Пробиотици
Пробиотици за добро емоционално здраве

Има ли връзка между пробиотиците и психичното здраве? Доколко приемът на тези полезни бактерии може да повлияе за преодоляването на състояния като депресия, хронична умора, загуба на сън, тревожност, обсесии и ниско самочувствие, от които страдат над 264 милиона души в цял свят? Отговорът е положителен в посока все по-честото приложение на различни щамове на пробиотиците за справянето с множество ментални проблеми, водещи до сериозни социални последици. 

Пробиотиците помагат за поддържането на здрава имунна система, като заместват лошите бактерии в червата (които могат да причинят заболяване или възпаление) с добри бактерии. Малко известен факт е, че тези полезни бактерии, които се съдържат в стомашно-чревният тракт на човека, съдържат 100 трилиона микроорганизми, които са от съществено значение за здравето. Пробиотиците са безопасни живи бактерии, които могат да бъдат намерени в храни като киселото мляко, ферментирали храни и пресни плодове и зеленчуци, както и да бъдат приемани допълнително под формата на хранителни добавки. Основните им ползи се свързват с осигуряване на здрава микрофлора, подпомагане на усвояването на хранителни вещества като витамини и минерали, елиминиране на токсичните отпадъци, намаляване на кръвното налягане, кръвната захар, холестерола и риска от затлъстяване. Но полезни ли са пробиотиците и за психичното здраве?

Оказва се, че здравата микрофлора е функция на способността да бъдат елиминирани токсичните отпадъци в тялото ни, за да бъдат усвоени хранителните вещества. Това пряко облагодетелства функционирането на нервите и мозъка и дава принос за подпомагане транспортирането на невротрансмитери като допамин и серотонин, които се борят със стреса, депресията и състоянието на тревожност. Затова и връзката между мозъка и стомашно-чревния тракт,  наречена „ос на червата и мозъка“, може потенциално да повлияе на развитието и прогресирането на често срещани психични проблеми, категорични са учените.

Връзката между централната нервна система и стомашно-чревния тракт обаче е сложна и не е напълно изяснена. Смята се, че както мозъкът, така и червата участват в определянето на поведението, емоциите и когнитивния капацитет (количеството информация, задържана от мозъка) на човек.

Могат ли пробиотиците да се използват за лечение на тревожност и депресия

Обширна статия в изданието BMJ Nutrition, Prevention & Health изследва именно употребата на пробиотици за намаляване на симптомите на тревожност и депресия. В нея са включени резултатите от седем проучвания, в които са участвали хора с клинично признати чувство за тревожност и депресия. На фосус са били пробиотични щамове като Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus casei и Bifidobacterium bifidium. На свой ред всяко от проучванията е установило, че симптомите на тревожност и депресия значително намаляват след пробиотично лечение. Учените стигат до заключението, че пробиотиците могат да бъдат полезни при лечението на депресия, особено когато се използват в комбинация с пробиотици или други терапии.

За пациентите, страдащи както от психични разстройства, така и от синдром на раздразнените черва, употребата на пробиотици носи само допълнителна полза. Това е така, защото пробиотиците помагат за секрецията  на цитокини, които действат като пратеници на имунния отговор. 

Изследователите заявяват: „Ефектът, който пробиотиците имат върху пациенти с често срещани психични разстройства, е двоен: те могат директно да подобрят състоянието на депресия, но и да повлияят благоприятно на симптомите на общото психично разстройство, като облекчат допълнително други съпътстващи заболявания.“ Проучването обаче не успява да предостави достатъчно доказателства в подкрепа на пробиотичното лечение за намаляване на общата тревожност при липса на депресия. Стойността на пробиотиците при лечението на тревожност изисква допълнителни изследвания, които не са разгледани в статията.

Важно е да знаем, че пациентите биват засегнати от психични разстройства по различни причини, което означава, че се нуждаят от специфично лечение. Така например хората, страдащи от тревожни разстройства или депресия, могат да имат основни състояния като нарушено производство на инсулин.

Като заключение: Все по-задълбоченото разбиране на механизмите, с които пробиотиците влияят на психичното здраве, може да се окажат полезен инструмент при широк спектър от състояния. И въпреки че тези полезни за организма бактерии като цяло са безопасни за хора със здрава имунна система, важно е да се консултирате със специалист кой точно щам да приемате и какви евентуални странични реакции може да има продължителната употреба на добавки с пробиотик.

Разгледайте всички пробиотични продукти, които предлагаме:

Коментари (0)

Няма коментари към този момент

Нов коментар

Мишела Христова

Мишела Христова е копирайтър и автор на съдържание с дългогодишен опит в изготвянето, редактирането и оформянето на текстове за печатни и електронни медии. Има силен интерес към здравословния начин на живот и нутрициологията. Майка на едно прекрасно момче.

Product added to wishlist
Продуктът е добавен за сравнение

Този сайт използва бисквитки/cookies за да ви гарантира по-плавно и бързо сърфиране. С натискане на бутона "Съгласен съм" вие се съгласявате с използването на бисквитки.