Covid-19 е вирусно заболяване с особен риск от усложнения. Лечението му е многокомпонентно, продължително и зависи от индивидуалното състояние на всеки пациент, неговите рискови фактори и придружаващи заболявания.

Открай време сме свикнали  да подпомагаме и ускоряваме лечебния процес при инфекциозни заболявания, настинка и грип, като приемаме различни билки, чайове, витамини и добавки към храната. Те са натурални, с висок профил на безопасност, рядко имат странични ефекти и са  предпочитана първа линия на действие. Някои от тях са се доказали като абсолютен фаворит от лекари и пациенти, като добре познатия ни витамин C. Други не са толкова често използвани, но крият в себе си голям потенциал.

Образно можем да разделим болните в три групи :

  1. С леки или липсващи симптоми, нискорискови пациенти на домашно лечение.
  2. Средно по тежест протичане на болестта, което налага постъпване в Ковид отделение на болница.
  3. Тежко протичане на болестта с необходимост от интензивно лечение в болница и реанимация.

Ролята на добавките и витамините влиза основно в първата група болни, лекуващи се у дома, но  заемат особено място и в останалите. Като колкото по-рано започнем да ги приемаме, толкова по-добре.

Действат ли наистина

При научни изследвания може да се наблюдава ефективността на даден медикамент, но понякога учените не разбират защо той се проявява. През 1920 г. механизмът на действие на антибиотиците не е бил съвсем проучен и разбиран, но това не е пречело на лекарите да препоръчват употребата им, предвид резултатите, които се наблюдават.

При хранителните добавки, витамини и минерали търсим отговор на два основни въпроса:

  • Помагат ли на организма да се справи със симптомите и ускоряват ли оздравителния процес?
  • Имат ли противовирусно действие?

Витамин С

Основно водоразтворимо хранително вещество, необходим кофактор за редица ензимни реакции. Неговите ефекти върху имунната система по време на инфекция включват стимулиране на левкоцити и узряване на Т-лимфоцити.
Доказано е, че витамин С значително намалява серумните нива на инфламаторните цитокини и повишава нивата на супероксид дисмутаза, каталаза и глутатион (ензимни антиоксиданти). В допълнение, витамин С също така подобрява функцията на белодробната епителна бариера.

  • В домашни условия е препоръчително да се приема на дневна база между 1500 мг до 3000 мг дневно на таблетки за възрастни, като е добре това да става съвместно с прием на повече течности. В болнични условия, предвид състоянието на пациента, дневният прием може да стигне 3000 мг до 10000 мг венозно дневно.  Според актуални изследвания в САЩ, заболели сериозно от Ковид-19 в болница са били с ниски серумни нива на витамин C, при някои от които суплементирането е дало положителни резултати в общото състояние.


Витамин D

Витамин D, известен като „слънчевия“ витамин, e мастноразтворимо съединение, което не е обикновен витамин, а стероиден хормон, който има способността да влияе на около 2000 гена в човешкия организъм. Витамин Д има многобройни роли в организма, помагайки за:

  • Подкрепяне здравето на имунната система, мозъка и нервната система.
  • Превенция на диабет тип 1 и 2.
  • Подпомагане на белодробната функция и здравето на сърцето.

Доказано е, че ниските нива на витамин D се свързват с повишаване на възпалителните цитокини като IL-6 (интерлевкин-6).

Тромботичните усложнения са чести при пациенти с COVID-19. От тези с тежко заболяване е установено, че над половината имат повишени нива на D-димер. Интересно е, че витамин D също участва в регулирането на тромботичните пътища, а дефицитът на витамин D е свързан с увеличаване на тромботичните епизоди. Дефицитът на витамин D се среща по-често при пациенти със затлъстяване и диабет.

  • Допустимият максимален дневен прием на витамин D (UL), който е малко вероятно да причини неблагоприятни последици за здравето, е 4000 IU на ден за възрастни. Някои здравни групи препоръчват да се приемат от 800 до 2 000 IU на ден, но някои клиницисти препоръчват и по-високи дози, като 5 000 IU  или дори 10 000 IU еднократно през седмица, без симптоми на токсичност.


Кверцетин

Кверцетинът е флавонол, подклас флавоноидни съединения. От молекулите на флавонолите, кверцетинът е най-разпространен в плодовете и зеленчуците. Кверцетин флавонолът се характеризира с 3 важни свойства: антиоксидантно, противовъзпалително и имуномодулиращо. Комбинацията от тези 3 свойства прави кверцетина отличен кандидат за справяне със ситуации, в които участват оксидативен стрес, възпаление и имунната система.
Въз основа на потенциалната антивирусна роля на кверцетин и на описаните му свойства против съсирване на кръвта, противовъзпалителни и антиоксидантни свойства, той съкращава времето за негативиране на тестовете, като същевременно намалява тежестта на симптомите и отрицателните предиктори на COVID-19.

  • Обичайната доза е 500 мг дневно до 3 пъти по 500 мг дневно за възрастни.


Витамин B1

Тиаминът (витамин В1) е предшественик на основния коензим тиамин пирофосфат, необходим за метаболизма на глюкозата. Той подобрява функцията на имунната система и е доказано, че намалява риска от редица заболявания. Ролята на тиамина при критично болен септичен пациент е разгледана в множество проучвания. Употребата на тиамин като допълнителна терапия може да има потенциални ползи за оцеляване при критично болни пациенти с COVID-19. Освен това се свързва с по-ниска честота на тромбоза.

  • Препоръчителният дневен прием на таблетна форма е до 15 мг дневно при възрастни, като в болнични условия може да достигне до 320 мг венозно приложение.


Омега 3

Има различни ползи от омега-3 и приемането му като добавка може да бъде свързано с предотвратяване на навлизането на вируса чрез промяна на състава на мазнините в билипидната мембрана на клетките. Омега-3 мастни киселини, като DHA и EPA, изпълняват своята роля, като се вграждат в клетъчната мембрана и влияят на струпването на тол-подобни рецептори и по този начин спомагат за облекчаване на усложненията на COVID-19, като се произвеждат по-малко провъзпалителни медиатори.
Необходимо е да се разбере, че връзката между богатата на омега-3 диета и клиничния резултат може да бъде много по-сложна, отколкото се смяташе преди при лечението на пациенти с COVID-19. Поради своите противовъзпалителни, имуномодулиращи и други полезни свойства,  омега-3 е естествен, достъпен и може да играе роля като по-здравословен избор на добавка по време на тази продължаваща пандемична ситуация.

  • Минималният препоръчителния прием  е 500 мг дневно за възрастни, като при боледуване с Covid-19 стига до 3000 мг дневно.


Цинк

Известно е, че цинкът модулира антивирусния и антибактериален имунитет и регулира възпалителния отговор. Дефицитът на цинк е свързан с по-голямо разпространение на инфекции на дихателните пътища при деца и възрастни и с повишен процент на усложнения. Няколко in vitro експеримента потвърждават възможна антивирусна активност на цинк срещу COVID-19. Той инхибира активността на РНК полимераза на SARS-коронавирус. Проучванията демонстрират повишена антиоксидантна активност в респираторния епител и подобрена мукоцилиарна активност, които обикновено намаляват при COVID-19, и двете стимулирани от цинк. Всички тези експериментални открития предполагат възможен защитен ефект от добавка с цинк срещу COVID-19.

  • Препоръчителният дневен прием е 15 мг за възрастни като в тежки състояния може да стигне до 60 мг дневно.


Селен

Имунната система разчита на набор от специфични селен-протеини, за да изпълнява нормалната си дейност. Селенът притежава окислителен капацитет, определящ важна антивирусна активност. Скорошно проучване във Великобритания показва връзка между степента на излекуване от COVID-19 и базалния статус на селена. Друго анализира нивата на селен при пациенти с COVID-19, като открива общ дефицит при пациенти с COVID-19 в сравнение със здрави възрастни европейци. Установено е, че дефицитът на селен е по-сериозен в проби, получени от починали в сравнение с оцелелите от COVID-19 . Тези проучвания биха могли да предполагат, че селенът има значение за борбата с инфекцията и за модифициране на хода на заболяването.

  • Препоръчителният прием на селен е 100 микрограма дневно за възрастни.


Боледуването от Covid-19 е свързано с повече рискове от усложнения сравнение с повечето вирусни инфекции, с които сме се сблъсквали сезонно. В комплексното му лечение, било то при леко протичане или нужда от болничен прием, място имат  хранителните добавки и витамините. За да разгърнат пълния си потенциал на действие е необходимо, както при медикаментите, да бъдат включени в правилния момент и в правилните дози.

Тяхното място е както в профилактиката, в ранните стадии на заболяването, така и за укрепване на организма след прекарана инфекция. Проявата на странични ефекти се среща твърде рядко, което подчертава профила им на безопасност.

Коментари (1)

    • Светлана Василева
    • 2022-01-22 13:22:46
    Здравейте, д-р Кръстев! Има ли продукт, който съдържа в оптимално количество, изброените от вас витамини и минерали? Също така ме интересува, може ли да има предозиране при продължителен прием с цел профилактика?

    Здравейте,

    Има продукти, които съдържат комбинации от витамини или природни съставки с добавени елементи за оптимални резултати.

    Като примери:

    Предозирането и поява на нежелани реакции при възрастни не се срещат често, но не са изключени при злоупотреба.

    При витамин C в много високи дози, в комбинация с  дехидратиран организъм е възможно да се наблюдават диария, гадене, повръщане, главоболие. При продължителен прием от няколко седмици до месец и спазване на указанията, много рядко се наблюдават проблеми.

    Опасно високи концентрации на витамин D водят до високи нива на серумния калций, който сам по себе си до прекомерното му натрупване в кости, меки тъкани, сърце, бъбреци. В резултат може да се появи артериална хипертония. Симптомите на предозиране с витамин D са дехидратация, мускулна слабост, умора, раздразнителност, намален апетит, повръщане. За да се избегне предозиране е нужно да се приема в препоръчаните профилактични дози, когато ни липсва излагане на слънце или имаме конкретни показания.

    Кверцетинът, в препоръчаните профилактични дози, може да се използва до 12 седмици без проява на негативни ефекти. При предозиране се наблюдават най-често главоболие, стомашни болки, бъбречни проблеми, изтръпване на крайници.

    Предозирането с Цинк крие своите рискове, особено при дълготраен прием (повече от 2 месеца). Появява се обща симптоматика с гадене, повръщане, диария, болки в корема, намаляват стойностите на добрия холестерол, появява се недостиг на микроелемента мед.

    При Селена, предозирането води до дисфункция на щитовидната жлеза, проблеми с нокти и коса. Токсичните дози са от 400 микрограма и повече. При спазване на препоръчителния прием, селенът може да се използва с месеци, без да води до вреди.

    Omega 3 може да се приема при нужда в дози до 5000 мг дневно, ако е препоръчано от лекуващи Ви лекар. Предозирането води до безсъние, стомашен рефлукс, диария, ниско кръвно налягане, високи стойности на глюкозата при диабетици, кървене от венци, прекалено натрупване на витамин А, което само по себе си води до замаяност, болки в ставите, кожно дразнене, проблеми с черния дроб. Продължителен прием в препоръчани дози е безопасен.

    Важно е да се отбележи, че приемането на  витамини, минерали и природни съставки при деца във всякакви възрасти се различава по доза, честота и необходимост. Техната употреба трябва да е задължително съобразена с лекуващ лекар.

    Поздрави,

    Д-р Александър Кръстев

Нов коментар

Д-р Александър Кръстев

Лекар - специализант Анестезиология и интензивно лечение. Член на европейската асоциация по анестезиология и интензивно лечение.
С интереси в областите реанимация и интензивно лечение, спешна медицина, кардиология и кардиохирургия, респираторни заболявания, лечение на Ковид -19 и постковиден синдром, алергология, хранене и хранителни добавки, ролята им в лечението на различни заболявания, прием на витамини и минерали.

Продуктът беше успешно добавен в любими.

Този сайт използва бисквитки/cookies за да ви гарантира по-плавно и бързо сърфиране. С натискане на бутона "Съгласен съм" вие се съгласявате с използването на бисквитки.