат на износването на ставите и хрущялите.  Хрущялът е съставен от колаген и други вещества, които формират съединителната тъкан. Той покрива краищата на костите, където те се срещат със ставите, и именно износването и постепенната му загуба води до мъчителното усещане за болка и трудност при движение.

Поради факта че не е сред заболяванията с летален изход, артритът често е подценяван, но ето само няколко факта, които показват истинското му лице:

-Артритът е водеща причина за инвалиддност в лека или по-тежка степен в развитите страни – Европа и Америка.

-Около 50 % от хората на възраст над 65 г. са с диагноза артрит.

-За съжаление, артритът не поразява само третата възраст – мащабно изследване в САЩ сочи бройка от около 300 000 деца и дори бебета, засегнати от артрит и ревматоидни състояния. Всъщност, две трети от хората с артритни оплаквания са под 65-годишна възраст.

-Според прогнозите, само след около 15 години броят на оплакващите се от артрит ще нарасне с още няколко милиона.

-Артритът, и по-специално остеоартритът, е по-често срещан при слабия пол. Около 26 % от жените  над 18-годишна възраст в развитите държави се оплакват от артритни състояния, в сравнение с 18 % от мъжете.

-Хората с артрит и други ревматоидни оплаквания губят повече работни дни годишно в резултат на заболяването си, отколкото всички останали хора със заболявания. Освен това, състоянието им сравнително често може да се окаже причина за загуба на работата, както и да повиши опасността от по-лека или по-тежка степен на инвалидност.

-47 % от пациентите с артрит страдат от поне още едно сериозно заболяване или медицинско състояние, като най-често срещаните са наднормено тегло, затлъстяване, диабет, високо кръвно налягане, сърдечни заболявания.

-За съжаление, артритът се среща и сред децата. Познат е като юношески (ювенилен) артрит, а причините за възникването му в толкова ранна възраст все още не са напълно изяснени. Характеризира се със същите симптоми както при възрастните. Засяга най-често коленете, краката и ръцете, а симптомите се изострят след нощен и следобеден сън.

Освен вече споменатите симптоми, артритът може да причини и редица други неприятности. За жалост, повечето конвенционални противоартритни средства не са насочени към първопричината, а само към успокояване и потискане на неприятните симптоми. Освен това много от конвенционалните медикаменти имат редица странични ефекти, а в дългосрочен план могат да доведат до зависимост. Естествените начини за борба с артрита включват подходяща диета, добра двигателна култура, масажна терапия, специални естествени масла, облекчаващи болката, както и така наречената хиропрактична терапия.

В последните години, пред страдащите от остеоартрит има все по-широк избор от опции за алтернативно лечение, като се започне от хранителните добавки и се стигне до акупунктурата. Появяват се все повече пациенти, които споделят за значително облекчение на болките и осезаемо подобрение на състоянието си след изпробването и следването на напълно натурални методи, свързани най-вече с двигателната активност и начина им на хранене. Предлагаме ви да научите как безопасно и ефективно да се справите с артрита!

Поддържане на здравословно тегло. По принцип, телесните мазнини подхранват ставите, но само ако са в здравословно количество. Натрупването им в наднормени количества, във всички случаи е вредно. Мазнините не просто тежат на тялото – те са активна тъкан, която произвежда и освобождава редица вещества и хормони. Някои от тях благоприятстват възпалителни процеси в тялото, които могат да доведат до бързо развитие на артрита и рязко влошаване на подвижността. Практиката сочи, че редица пациенти с наднормено тегло или затлъстяване, изпитват силни артритни болки в някои определени части от тялото си, най-често ръцете, които дори да не са видимо засегнати от затлъстяването, (започващо най-често от ханша и талията), са директно повлияни от негативните му ефекти, проявяващи се под формата на възпалителни процеси. Натрупването на мазнини може да ускори процеса на износване на ставите, особено при хора, изложени на рискови фактори за развитие на артрит. Това означава само едно – от първостепенна важност е да се поддържа здравословно тегло, посредством физическа активност, подходяща диета и редуциране на стреса.

Храни и хранителни добавки срещу артрит.

-Омега-3 мастни киселини. Освен че са мощен противовъзпалителен агент, те имат и редица други качества. Най-ценният им източник е рибата, и по-специално сьомгата,  за предпочитане живяла в естествена, дива среда. Други полезни храни съдържащи омега-3 са орехите, семената от чия, лененото семе, както и телешко месо от животни, захранвани с прясна трева.

-Сяра. Сярата съдържа специфично съединение, наречено метилсулфонилметан (МСМ), което което намалява възпалителните процеси в ставите и подпомага възстановяването на тъканите. Научни експерименти доказват свойството му да облекчава болката. Намира се в най-големи количества в лука, чесъна, аспержите и зелето.

-Колаген. това е един от най-добрите естествени източници на колаген, съдържащ в комбинация с това и аминокиселините пролин и глицин, които спомагат за възстановяването на съединителната тъкан. Освен това, костният бульон доставя на организма хондроитин сулфати, глюкозамин и антиоксиданти, подпомагащи противодействието на възпалителните процеси.

Протеолитични ензими. Те подпомагат храносмилането, осигурявайки важни ензими, произвеждани по правило от организма за разграждане на храната. Протеолитичните ензими включват трипсин, химотрипсин (произвеждани от панкреаса), папаин и бромелаин. Най-богатите естествени източници на последните два са тропичните плодове – съответно папая и ананас.

Протеолитичните ензими имат подчертан противовъзпалителен ефект, тъй като подпомагат  нормалната функция на червата и на имунната система. Според редица изследвания, тези ензими спомагат за намаляване на болката и отока при ревматоиден артрит, подобряват подвижността при пациенти с остеоартрит и имат подчертан противовъзпалителен ефект. Дозировката варира в зависимост от вида ензими, но общо взето препоръчителния  прием е между 500 и 2000 мг. дневно, разделени на три дози между храненията.

Екстракти от джинджифил и куркума. Джинджифилът съдържа съединения с болкоуспокояващ и противовъзпалителен ефект. Изследванията доказват, че той облекчава артритните болки и спомага за подобряването на стомашно-чревната флора. При химически анализ на куркуматапък са изолирани повече от сто активни съставки, сред които турмерон, куркумин, деметоксикуркумин и дихидрокуркумин. Най-активната съставка е куркуминът, познат като едно от най-мощните натурални противовъзпалителни агенти. Противоартритното действие на куркумата се изразява в потискане на ставните възпаления, намаляване на отока и забавяне на разрушаването на ставите и хрущялите. Нейното въздействие е предмет на редица научни изследвания, категорично доказали обезболяващите ѝ свойства. Екстракт от куркума се използва за лечение на артритно болни както самостоятелно, така и в комбинация с медикаменти. При самостоятелната му употреба не се докладват никакви странични ефекти.

Екстракт от Босвелия. Екстрактът от Босвелия, под формата на хранителна добавка, има мощен противовъзпалителен ефект. В концентрирана форма е налична под формата на масло, което може да се използва и за директно втриване при болезнените участъци чрез масажи. Болкоуспокояващият му ефект също е изключително силен – според някои учени е подобен дори на този на редица медикаментозни болкоуспокояващи. Специалистите отбелязват, че екстрактът от Босвелия е способен да облекчава артритните болки посредством няколко механизма – на първо място, подкрепяйки цялостното нормално функциониране на имунната система, във взаимодействие с производството на цитокини (ограничаващи възпалителните процеси), и от друга страна – регулирайки взаимодействието между левкоцитите (белите кръвни телца) и т.нар. Т-блокери, намалявайки по този начин редица нежелани автоимунни ефекти. Екстрактът от Босвелия може да се използва и в комбинация с редица други етерични масла, които също имат доказан противоартритен ефект. Такива са кокосовото, лавандуловото, джинджифиловото масло и др.

-Храни, богати на антиоксиданти (най-вече плодове и зеленчуци). Колкото по-наситен е цвета им, толкова по-богати са на антиоксиданти, витамин С, витамин А, фибри, магнезий, калий и хранителни ензими. Най-добре „заредени“ с тези съставки са зеленолистните зеленчуци (тези с наситен, тъмнозелен цвят), къпините, боровинките, пъпеша, папаята, ананаса.

-Храни, богати на фибри. Те спомагат за контролирането на апетита, поради което улесняват поддържането на здравословна диета. Отделно, редовната им консумация намалява риска от развитие на редица други заболявания и здравословни усложнения. Съдържат се в редица плодове и зеленчуци, бобовите растения, лененото семе, орехите, семената от чия и лимец.

За поддържане на възможно най-ниски нива на възпалителните процеси в организма, препоръчително е да се избягват рафинираната захар, хидрогенираните мазнини, тестените изделия и храните съдържащи глутен. При определени състояния е препоръчително да се избягват още картофи, патладжани и домати.

 

И в заключение – не пренебрегвайте необходимостта от физическа активност! По правило при хората с артрит физическата активност е редуцирана, като пряк резултат от болките и дискомфорта при определени движения и натоварвания. Въпреки това, движението е изключително важно за здравето на ставите и всъщност може да бъде помощник в борбата със заболяването. Чрез физическите упражнения се подобрява състоянието на мускулите около засегнатите стави, което постепенно намалява напрежението около тях.

Специалистите са на мнение, че движението е основна част от борбата с артрита, определяйки го дори като най-ефективното немедикаментозно лечение за облекчаване на основните му симптоми – болка и скованост. Редовната физическа активност възпира възпалителните процеси в ставите, регулира хормоните и дори може да помогне за предотвратяването на хирургически интервенции при артрит. Всъщност, не се изисква и кой знае колко – достатъчно е да се достига минимума от 150 минути лека до умерена активност седмично, или пък 75 минути по-натоварени упражнения.

 

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart