Search
Филтрирай по...

Подходяща диета при гастрит – как да си помогнете чрез храната

Правилната диета е най-важното условие за облекчаване на симптомите при гастрит. С нейна помощ ще сведете до минимум нуждата от антиациди и значително ще подобрите качеството си на живот!

Гастрит

Гастритът е възпаление на стомашната лигавица. Ако е в остра форма се активира внезапно и продължава около 3-4 дни. При хроничната форма продължителността му може да бъде няколко седмици.

 

Най-честите симптоми при възпалена лигавица на стомаха:

  • киселини (усещане за парене в областта на стомаха и гърдите);
  • гадене и позиви за повръщане;
  • загуба на апетит;
  • болки и подуване на корема;
  • хълцане и оригване;
  • тъмни изпражнения и др.

 

Конвенционално лечение при гастрит – до какви проблеми може да доведе

Включва прием на антиациди и други медикаменти за намаляване на стомашната киселина. Те действат бързо и действително облекчават симптомите, но прекомерната им употреба води до усложнения като хипохлорхидрия, остеопороза и др.

Антиацидите не лекуват, а само замаскират симптомите. За разлика от тях, подходящата диета елиминира възпалението, подобрява състоянието на червата и улеснява храносмилането.

Ето кои са нашите препоръки по отношение на хранителния режим при гастрит. Ако стриктно ги спазвате, резултатите няма да закъснеят!

Изключете “дразнителите” от менюто си

Повечето хора с гастрит, знаят кои продукти изострят симптомите им, независимо дали става въпрос за кафе, шоколад, люти чушки или макаронени изделия. Ако вие не сте съвсем наясно кои хранителни продукти ви пречат, има начин да разберете.

Направете дневник на хранителния си режим. За период от две до четири седмици записвайте всичко, което ядете или пиете, като отбелязвате датата и точния час. Заедно с това отбелязвайте кога получавате неприятните симптоми.

След около месец ще можете да проследите корелациите между консумацията на определени храни и симптомите, които сте изпитали. Получили сте гадене или киселини час след като сте хапнали пица или сладкиши? Ясно е – това са продукти, които максимално трябва да избягвате!

Кои храни и напитки е добре да избягвате:

  • Млечни продукти (различни от био кисело мляко)
  • Соя
  • Царевица
  • Зърнени храни
  • Глутен
  • Картофи
  • Преработени храни
  • Сладкарски изделия
  • Газирани и енергийни напитки
  • Кафе (може, ако приемът е умерен – до 1-2 на ден)
  • Трансмазнини

 

Полезни храни при гастрит

Спазвайте общото правило: включете в диетата си повече цели храни, протеини, естествени мазнини, както и сезонни плодове и зеленчуци. Те ще осигурят на тялото ви всички хранителни вещества, нужни за намаляване на възпалението на стомашната лигавица.

Според някои специалисти, особено полезна при гастрит е консумацията на броколи и чесън.

Броколи

  • Съдържа биоактивното вещество сулфорафан. Медицински изследвания доказват, че сулфорафанът потиска растежа на бактерията Helicobacter pylori в стомашната лигавица. Тази си способност сулфорафанът проявява дори при щамовете, резистентни към антибиотици.
  • Кълновете от броколи съдържат от 20 до 50 пъти повече сулфорафан, отколкото зрялото растение, така че те са за предпочитане пред него.
  • За да постигнете ефект, трябва да консумирате броколи (или кълнове) не по-малко от 3-4 пъти седмично.
  • Ако вкусът на броколи не ви се нрави, можете да приемате екстракт, източник на сулфорафан.

Чесън

  • Широкоспектърен антибактериален и противогъбичен агент. Бактериите H. pylori са силно чувствителни към него, което го превръща в отличен избор при гастрит.
  • Намалява възпалението на стомаха и хранопровода.
  • При някои хора чесънът може да усили гастритната болка. Ако това важи и за вас, добър вариант в случая е приемът на екстракт от чесън – той със сигурност няма да предизвика подобен дискомфорт.
  • Чесънът е и мощен имуностимулатор и тоник за сърдечно-съдовата система. Увеличава естествените защити срещу настинка и грип, подобрява кръвоснабдяването на мозъка и сърдечния мускул, намалява възпалението в артериите.

С какво още да обогатите менюто си:

  • джинджифил
  • ябълков оцет
  • куркума
  • риган
  • сок от червена боровинка
  • ананас – съдържа полезния протеолитичен ензим бромелаин. Той намалява производството на провъзпалителни цитокини, потиска простагландините, отговорни за възпалението и увреждането на тъканите, и намалява болезнения дискомфорт в стомаха. Бромелаинът също така балансира производството на стомашна киселина, подобрява храносмилането.
  • сок от цвекло и / или сок от моркови
  • зелен чай
  • Храни с високо съдържание на витамин А: черен дроб, моркови, спанак, аспержи, сладки картофи, праскови и кайсии. Витамин А е от съществено значение за здравословната функция на лигавиците и възстановяването на тъканите.

Не пренебрегвайте пробиотиците

  • Лактобацилите и бифидобактериите са полезни бактерии, които колонизират меката лигавица на чревния тракт, осигурявайки широкоспектърни ползи за храносмилателната система.
  • Приемът на лактобацили и бифидобактерии подобрява способността на червата да абсорбират и усвояват хранителни вещества.
  • Киселото мляко, кефирът, киселото зеле са популярни и достъпни храни, източници на полезни пробиотици. За да постигнете ефект обаче, трябва да ги консумирате ежедневно.
  • Терапията с висококачествени пробиотици също ще ви бъде от полза. Пробиотиците можете да комбинирате с В-витамини. По този начин ще спомогнете усвояването на В12 от диетата – недостигът на този витамин увеличава риска от развитие на гастрит и обостря симптомите му.

 

4 често срещани причини за развитие на гастрит

Хеликобактер пилори

Около 50% от населението на света е заразено с тази бактерия. Проблемът е, че повечето хора не изпитват симптоми и не подозират за проблема си. H. pylori може да разгради лигавицата на стомаха, причинявайки гастрит и стомашни язви.

Недостиг на витамин В12

Причината за дефицита на В12 може да е затруднената му абсорбция, най-често поради хронично възпаление – гастрита. Следователно, състоянията, причиняващи гастрит, са същите, които предизвикват и дефицит на витамин В12.

Те биват целиакия (чувствителност към глутен), болест на Крон, скорошна операция на стомаха, скорошна инфекция, неправилно хранене, заболяване на щитовидната жлеза или пернициозна анемия.

Пернициозната анемия възниква когато в стомаха липсва естествено срещащо се вещество, необходимо за правилното усвояване на В12.

Лекарства

Понякога симптомите на гастрит произтичат от лечение с медикаменти, причиняват стомашни проблеми или дори стомашно кървене. Това са ацетилсалицилова киселина, нестероидни противовъзпалителни средства, химиотерапевтични лекарства и др.

Стрес

Стресът е друг фактор, който може да провокира възпаление на стомашната лигавица.

При дългосрочно излагане на стрес, се активира освобождаването на определени хормони, които от своя страна стимулират стомашните клетки да произвеждат високи количества солна киселина. Така стомашната киселинност се увеличава и въздейства агресивно върху стомашната лигавица. Резултатът отново е гастрит или язвена болест.

Revita Ви препоръчва следните натурални продукти, подходящи при гастрит:

Пробиотик Pearls/ Пърлс AC 1 – всяка софтгел капсула съдържа патентована пробиотична смес от Bifidobacterium longum BB536 и Lactobacillus acidophilus NCFM® (1 млрд. активни пробиотици).

Бромелаин – всяка капсула е източник на 500 mg чист бромелаин от стеблото на Ananas comosus (всеки грам от екстра силния Бромелаин съдържа: 1000 GDU и 1500 MCU ензимна активност)

Витамин В12 – всяка сублингвална таблетка е източник на биологично активната форма на В12 – метилкобаламин, която има висока степен на усвояване.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top