Search
Филтрирай по...

10 топ ползи от ферментиралите храни

Ферментирали храни
Как влияят на здравето полезните ферментирали храни

 

Изследванията, посветени на взаимовръзката между чревната микробиота и организма, са все още в начален етап, но констатациите са интригуващи и обещаващи. Учените постепенно разкриват нови научни и любопитни факти около нея.

Чревната микробиота е най-важната микросистема, съществуваща в симбиоза с човешкия организъм. Съставлява бактерии, дрожди, археи, еукариоти, гъби, протозои и неживи вируси (бактериофаги) и изпълнява ключова роля в редица физиологични процеси

В тази статия ще разгледаме по-отблизо ефектите на полезните ферментирали храни и тяхното въздействие върху чревния микробиом и цялостното здравословно състояние.

Практиката на ферментация датира отпреди стотици години. Понастоящем учените разбират този динамичен процес в дълбочина. Това им помага да контролират условията на ферментация и да получават продукти със специфични вкусови характеристики и ползи за здравето, като поддържане на нормалното състояние на червата.   

Представяме ви няколко топ ползи от ферментацията!

Намалява антинутриентите

„Ферментацията играе ключова роля за разграждането на антинутриентите, като фитинова киселина, цианоглюкозиди и лектини.“, споделя д-р Кейт Реом. „Антинутриентите са естествени вещества, съдържащи се в храните с растителен произход, които могат да попречат на усвояването на минералите.“
Учени направили експеримент, в който сравнили ферментирал ориз и бобови растения с неферментирали такива. В този тест те установяват, че ферментиралата форма на хранителните продукти съдържа много по-високи нива на желязо, цинк и други минерали.

Повишава нивата на витамини и минерали

Експертът по ферментация в Университета на Небраска в Линкълн, д-р Робърт Хуткинс, изтъква, че: „По време на ферментационния процес някои микроби произвеждат малки количества витамини от група В като тиамин, рибофлавин и ниацин“.

„В някои случаи може да се произведе витамин В12, който е от изключително значение за веганите и вегетарианците, които са по-склонни към недостиг на В12.“

Наред с това, ферментацията повишава нивата на витамини А, С и К в някои храни и подобрява биодостъпността на минералите.

Подобрява съдържанието и абсорбцията на фитонутриенти и контролира възпалителния отговор

„Много плодове и зеленчуци са богати на антиоксиданти и други полезни фитонутриенти“, казва д-р Калидас Шети, експерт по растителни науки в Държавния университет в Северна Дакота във Фарго. „Когато тези храни ферментират, фитонутриентите в състава им се запазват по-добре.“

Например, учените са установили, че ферментирането на плодови и билкови смутита с Lactobacillus plantarum и други бактерии помага да се запазят не само техните полифеноли, но и антиоксиданта витамин С. Следователно ферментиралите продукти спомагат за поддържане на нормален възпалителен отговор, като участват в борбата със свободните радикали. Ферментацията може също да помогне за подобряване на действието на фитонутриентите.

Улеснява усвояването на въглехидратите

Ферментиралите въглехидрати често се усвояват по-лесно от неферментиралите. Отчасти това е така, защото някои микроби могат да синтезират ензими като целулаза и пектиназа, които тялото ни не произвежда само. Тези микробни ензими помагат за разграждането на фибрите в зелените листни и други зеленчуци, плодовете, бобовите растения и зърнените храни.

Подобрява усвояемостта на растителните протеини

Ферментацията може да увеличи бионаличността на някои аминокиселини. Например, когато учените ферментират киноа с L. plantarum, откриват, че количествата на почти всички аминокиселини, присъстващи първоначално в киноа, са удвоили концентрацията си. Това включва незаменимите аминокиселини лизин и фенилаланин, които получаваме от храната.

Установено е, че ферментацията увеличава усвояването на протеини с до 40 %. Комбинирането на ферментирали зърнени храни с ферментирали бобови растения допълнително повишава качеството на растителните протеини, осигурявайки всички незаменими аминокиселини.

Насърчава здравето на червата и укрепва чревната бариера

„Фибрите в зеленчуците и плодовете действат като пребиотици, подхранвайки чревната микробиота“, казва Хъткинс. „Но в тези храни има и други компоненти – като полифеноли и витамини от група В (като рибофлавин), които също спомагат за поддържане нормалното състояние на чревната екосистема.“ Това е от съществено значение, тъй като фактори като стрес и спазването на строги диети насърчават повишената чревна пропускливост или синдрома на пропускливите черва.

„Преди повече от тридесет години, в едно от първите проучвания, разглеждащи традиционните хранителни режими, изследователите установяват, че японците в селските райони, които се придържали към диета с високо съдържание на фибри, богата на ферментирали храни, зеленчуци и риба, са имали по-голям брой полезни видове Bifidobacterium и Lactobacillus в сравнение с жителите на Северна Америка“, казва д-р Реом. Консумацията на ферментирали продукти може да намали вероятността от появата на газове и подуване на корема. 

Нормализира нивата на кръвната захар

„Ферментирането на бобови растения и зърнени храни, които съдържат устойчиво нишесте, може да допринесе за намаляване на вредното им въздействие върху кръвната захар“, споделя Шети. Освен това проучванията показват, че някои ферментирали храни, като оцет и кимчи (основно традиционно ястие от корейската кухня), спомагат за поддържане функцията на инсулина, което е важно за поддържане на нивата на кръвната захар под контрол.

Подпомага сърдечната функция

Зелените листни зеленчуци, като например кейл, поддържат нивата на холестерола в нормални граници. Те също така са богат източник на калий и магнезий – минерали, поддържащи нормални нива на кръвното налягане. Проучванията показват, че ферментацията на зелените листни зеленчуци може да увеличи дела на тези минерали. Това не е всичко. „Богатите на протеини ферментирали храни, като млечни продукти, могат да трансформират пептидите в съединения като АСЕ инхибитори, които понижават кръвното налягане“, казва Шети.

Поддържа когнитивното здраве

„Когато храните ферментират се създават нови видове полезни съединения, включително такива, оказващи полезно въздействие върху психичното здраве.“, твърди Шети. Освен това учените знаят, че чревният микробиом е свързан с мозъчните функции, като например реакцията към стрес.

Изследванията показват, че богатият на пробиотици хранителен режим може да има положителни ефекти върху облекчаването на стреса и подобряването на паметта.

Предпазва от вредни бактерии и подпомага детоксикацията

По време на ферментацията на храни някои микроби произвеждат естествени антимикробни агенти като бактериоцини. „Тези малки, устойчиви на топлина пептиди, са много полезни за организма, тъй като инхибират растежа на вредни бактерии.“, казва д-р Реом.

 

Свързани продукти

Още по темата

Добавки за здраво сърце
Всички Новини за Covid-19

Добавки за здраво сърце в условията на пандемия от Covid-19

По време на пандемията от Covid-19 осигуряването на здрав имунитет се превърна в основен приоритет, a грижата за сърцето сякаш остана на заден план. Сърдечното и имунното здраве обаче са свързани и вървят ръка за

Прочетете повече »
Билки срещу полипи и колоректален карцином
Здравословно хранене

Природни средства в превенцията на полипи и колоректален карцином

Полипите на дебелото черво представляват протрузии (изпъкналости) с окръглена или издължена форма в лумена на дебелото черво, появяващи се инцидентно или като част от други синдроми. Според размера си се разделят на дребни (до 5

Прочетете повече »
Билки срещу болка
Билки

Лечебните растения, които най-ефективно се справят с болката

Всеки един от нас е изпитвал силна болка, без ясната перспектива кога тя ще затихне. Освен физическо страдание, тя поражда след себе си редица психически и социални последици като депресия и изолация. Много пациенти с

Прочетете повече »

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top