алцхаймер

Болестта на Алцхаймер е заболяване, което се дължи на прогресивната и постепенна загуба на нервни клетки в мозъка. Последствията са свързани с нарушаване на естествените връзки и сигнали между невроните. Това, което се случва е, че когнитивните способности на засегнатите намаляват силно. Болните започват да се затрудняват да помнят  близки и далечни в миналото събития, да общуват с околните и в по-късни етапи- да контролират емоциите си и дори да говорят.

Болестта е сред най-често срещаните форми на деменция в съвременния свят, като заема до 40-70% от случаите. Трябва да подчертаем и факта, че деменцията е заболяване, което се свързва пряко с напредването на възрастта и нерядко се определят като „болест на старостта“.

В днешно време продължителността на живота на хората е значително по-голяма, в сравнение с миналото. Медицината се развива стремглаво, а заедно с нея се подобрява здравната култура на хората и постигането на дълголетие. Макар това да е така, много заболявания все още не са разгадани изцяло, поради което тяхното лечение е само забавящо процеса или облекчаващо симптомите, но не и излекуващо самата болест. Болестта на Алцхаймер може да е нелечима, но това не означава, че не може да избегнем евентуалните рискови фактори, които биха потенцирали по-бързото развитие на нервнодегенеративни заболявания.


Какви са рисковите фактори за развитието на болестта на Алцхаймер и друг вид деменция?

Учените смятат, че заболяването се развива бавно и под взаимодействието на редица фактори като: възрастта на човек, придружаващи системни заболявания, околна среда, начин на живот и генетична предразположеност.

  • Възраст

Възрастта на човек се нарежда на челно място сред рисковите фактори за развитието на деменция. Остаряването е нормален и неизбежен процес , който засяга всяка част от тялото ни, включително и мозъка. Доказано е, че с всяко следващо отминало десетилетие от нашия живот, нивата на допамин и серотонин  в мозъка намаляват с по 10%. Този спад на невротрансмитерите неминуемо води до намаляване на когнитивните функции, запаметяването и способността да разрешаваме проблеми, както и способността за движение. Отделно с възрастта се наблюдават изменения и в кръвоносните съдове на мозъка, което би могло да увеличи риска от развитието на съдова деменция (атеросклероза на мозъчните съдове).

Много епидемиолози смятат, че  възрастта, расата, пола и социалния клас на човек са най-важните рискови фактори за намаляване на когнитивните функции и  появата на болест на Алцхаймер.

  • Наследственост

Съществуват изследвания, доказващи че кръвните роднини от първа линия на хора с болестта на Алцхаймер, имат значително по-висок риск от развитието на деменция в по-късен етап от живота си. Открити са редица гени, които потенциално могат да се свържат с опасността от появата на болестта.

  • Метали

В заобикалящата ни среда могат да се намерят много метали, скрити в най-обикновени предмети от бита като опаковки на продукти, части от домашната техника и други. Повечето хора ежедневно имат досег до метали като: желязо, мед, олово, алуминий.

Преди се е смятало, че основният метал, който може да се разгледа като рисков фактор за болестта на Алцхаймер е алуминият. Днес се счита, че в патогенезата на заболяването действително може да участват метали и взаимодействието на такива в организма ни. При изследвания проведени върху миньори, работили в среда с прах, богат на алуминий, се установило, че имат значително по-висок риск от развитие на Алцхаймер и смърт.

  • Черепно-мозъчни травми

Хората, които имат история на чести травми на главата, свързани с работата, начина им на живот или със спорт, имат значително по-висок риск от деменция в по-късните си години. Черепно-мозъчните травми биха могли да компрометират  кръвно-мозъчната бариера. Това може да доведе до „изтичане“ на плазмени протеини. Те активират имунната система към антигените на мозъка, които обичайно за изолирани и добре предпазени.

Доказано е, че голям процент от спортисти и военни, които са страдали през живота си от чести удари в главата и мозъчни сътресения, развиват хронична травматична енцефалопатия (CTE). Това състояние прилича много на болестта на Алцхаймер по своите симптоми и невропатология.

  • Начин на живот и хранене

Може да звучи банално, но начина на живот винаги има значение за здравето ни. Ако се храним непълноценно, гладуваме или прекаляваме с преработената, висококалорийна храна, претъпкана с въглехидрати и консерванти, то рискът за деменция расте стремглаво. Редовната консумация на алкохол и пушенето също увеличават силно риска.

  • Други придружаващи заболявания

Затлъстяването и диабет тип 2 са на челните позиции в повишаващите риска от деменция заболявания. Инсулинът има важна роля като невромодулатор, което прави връзката между диабета и болестта на Алцхаймер още по-логична. Отделно заболяването се развива по-често при индивиди със съдови заболявания.


Как да предпазим мозъка си?

  1. Здравословен начин на живот и хранене

От това, което вкарваме в тялото си и от начина, по който се грижим за него, зависи дали ще сме здрави и в по-късните си години.  Забравете за бялата захар, алкохола и пушенето. Хранете се здравословно и правете физически упражнения минимум 3 пъти седмично. Редовното физическо натоварване  директно благоприятства нервните клетки, като увеличава доставената кръв и кислород към мозъка.

Редовното и достатъчно количество сън на нощ е също ключово. Ако страдате от безсъние или имате много лош режим на сън и почивка, то е време да поправите това. Недоспиването има сериозни негативни последствия върху когнитивните ни способности, като увеличава риска не само от деменция, но и от инфаркт, инсулт и още куп други силно неприятни състояния.


Съвременните изследвания доказват, че сред най-подходящите начини на хранене за превенция на невродегенеративни заболявания е режим, богат на вещества, пазещи сърцето и кръвоносните ни съдове. Много е важно да поддържаме холестерола и кръвното налягане в оптимални стойности. За тази цел се избягват храни, богати на наситени мастни киселини, висококалорийни и високовъглехидратни продукти.

  • Средиземноморската диета е много подходяща за превенция на болест на Алцхаймер. Тя набляга на: много зеленчуци, плодове, риба, морски дарове, пълнозърнести продукти, ядки и по-малко червено месо.
  • DASH-диета е хранителен режим, създаден в САЩ за превенцията на високо кръвно налягане и лечението му. Прилича доста на средиземноморската. Хапват се основно: плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни, чисто месо. Целта е да се консумират продукти, богати на: калций, магнезий, калий, фибри и протеини. Отново се избягват наситените мазнини и се ограничава приема на сол.
  1. Поддържане на оптимално кръвно налягане, холестерол и кръвна захар

Тази точна е пряко обвързана с предишната. Здравословният начин на живот може да предотврати възникването на хипертония, диабет тип 2 и дислипидемия. Той не само ни пази, но може и да нормализира нивото на холестерола и кръвната захар, както и да коригира високото кръвно налягане, ако има вече такова. 

Важно е да вземете контрол над тялото си и да  посещавате редовно проследяващия ви лекар, особено ако имате история на сърдечно-съдови заболявания и диабет.

  1. Обърнете внимание на психичното си състояние

Редица психични заболявания се свързват с болестта на Алцхаймер, като на едно от първите места може да посочим депресията. Депресията може да е и рисков фактор за деменция, и съпътстващо заболяване.

Огромно количество стрес в детските години също може да бъде рисков фактор. Детският мозък и психика не са изцяло развити и силни травмиращи събития или редовен тормоз и стрес водят до изменения в самия мозък.

  1. Прием на витамини от групата В и витамин D

Витамините от група В са нужни за развитието на нервната система и я защитават от вредното въздесйтвие на външни и вътрешни фактори. Неслучайно бременните дами трябва да приемат така наречените „витамини за бременни“. Ако по време на ранната бременност има недостиг на фолати , то може да се развият дефекти в нервната система на бъдещото бебче. Приемът на витамин В-комплекс и витамин Д предпазват мозъка, като взимат участие в превенцията и лечението на деменция, депресия и още куп заболявания.

  1. Учете нови неща!

Непрестанното научаване на нова информация поддържа мозъка здрав и предпазва от деменция и психични заболявания.  Ученето на нови езици, практикуването на нови спортове или хобита поддържа невропластичността на мозъка ни- способността му да адаптира към големи промени в организма и околната среда. Ако поддържате мозъка си активен и го захранвате с нови знания и умения, ще се радвате дълги години на добра памет, концентрация и гладка мисъл.

Коментари (0)

Няма коментари към този момент

Нов коментар

Д-р Деяна Жекова
Лекар с опит в Спешна медицина, Вътрешни болести и Ендокринология. 
Сертифициран Тета лечител.

Интересува се от холистична медицина, насочена както към поддържане на комплексното здраве на човек- физическо, психическо и духовно, така и към справяне с причините за заболяванията, а не просто следствията им.

Продуктът беше успешно добавен в любими.

Този сайт използва бисквитки/cookies за да ви гарантира по-плавно и бързо сърфиране. С натискане на бутона "Съгласен съм" вие се съгласявате с използването на бисквитки.