×

Как работи NewPay?


Когато плащате с NewPay, всъщност NewPay плаща поръчката ви вместо вас. Вие я получавате и разполагате с три начина да я платите към тях:



Изберете NewPay като начин на плащане при завършване на поръчката си и следвайте стъпките.

„Тревожността и стресът не са просто състояния на ума, а състояния, които могат да имат сериозни последствия върху нашето физическо и психическо здраве.“ Това са думи, които винаги трябва да си припомняме, когато сме твърде напрегнати, изнервени или тъжни. И да се опитаме да намерим ефективни техники за справяне с тези състояния, за да в даден момент не се разболеем тежко, чудейки се каква е причината.

Управлението на безпокойството и стреса е ключова тема на нашето време, за която ще „поговорим“ в тази статия. Съществуват научно потвърдени техники и методи за управление и намаляване на стреса и тревожността, които е хубаво да проучим и да започнем да прилагаме.

Произход на тези състояния

Стресът и тревожността имат разнообразен и многофакторен произход. Те могат да възникнат от различни екологични, психологически или физиологични фактори.

Околната среда

Факторите на околната среда могат да включват стресови работни ситуации, финансови проблеми, проблеми в личните взаимоотношения или тежки, травматични събития- болест или загуба на близък. Тези ситуации могат да причинят остра реакция на стрес или в случай, че се проточат във времето, да се превърнат в състояние на хронична тревожност .

Психологически фактори

Тук е много важен характерът на човек и личната нагласа. Тревожните или перфекционистични личности са по-склонни да изпитват стрес и безпокойство. По същия начин ниското самочувствие, чувството за несигурност или склонността към самокритика, също могат да бъдат причина за появата на проблеми с психичното здраве.

Физиологични фактори

Тези фактори играят решаваща роля. Стресът и безпокойството могат да бъдат симптоми на определени физически заболявания, като сърдечни или хормонални проблеми. Освен това, генетичната предразположеност също може да повлияе на податливостта на човек към безпокойство и стрес.

И накрая е много важно да отбележим, че тези фактори не действат изолирано и по отделно. Всъщност те често взаимодействат по сложни начини, създавайки порочен кръг, в който стресът и безпокойството се подхранват взаимно. Например, стресът може да предизвика физически здравословни проблеми, които на свой ред увеличават безпокойството, което допълнително увеличава стреса.

За вредата, която ни причиняват стреса и безпокойството

Въпреки, че понякога известно ниво на стрес може да бъде полезно, действайки като катализатор за изпълнение на важни задачи, продължителното или интензивно излагане на тези чувства, може да има опустошителни последствия за цялостното ни благосъстояние.

Въздействие върху имунната система

Стресът и безпокойството могат да отслабят имунната система, което прави по-трудно за тялото да се бори с инфекциите и болестите. Освен това може да забави оздравителния процес, да удължи продължителността на заболяванията и да увеличи риска от усложнения.

Ефектът върху сърдечно-съдовата система

Връзката между стреса, тревожността и сърдечно-съдовата система е добре установена. Когато сме стресирани или тревожни, тялото ни отделя хормони на стреса, като адреналин, които повишават сърдечната честота и кръвното налягане. В дългосрочен план това може да доведе до високо кръвно налягане, сърдечни заболявания и инсулти.

Последици върху храносмилателната система

Храносмилателната система не е пощадена от вредните ефекти на стреса и безпокойството. Тези чувства могат да причинят стомашна болка, гадене, диария или запек. В дългосрочен план те могат да допринесат за по-сериозни състояния, като синдром на раздразнените черва и стомашни язви.

Влияние върху психичното здраве

На психологическо ниво стресът и безпокойството могат да допринесат за психични разстройства като депресия, тревожни разстройства, посттравматично стресово разстройство и хранителни разстройства. Хората с хроничен стрес също могат да изпитват трудности при концентрацията, проблеми със съня и намалена способност за решаване на проблеми.

Начини на управление на безпокойството и стреса за по-добро здраве

Стресът и безпокойството са станали нежелани спътници в ежедневието на почти всеки втори човек. Затова е от съществено значение да разберем ползите от ефективното им управление и по този начин да поддържаме и подобряваме здравето си. Ефективното управление на стреса и безпокойството може значително да подобри качеството на живот. Чрез намаляване на нивото на стрес и безпокойство, тялото ни може да функционира по-оптимално. Кръвното налягане може да се регулира, което намалява риска от сърдечно-съдови заболявания. Освен това, ще се радваме на по-силна имунна система. Ефективното управление на стреса и безпокойството може да допринесе за по-добро психично здраве и до по-голяма производителност, като по този начин насърчава повишено чувство на мир и удовлетворение.

Техники за релаксация

Медитация

Медитацията е била обект на многобройни научни изследвания, демонстриращи нейното благоприятно въздействие върху стреса и тревожността. Медитацията ни помага да релаксираме като забавя сърдечната честота, намалява кръвното налягане и понижава нивата на кортизол (хормон на стреса). Освен това медитацията насърчава поддържането на любящо внимание към себе си, което може да помогне за минимизиране на тревожните мисли.

Дълбоко дишане

Дълбокото дишане е друга мощна техника за управление на стреса и безпокойството. То действа, като изпраща сигнали до мозъка, за да забави тялото и ума. Този метод включва бавно, дълбоко, контролирано вдишване, като се фокусира върху движението на въздуха през белите дробове. Това активира парасимпатиковата нервна система, отговорна за реакцията на релаксация на тялото.

Насочвана визуализация

Насочваната визуализация е техника за релаксация, която включва използване на въображението за създаване на състояние на спокойствие и релаксация. Може да включва представяне на сцени, места или ситуации, които са успокояващи за индивида. Изследванията показват, че тази техника може да помогне за намаляване на стреса и безпокойството, включително насърчаване на чувството за спокойствие и намаляване на физическите симптоми на стрес.

Самохипноза

Самохипнозата е друг полезен метод за справяне със стреса и безпокойството. Тя включва навлизане в състояние на дълбока релаксация и след това използване на положителни предложения и образи за борба с чувствата на стрес и тревожност.

Йога

Йогата, която е вековна практика с произход от Индия, е ефективен метод за управление на стреса и безпокойството. Това е набор от техники, които имат за цел да хармонизират тялото и ума, като комбинират пози, дишане и медитация. Йогата има способността да повлиява автономната нервна система, която включва симпатиковата и парасимпатиковата нервна система. Проучване, публикувано в Journal of Clinical Psychology, показва, че хората, които практикуват редовно йога, имат значително по-ниски нива на стрес и тревожност от тези, които не го правят.

Съществуват няколко йога техники, които могат да помогнат за справяне със стреса и безпокойството. Между тях са:

Асани: Тези физически пози помагат за отпускане на тялото, подобряват гъвкавостта и насърчават усещането за спокойствие и мир.

Пранаяма: Това е изкуството на йогийското дишане. Техниките на пранаяма помагат за успокояване на нервната система и намаляване на стреса и безпокойството.

Медитация: Медитацията е централната част от йога практиката. Тя насърчава вниманието и помага за намаляване на тревожността и стреса.

И още нещо- помнете, че за да сте по-малко податливи на стрес, е задължително да се харесвате т.е. да се грижите за добрия си външен вид, да се усмихвате по-често- намерете си нещо забавно, което да четете всеки ден поне за 15-20минути и да се движите повече- физическите упражнения не само, че ни разсейват, но и доказано учеличават нивата на допамин (хормонът на щастието) в тялото ни.

Трябва да се отбележи, че въпреки че тези техники са широко разпространени и като цяло безопасни, се препоръчва да се консултирате със специалист по психично здраве или лекар, преди да започнете каквато и да е нова практика за управление на стреса или тревожността. Всеки е уникален и това, което работи за един човек, може да не работи за друг, така че намирането на техниката, която работи най-добре за всеки индивид, е от съществено значение. 

Коментари (0)

Няма коментари към този момент

Нов коментар

Мая Долапчиева

Казвам се Мая Петрова и съм копирайтър (завършила география и журналистика в СУ ‚,Св. Климент Охридски“).

В последните години се изявявам и като учител, макар и да нямам завършена педагогика.

Имам дългогодишен опит в копирайтинга и съставянето на текстове, които винаги се старая да бъдат интересни, представящи необходимата информация и лесно „смилаеми“. За мен е както работа, така и удоволствие да пиша. Поради тази причина се надявам, че някъде във времето ще мога да се похваля и със собствена книга.

Много обичам децата и съм посветила не малка част от живота си на тях. Имам опит с малчугани на възраст 4-10 години. Обичам да им помагам и да им показвам, че научаването на нови неща може да бъде много интересно и полезно. Покрай тях и дъщеря ми, започнах доста да се интересувам и от здравословно хранене, за което съм писала не веднъж.

Смятам, че тялото ни е храм, който, ако не пазим, бързо ще бъде ‚обсаден‘ от неразположения и болести, от които никой не се нуждае. Вкъщи винаги се старая да приготвям здравословна храна и много рядко прекалявам с вредната такава. З

ащото животът е прекрасен и можем да му се радваме на 100% само, когато сме здрави!

Затова и винаги преди всичко, си пожелавам здраве за мен и близките ми.

Продуктът беше успешно добавен в любими.

Този сайт използва бисквитки/cookies за да ви гарантира по-плавно и бързо сърфиране. С натискане на бутона "Съгласен съм" вие се съгласявате с използването на бисквитки.