- Мая Долапчиева
- Здраве и красота , Полезни съвети , Полезно
- 0 коментари
- Тагове: етапна епикриза

Понякога сме безотговорни към здравето си. Друг път не разбираме онова, което ни обяснява лекарят. Трети – изобщо не сме наясно с правата си като пациенти. А докато сме здрави, тези въпроси сякаш не ни вълнуват особено. Но когато попаднем в ситуация, изискваща сериозно медицинско лечение, определено трябва да сме наясно с термини като етапна епикриза, диагностика, здравен статус и т.н.
Какво представлява един епикризен документ?
Епикризата е част от т.нар. медицинска документация. Тя обобщава цялата медицинска история на пациента - диагнозата, лечението и резултатите. Това е основният компонент на вашето медицинско досие.
Какво е етапна епикриза?
Етапната епикриза е документ, който съдържа резултати от прегледи и проведени изследвания, в който са описани оплакванията и установените отклонения в здравословното състояние на пациента.
Етапна епикриза се издава от личен лекар или от лекар специалист.
Кога се издава етапна епикриза?
Когато пациентът се премества от едно отделение в друго в същата болница.
Когато пациентът се пренасочва към друга болница за продължаване на лечението.
Когато пациентът е в критично, спешно състояние и се насочва за друга болница – тогава етапната епикриза се предоставя на приемащото лечебно заведение от лекаря, който придружава пациента при преместването му.
Етапната епикриза е особено важна за осигуряване на приемственост в лечението и напълно информиран подход към пациента от страна на новия лекар.
При болести, причиняващи трайна неработоспособност, пациентът може да бъде насочен към ТЕЛК (териториална експертна лекарска комисия). Протоколът за ТЕЛК представлява етапна епикриза, отразяваща здравословното състояние към момента на проведения медицински преглед. В него не могат да бъдат вписвани заболявания и състояния, за които липсва медицинска документация и които не са обективно налични при прегледа на пациента. Протокол за ТЕЛК може да бъде издаден от общопрактикуващия лекар, от лекуващия специалист или от ЛКК (лекарска консултативна комисия).
Епикриза ще получите и при дехоспитализация.
При изписване пациентът трябва да получи от болницата епикриза, която се издава в три еднообразни екземпляра, като:
първият екземпляр от епикризата се предоставя на пациента, на членовете на семейството му или на придружаващите го лица срещу подпис в документа „История на заболяване“
вторият екземпляр от епикризата се оформя и изпраща чрез пациента, членовете на семейството му или чрез придружаващите го лица на личния лекар
копие от епикризата се прилага към Историята на заболяването на пациента и се съхранява в лечебното заведение
Епикризата съдържа следните реквизити:
1. паспортна част;
2. окончателна диагноза и номер на КП;
3. придружаващи заболявания;
4. анамнеза;
5. обективно състояние с локален, соматичен и специализиран статус;
6. параклинични изследвания;
7. консултативни прегледи;
8. проведена терапия;
9. ход на заболяването;
10. настъпили усложнения;
11. проведени инвазивни диагностични и терапевтични процедури;
12. дата на оперативната интервенция с оперативна диагноза;
13. извадка от оперативния протокол – вид анестезия, находка, извършена интервенция;
14. постоперативен статус и ход на заболяването след операцията;
15. статус при изписването;
16. изход от заболяването;
17. препоръки за хигиенно-диетичен режим след изписването и назначено медикаментозно лечение или препоръки за такова;
18. необходимост от контролни прегледи в болницата след изписването;
19. препоръки към личния лекар на пациента;
20. описание на съпровождащите епикризата изследвания и други документи за служебно ползване;
21. имена и подписи на лекуващия лекар и началника на съответното отделение или негов заместник, като лекуващият лекар може и да не бъде изписващият лекар;
22. печат на лечебното заведение върху екземплярите на епикризите, предоставени на пациента и/или личния лекар;
Всички медико-диагностични изследвания се обективизират само с оригинални документи, които задължително се прикрепват към ИЗ (история на заболяването). Рентгеновите филми или друг носител на рентгенови образи се прикрепват към ИЗ.
Именно тази пациентска информация е особено важна, за да се осъществява правилен по-нататъшен здравен контрол и по възможност да се подобри качеството на живот на болния.
И като споменахме качеството на живот, нека ви припомним основните пациентски права:
Право на достъп до качествени здравни услуги
Право на анонимност и защита на личните данни
Право на достъп до информация за здравословното състояние, лечението и прогнозата на заболяването
Право на достъп до медицински записи и лекарски заключения
Право на повече от едно медицинско становище относно диагнозата и лечението
Здравната помощ се предоставя независимо от възраст, пол, етнос, религия, социално или материално положение
Всички тези права ви позволяват да съблюдавате здравето и да осъществявате профилактика. Тази профилактика се нарича още превантивна медицина и представлява комплекс от мерки, насочени към предотвратяване на заболяванията и поддържане на добро физическо и психическо здраве.
Основните аспекти на профилактиката на здравето включват:
Здравословно хранене – диета, богата на плодове, зеленчуци, протеини и пълнозърнести храни и ограничаваща до минимум преработените храни, захарите и наситените мазнини.
Редовна физическа активност – минимум 30 минути всеки ден. Тя ви помага не само да поддържате килограмите си в норма, но и намалява риска от хронични заболявания и подобрява настроението ви.
Профилактични прегледи - редовните прегледи помагат за ранното откриване на заболявания и започване на необходимото лечение.
Ваксинации – доказани във времето, те са ефективен начин за предотвратяване на редица сериозни заболявания.
Емоционалното състояние е тясно свързано с физическото ни здраве, затова е важно да се научим да управляваме стреса и да се грижим за психичното си здраве.
И не на последно място по важност – ограничете алкохола и цигарите до минимум, ако искате да се радвате на по-добро здраве.
Това са важни медицински съвети, които са известни на всеки от нас. Затова придържайте се към тях и бъдете отговорни към здравето си. Възможностите, които предоставя един здрав организъм са безброй. Грижата за здравето е инвестиция в бъдещето ви.
Източници:
https://www.nhif.bg/bg/online/answers/29577
https://www.mh.government.bg/bg/informaciya-za-grazhdani/prava-na-pacienta/main
Прочети още
Коментари (0)
Нов коментар