Search
Филтрирай по...

Как да приемаме Омега-3 и каква е дневната препоръчителна доза

Омега-3
Диетата, богата на Омега-3 подпомага здравето на сърцето, нервната система и мозъка

Омега-3 полиненаситени мастни киселини представляват есенциални мазнини с жизненоважна роля за здравето на сърдечно-съдовата система, нервната система и мозъка.

Трите основни Омега-3 мастни киселини са алфа-линоленова киселина (ALA), ейкозапентаенова киселина (EPA) и докозахексаенова киселина (DHA).

Какви са начините за приемане на Омега-3?

Тъй като организмът не може да произвежда алфа-линоленова киселина (ALA), ейкозапентаенова киселина (EPA) и докозахексаенова киселина (DHA) самостоятелно, е необходимо те да се набавят чрез храната и/или диетичните добавки.

Прием на Омега-3 – източници

Алфа-линоленова киселина (ALA) – това е растителната форма на Омега-3, съдържаща се в лененото семе, семената от чиа и орехи, в рапичното и соевото масло и други растителни продукти.

За да предостави оптимални ползи за здравето, алфа-линоленовата киселина трябва да се преобразува до ейкозапентаенова киселина (EPA) и докозахексаенова киселина (DHA), но този процес е неефективен – само малки количества от алфа-линоленова киселина (ALA) се превръщат в ейкозапентаенова и докозахексаенова мастни киселини.

EPA и DHA – основни източници на тези форми на Омега-3 са студеноводните мазни риби като сьомга, херинга, сардини и скумрия, водораслите и някои морски дарове.

ALA, EPA и DHA могат да се набавят и чрез хранителни добавки. Висококачествените рибени масла са отлична опция за прием на адекватни количества EPA и DHA при дефицит или отсъствие на риба и морски дарове в диетата.

Маслото от водорасли пък, е единственият „вегански“ естествен продукт, съдържащ EPA и DHA, от чиито предимства могат да се възползват веганите и вегетарианците.

Каква е дневната оптимална доза за прием на Омега-3?

Точната дневна потребност от Омега-3 мастни киселини не е еднозначно установена.

В различните части на света препоръките за оптималната дневна доза Омега-3 варират – така например според Асоциацията на болниците в САЩ, дозата не бива да надвишава 3 gr. дневно, докато Европейският орган по безопасност на храните, препоръчва дневният прием да бъде не повече от 5000 mg.

В случаите, в които Омега-3 са включени в лечението на заболявания, може да е необходима насока от специалист по отношение на дозирането и продължителността на прием.

Още по темата: 

Може ли да прекалим с приема на Омега-3?

Системното предозиране с Омега-3 се свързва предимно с повишен риск от кървене, включително от носа и венците.

Други последствия от прекомерния прием на Омега-3 могат да бъдат:

  • повишаване нивата на кръвната захар при хората с диабет
  • понижаване нивата на кръвното налягане, което може да е опасно за хора с ниско кръвно
  • киселинен рефлукс
  • диария

Въпреки че препоръките варират значително, повечето здравни организации препоръчват прием на най-малко 250–500 mg EPA и DHA дневно. 

По-високите дози са подходящи при сърдечни заболявания, високи нива на триглицеридите и други състояния, изискващи дозирането да бъде с терапевтична, а не с профилактична цел.

С какво може да комбинираме Омега-3?

Всяка комбинация на Омега мастните киселини с други хранителни вещества като витамини, растителни екстракти и антиоксиданти предоставя конкретни ползи, засягащи различни аспекти на здравето.

  • Омега-3 и екстракт от маслина

Тази комбинация успешно се включва в терапията на сърдечно-съдовите заболявания.

Полифенолите – активните съставки в плода и листата на маслината, имат синергично действие с Омега мастните киселини и взаимно подсилват ползите си.  

Съчетанието от Омега-3 и маслиновия екстракт има много по-мощен ефект върху сърдечно-съдовата функция, отколкото самостоятелният прием на Омега-3.

  • Омега-3 и витамин D

Една от най-ефективните природни комбинации за укрепване на нервната система, поддържане здравословни нива на серотонин и стимулиране на мозъчната функция.

Приемът на Омега-3 и витамин D има положителен ефект при синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност, биполярно разстройство и обсесивно-компулсивно разстройство.

  • Омега-3, фолиева киселина и витамини В6 и В12

Комбинацията от тези хранителни вещества се препоръчва за бременни и кърмещи жени.

Научете повече, каква е разликата межуд Омега-3 и фолиева киселина.

Ползи за плода / кърмачето – подпомага развитието на мозъка, нервната система и зрението.

Ползи за майката: намалява умората и поддържа жизнеността, заздравява косата и ноктите, спомага за нормалното състояние на кожата.

Свързани продукти

Още по темата

Магнезий
Полезни съвети

Магнезий: кога се пие и каква форма да изберем

  Магнезият е един от най-разпространените химични елементи в земната маса и има определяща биологична роля за живите организми. Съдържа се в почти всяка клетка и активно участва в синтеза на аденозин трифосфат – основната

Прочетете повече »
Здраве за мозъка
Здраве и красота

Super Lion’s Mane – най-добрият продукт за здравето на мозъка в класацията на Taste For Life

  Продуктът Super Lion’s Mane на американската компания Mushroom Wisdom, е носител на наградата Back-to-School Essentials на издание Taste For Life за 2021 година. Наградата Back-to-School Essentials се присъжда на най-качествените хранителни добавки, подходящи за

Прочетете повече »
Защита срещу вирусите с билки
Здраве и красота

Защита срещу вирусите с едни от най-мощните имуностимулиращи билки

На прага на поредната вълна сме – точно сега е времето да подготвим имунната си система за предизвикателствата, които тепърва предстоят. За целта, нека се доверим на Анти-вирал – висококачествен натурален препарат, осигуряващ екстракти от

Прочетете повече »

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top