×

Как работи NewPay?


Когато плащате с NewPay, всъщност NewPay плаща поръчката ви вместо вас. Вие я получавате и разполагате с три начина да я платите към тях:



Изберете NewPay като начин на плащане при завършване на поръчката си и следвайте стъпките.

Нейното име е Весела Ламбер. Обучението си като нутриционист завършва във Виенския институт за холистично здраве "Vitalakademie" през 2016 г. и от тогава не спира да посещава семинари и специализации, за да може да ни представя най-актуалната и полезна информация в сферата на здравословното хранене. Член е на Европейската Асоциация за Клинично Хранене (ESPEN), преминала е 200 часов сертификационен курс за йога и множество допълнителни курсове, както и 1во ниво звукова терапия с кристални купи. Весела Ламбер е сертифициран нутриционист с над 6 години опит в работата като хранителен консултант, автор е на множество публикации на тема здравословно и балансирано хранене, сертифициран йога преподавател и звуков терапевт. Весела работи с голяма страст като холистичен експерт, в търсене на цялостния баланс и благосъстояние, съчетавайки обективния научен подход и дълбокото интуитивно знание, кодирано в тялото ни.
Ето тук може да се свържете с нея и да прочетете интересна и полезна информация по темата за здравословното хранене-  https://veselalambert.com/
Ние пък си поговорихме с Весела за детокса и концепцията за балансирано хранене


Здравейте, Весела! Днес ще поговорим за детокса. Започваме със следното питане- кои храни или хранителни групи са най-вредни за организма и трябва ли да се стараем максимално да ги избягваме, за да не трупаме токсини в тялото си?

Здравейте и благодаря, че ме потърсихте! Радвам се да ви гостувам! Надявам се отговорите, които ще ви дам, да са полезни и всеки да може да вземе нещо за себе си и да направи нещо за здравето си. Когато говорим за детокс, искам на първо време да обърнем внимание на това, че токсините не идват единствено и само от храната. От една страна ние сме заобиколени от една токсична среда- ние приемаме токсини и през въздуха, и през водата, от автомобилните газове, особено живеейки в по-голям град. Говорейки за детокс, не говорим само за тези токсични съединения, които приемаме чрез храната, а за всички останали, които въздействат на организма ни. Процесът на детоксикация е процес, който е абсолютно естествен за нас и който е добре да стимулираме чрез начина си на живот и хранене. Токсичните вещества, които приемаме чрез храната до голяма степен са свързани с групата на тежките метали, които могат да се срещнат в различните риби, но и ако почвата е била отровена от торовете, с които е била обработена. От друга страна някои токсини се образуват естествено, в резултат на обмяната на веществата. Например, в кръстоцветните и в бобовите зеленчуци има фитинова киселина, която действа на тялото като токсин. Тя се свързва с антиоксидантите и ги прави недостъпни за нас. С една дума- заобиколени сме от токсини.

Какви са симптомите на натрупани токсини?

Натрупаните токсини, когато са в по-голямо количество, могат да доведат до най-разнообразна и различна симптоматика- проблеми със стомашно-чревния тракт, подуване, проблеми с кожата, акне, запек, главоболие, загуба на тегло, загуба на концентрация, умора, дори понякога поява на клинична кашлица.

Накратко да ни разкажете какво представлява детоксикацията на тялото, колко често трябва да я правим и има ли най-подходящ сезон за нея?


Както казах детоксикацията е процес, който се случва абсолютно естествено. Дори сега, докато говорим, нашите организми се детоксикират, тъй като токсините се образуват- тялото ни образува ендотоксини, дори при изключително чиста външна среда. Това са токсични съединения, образуващи се в резултат на обмяната на веществата в организма. Нашето тяло е създадено да може да се справя с тази натовареност от токсини. Проблемът идва, когато ние живеем в по-токсична среда, отколкото организмът ни би могъл да поеме и да пречисти. Пречистването на токсините най-общо казано става през органите на отделителната система, през кръвта, през плазмата, през лимфата, през черния дроб. Дебелото черво е изключително важен орган, който има отношение към детоксикацията, но разбира се и през най-големия ни орган- кожата- през потните жлези успяваме да извадим натрупани токсини. Едни от органите, които са най-засегнати са черният дроб и бъбреците- те трансформират токсините, но същото правят и белите дробове. Това са органите, които участват в детоксикацията.

Има ли хора, за които е противопоказна? От каква възраст нагоре може да се прави? Препоръчва ли се за тийнейджъри например, за много възрастни или за болни хора?

Аз не бих препоръчала в ранна възраст да се прави каквото и да било на тема детоксикация, тъй като тогава организмът работи доста добре и самостоятелно. Органите не са претоварени. При болни и при по-възрастни хора, ако има нужда от детоксикация, това трябва да се случи с лекарска подкрепа и съответно в медицинско заведение или друго такова, в което пациентът се наблюдава. Не бих препоръчала по-възрастни или болни хора да правят каквато и да е детоксикация в домашни условия, освен тази, за която ще разкажа след малко, която е по-скоро подкрепа чрез начина ни на хранене, но не е под формата на много инвазивни процедури, каквито например са клизмите. За тях има много гледни точки- дали наистина премахваме токсините по този начин или разрушаваме чревната си флора. Подобни инвазивни процедури по никакъв начин човек не бива да си ги практикува сам, без да се консултира с лекар. При деца аз не ги препоръчвам. При възрастни и болни също.

Има ли пълна и частична детоксикация т.е. само на отделни органи да правим?

Аз лично разглеждам детоксикацията като цялостен процес и бих препоръчала всеки, който иска да подпомогне организма си, сам да се справи с това, да разчита на цялостната детоксикация, чрез един балансиран начин на хранене. Храната се обогатява с такава, която подпомага процеса на детоксикация и съответно се намалява приемът на токсини отвън. Не бих препоръчала на никого в домашни условия да прави пречистване само на един орган, тъй като това, вече казахме, е свързано с доста по-инвазивна процедура.

Колко време е подходящо да продължи един детокс?

Категорично е, че в рамките само на няколко дни, не можем да направим абсолютно нищо. Според мен, ако става въпрос за една промяна в начина на хранене, един разтоварващ режим, който е подкрепен с различни добавки, които стимулират детоксикацията или дори ако само разчитаме на храненето, трябва поне един месец, защото все пак всичко става с натрупване, за да може организмът да получи достатъчно от това, от което има нужда. Аз бих разчитала на по-дългосрочния и на по-мекия подход. В повечето случаи, ако човек е здрав, може да се почувства по-добре и от няколко дневен детокс, но категорично това не е достатъчно, за да може организмът да се изчисти. Също така не е достатъчно да се разчита само на храната, защото тя е само един от начините. Пиенето на повече вода е другото нещо, което трябва да правим, за да изведем токсините от организма. По този начин помагаме и на бъбреците си да не бъдат претоварени твърде много. Другият начин е чрез масаж и чрез процедури, които таргетират тялото мускулно, както и нашата съединителна тъкан, защото голяма част от токсините могат да се задържат и утаяват в съединителната тъкан. Сауната и парната баня също са препоръчителни, в комбинация с пиене на много вода. Детоксът за мен е един цялостен подход, цялостен начин на живот. Трябва да осъществяваме и самонаблюдение, за да разберем какво ни натоварва. Можем да пием сок по цял ден, богат на антиоксиданти, но да живеем на едно от най-натоварените кръстовища например в града и да сме изложени на газове от сутрин до вечер, което неутрализира това, че ядем ябълки. Човек винаги трябва да гледа цялостната картинка.

Можем ли да пием кафе по време на детокс? Кои са храните и напитките, които спомагат за изхвърлянето на вредните вещества от организма?


Най-благоприятни са храните, богати на антиоксиданти. Едни от най-силните антиоксиданти са витамините А, Д и Е, както и калцият. Храна, която е истинска, която е възможно най-малко преработена, богата на зеленчуци и на плодове, в чиста форма, е храна, която помага детоксикацията. Има и добавки, в които антиоксидантите са в по-концентрирана форма. Но първо човек трябва да разчита на храната и след това да се подпомага с добавки. Растителният протеин трябва да е основният- да имаме адекватно количество протеин и да разчитаме повече на растителния, отколкото на животинския, тъй като животинският е по-натоварен с токсини. Бобовите храни и ядките са много подходящи при детокса. Трябват ни изчистени храни, като в България това също е доста спорна тема, тъй като контролът върху биоземеделието е по-малък и човек не може да бъде сигурен до каква степпен биото е био и все пак трябва да избираме храни, които са по-малко натоварени с пестициди и с химични торове. Омега 3 е много важен- с много силно антиоксидантно и противовъзпалително свойство. В нашето хранене количеството Омега 3 е много малко и повечето от нас имат недостиг, така че това е нещо, на което може да се наблегне. Кафето се води за един от най-силните антиоксиданти за хората на Запада и в западната диета просто, защото е най-често употребяваното. Да, обаче ние не пием кафе, защото то е антиоксидант, а поради много други причини. Кафето има антиоксидантен ефект, това е така, много зависи от количеството, което приемаме и от останалия начин на хранене. Защото, ако ние започнем деня си с кафе (както повечето от нас правят), ако добавим мляко и захар, то тогава не можем да говорим повече за неговия антиоксидантен ефект. Тогава си става съвсем друга напитка. Освен това, по време на детоксикация човек е добре да успокои нервната си система и да бъде във възможно най-спокойно състояние, а кафето е стимулант. Така че, като цяло, дори да не се изключи напълно, аз препоръчвам, то да бъде изключено напълно, защото това ще има и други допълнителни ползи. Но дори да не успеете напълно, количеството му трябва да бъде намалено и да бъде приемано след харана, не на гладно, в чиста форма и максимум по едно на ден.

Защо фибрите и минералите са важни за детокса?

Дебелото черво е мястото, където храната ни се задържа най-дълго време. Преминаването на храната през дебелото черво е по-бавно, отколкото през тънкото. Ако човек не се храни с достатъчно фибри и няма достатъчно добра перисталтика, тази храна загнива и остава там доста дълго време. Затова и най-популярните детокси са с клизма- за почистване на дебелото черво. Въпросът е, че клизмата механично премахва абсолютно всичко, както и слоя от лигавицата, в който се намират добрите бактерии, които са важни за нашето здраве. С фибрите по един по-бавен, по-неинвазивен начин, успяваме да променим съдържанието на този остатък, който се намира в дебелото черво. Не случайно споменах ядките, защото суровите ядки съдържат мазнини, които в дебелото черво се превръщат в късоверижни мастни киселини, които са едни от най-полезните храни за добрите ни бактерии. Ако човек рзчита на режим на детокс, който се базира само на течно хранене, има доста популярни такива, трябва да се има предвид там, че ние получаваме витамините и минералите, но забравяме за подхранването на добрите бактерии в дебелото черво, така че фибрите са много важна част и задължително трябва да присъстват във всеки един режим.

Когато провеждаме детокс, необходимо ли е да пием някакви задължителни витамини и добавки?

Бих се въздържала от препоръка за задължителни добавки, защото това отнема малко отговорността на хората към храната и може да бъде разбрано по по-различен начин. Едва ли не „пийте си добавките и това е достатъчно“. Не бих искала това да е посланието, което давам на хората, но определено това са витамините А, D, E, К, всичко, което съдържа хлорофил, полифенолни съединения, фибри, всичко, което съдържа ензими. Знаете, ензимите се съдържат в пресните плодове и зеленчуци- те са много важни. Също така бих акцентирала на добавяне на ферментирали храни, които отново ще подобрят чревната флора и функцията на червата. Тук ще добавя и фитохимикалите. Фитохимикалите са съединения, които се намират в растенията. Те служат на самото растение като защита и обикновено на тях се дължи яркият цвят на куркумата или миризмата на някои плодове. Те имат много силен антиоксидантен ефект и обикновено се срещат в много по-големи количества и концентрации в растения, които са диви. Затова е добре да се включат диви билки и диви треви и тук искам да добавя нещо, защото пропуснах отговора на въпроса кой е най-добрият сезон за детоксикация. За мен най-добрият сезон е пролетно-летният сезон, в който има изобилие от свежи плодове и зеленчуци, които да не са парникови, които са имали малко по-голям досег със светлината и са живели по-истински живот, ако мога така да се изразя. Знам, че детоксите са много популярни в началото на годината, след празниците, когато човек просто се е претоварил и се чувства уморен, но от гледна точка на разнообразие, сега има доста по-малко хранителни продукти.

Относно детоксикацията с билкови екстракти- кои препоръчвате и колко често можем да си позволим да ги пием? Знаем, че някои билки имат наистина силно действие- червена боровинка, червена детелина, куркума, глухарче и др.?


Билките спадат към този клон фитохимикали, за който споменах преди малко.  Интересното при билките е, че науката не е все още изцяло наясно, но различни проучвания показват всъщност, че комбинацията от различни вещества в едно растение е ключова, а не само извлекът на едно активно вещество. Разбира се, има много силни билки и добавки, които могат да се използват, но аз бих била малко по-внимателна, особено с билковите тинктури, защото там наистина трябва да се следи- натрупването и по-дългото пиене на подобен препарат, може да има и обратен ефект. Аз не съм билкар и не бих могла да дам тук най-добрия отговор. Бих казала, че билките имат приложение при детоксикацията, но е добре употребата им да бъде съобразена и обсъдена с някой, който работи с тях и ги познава в дълбочина.

Можем ли да направим детокс само на кожата си или цялостният такъв изчиства и нея? Например, можем ли да премахнем акне само с правилна храна и билки?


Ние със сигурност можем да акцентираме върху кожата. Първо, това как ще реагира кожата ни, е доста индивидуално. Има хора, които се хранят безобразно, а кожата им не е толкова зле. Има хора, които внимават много повече и въпреки това кожата им страда. От една страна може да е някаква натрупана токсичност. От друга страна, могат да бъдат и фактори като хранителни алергии, непоносимости, грешно подбран козметичен продукт, грешна грижа за кожата, така че пак трябва да се погледне по-комплексно. От гледна точка на храната, едни от нещата, които помагат, е изключването на непоносимост към млечните храни, прекомерното количество захар, което се отразява при хората с по-проблемна кожа- по-бързо виждат негативните ефекти и отново препоръките, които са и за всички останали- повече пресни храни, по-малко обработени храни, повече зеленчуци. Въпреки, че само детокс на кожата не можем да направим. Кожата е лицето на организма ни, най-големият ни орган и ако нещо вътре в него не е както трябва, то веднага може да се види върху нея.

Помага ли детоксикацията за превенция на някои стомашни заболявания (знаем, че колитът и гастритът например са доста често срещани), за превенция на проблеми с черния дроб и жлъчката?

Детоксикацията сама по себе си не е достатъчна, защото тези състояния могат да бъдат причинени и от други неща. Бих нарекла детоксикацията по-скоро подпомагане на тези естествени процеси с изграждане на едно противовъзпалително и разтоварващо меню, но то може да бъде само превенция. Само детоксикация не бих препоръчала. Ако човек страда от подобни заболявания, те трябва да бъдат погледнати от специалист, който да даде съответното лечение.

Трябва ли да съчетаваме детокса с физическа активност?

Това е добър въпрос. Благодаря за него! Спортът също създава оксидативен стрес в организма т.е. ние спортуваме и това е чудесно. Ние трябва да спортуваме, но трябва и да сме наясно, че това също създава известно количество токсини и свободни радикали, които изискват антиоксиданти, за да могат да бъдат изведени от тялото. Когато се опитваме да разтоварим организма и сме в режим на детоксикация, можем да имаме някаква физическа активност, но тя да бъде много лека, специално подбрана, да бъде по-скоро свързана с разходки в природата, чист въздух, движение, което да е слабо и ненатоварващо за тялото. Не би трябвало да включваме интензивни тренировки, които имат голяма роля за нашето здраве и въ всички останали случаи са препоръчителни, но когато говорим за разтоварване, то е разтоварване и от това- да дадем на тялото си почивка. Това е една от доста често срещаните грешки, особено при младите.

Влияе ли това пречистване на организма на отслабването?

Да, директно и индиректно влияе. Директно влияе, защото наистина ако имаме малко повече токсини в организма, самият процес на отслабване може да бъде затруднен. По принцип токсините като такива не стоят в кръвта, защото организмът е достатъчно интелигентен, за да ги изчисти от там. Той ги мести така да го кажем, на място в тялото ни, където те са най-малко опасни. Обикновено трупаме токсини или във съединителната тъкан, или в мастната тъкан. Когато има повече натрупани килограми, това означава, че има по-голяма вероятност в тези мастни клетки да има токсини и когато започнем да отслабваме, всъщност ние започваме да изпразваме мастната клетка- така токсините излизат от нея и влизат обратно в кръвния поток. Затова е важно това, което преди малко споменах – да пием достатъчно вода, за да могат токсините да бъдат изкарани от организма и затова, когато човек е доста натоварен, би могъл в първия момент на детоксикация да се чувства уморен, защото тези токсини създават това усещане на умора, на главоболие. Обикновено детокс режимите имат ефект на отслабване, не само защото изчистват токсините, а защото ограничаваме много пакетираната храна, ограничваваме количеството захар, разчитаме главно на растенията, на прясна, на чиста храна, която сама по себе си е нискокалорична. От една страна ние отслабваме, само когато имаме повече разход отколкото прием на енергия т.е. трябва да имаме калориен дефицит и от друга страна, колкото по-малко токсини имаме, толкова по-лесно работи организма ни както трябва и толкова повече витамини и минерали са на разположение.

Много полезна и интересна информация! Много ви благодаря за отделеното време и за всичко което споделихте с нас!

Моля! Надявам се да е било интересно и да е замислило хората как да процедират, когато искат да подпомогнат този естествен процес.



Чуйте интервюто в звуковия файл

Коментари (0)

Няма коментари към този момент

Нов коментар

Мая Долапчиева

Казвам се Мая Петрова и съм копирайтър (завършила география и журналистика в СУ ‚,Св. Климент Охридски“).

В последните години се изявявам и като учител, макар и да нямам завършена педагогика.

Имам дългогодишен опит в копирайтинга и съставянето на текстове, които винаги се старая да бъдат интересни, представящи необходимата информация и лесно „смилаеми“. За мен е както работа, така и удоволствие да пиша. Поради тази причина се надявам, че някъде във времето ще мога да се похваля и със собствена книга.

Много обичам децата и съм посветила не малка част от живота си на тях. Имам опит с малчугани на възраст 4-10 години. Обичам да им помагам и да им показвам, че научаването на нови неща може да бъде много интересно и полезно. Покрай тях и дъщеря ми, започнах доста да се интересувам и от здравословно хранене, за което съм писала не веднъж.

Смятам, че тялото ни е храм, който, ако не пазим, бързо ще бъде ‚обсаден‘ от неразположения и болести, от които никой не се нуждае. Вкъщи винаги се старая да приготвям здравословна храна и много рядко прекалявам с вредната такава. З

ащото животът е прекрасен и можем да му се радваме на 100% само, когато сме здрави!

Затова и винаги преди всичко, си пожелавам здраве за мен и близките ми.

Продуктът беше успешно добавен в любими.

Този сайт използва бисквитки/cookies за да ви гарантира по-плавно и бързо сърфиране. С натискане на бутона "Съгласен съм" вие се съгласявате с използването на бисквитки.