витамини за нокти

Ноктите (лат. ез. – ungues; гр. ез. - onychos) са кожни придатъци, по същество рогови плочки, които имат защитна функция срещу наранявания. Нокътната плочка е образувание на епидермиса и е изградена от белтъка кератин. Нейната дебелина е около половин милиметър. Под нея е разположено нокътното ложе и матрикс, съставен от нервни окончания, кръвоносни и лимфни съдове, които изхранват плочката и стимулират здравия й растеж. Единствената видима част от матрикса е лунулата – бялата полулунна структура в основата. 


Здравите нокти като признак на естетика

Здравите нокти винаги са били част от цялостната представа за женска красота. Козметични продукти за тях са се използвали още 5000 години преди новата ера, когато жените в Египет и Индия са ги боядисвали с къна. През годините популярността на лаковете, геловете, удълженията бързо се увеличава, а днес почти всяка жена ги използва, за да бъдае маникюрът й по-здрав и издръжлив.

Трябва да се спомене, че UV лампите за гел лак, които вече са изключително лесно достъпни, не биват препоръчвани за масова употреба от световните дерматологични асоциации. Това е така, защото UV-A радиацията, която те излъчват е потенциален карциноген (няма проучвания, които еднозначно да доказват връзката му с плоскоклетъчния карцином). Дерматолозите напомнят преди употреба на UV лампи да се нанася слънцезащитен крем на кожата на ръцете, за да се намалят потенциалните рискове от увреда.

Всяка от нас иска да постигне здрав вид на ноктите си, без те да бъдат чупливи и меки. Основните начини да постигнем това са пълноценното хранене, пиенето на вода и приемът на специфични витамини и минерали, които да стимулират здравия им растеж.

Поддържането на здравите нокти на ръцете следва да включва равно изрязване със заобляне на ръбовете. Заоблянето ръбовете им на краката, обаче, повишава шанса от врастването им навътре към кожата, затова е редно да се избягва. Кожичките е препоръчително да се оставят където са, без изрязване и избутване, тъй като те имат защитната функция да предпазват от патогени. 


Състоянието на ноктите може да бъде признак на заболяване

Обстойният лекарски преглед винаги включва и оглед на ноктите. Това за някои може да изглежда необичайно, но истината е, че много заболявания дават отражение върху здравето им. Смущения в здравия им растеж се установяват при заболявания от общ характер и особено при ендокринни нарушения. Лекарят проверява за техните цвят, форма и гладкост. 

Някои от по-честите състояния на ноктите са:

  • онихолиза – разделяне на нокътната плочка от нокътното ложе. Причини за това могат да бъдат травма, агресивни измивни препарати, псориазис, гъбична инфекция. Акрилното удължаване също може да доведе до онихолиза, защото намалява изпаряването на вода, а повишеното водно съдържание в тях прави по-вероятно ложето да се раздели от плочката;

  • онихомикоза – гъбична инфекция, често резултат от захарен диабет, носене на несъобразени със сезона обувки, заболявания на кръвоносните съдове, псориазис;

  • паронихия – възпаление на кожата около здравата нокътна плочка, поради гризане, агресивни препарати или травми;

  • левконихия – малки бели участъци по ноктите, които вероятно всеки човек е забелязвал върху своите. Обикновено са резултат от минимални травми на матрикса;

  • койлонихия – извиване на нокътната плочка, която заприличва на лъжица. Свързва се с желязодефицитна анемия и хемохроматоза;

  • псориазис – хронично, автоимунно заболяване, чиито основни белези са обривите по лакти, колене, скалп. Ноктите стават много чупливи, лесно раними и често се инфектират;

  • пигментни петна – черните пигментни петна се свързват с малигнен меланом и изискват задължителен преглед от лекар. Позеленяването им пък най-често се дължи на бактериална инфекция с Pseudomonas aeruginosa.


Витамини за здрави нокти

  • Биотин (витамин B7)

Това вероятно е първият витамин, за който се сещаме, когато мислим за здрави нокти, коса и кожа. Преди години е станало ясно, че добавките с биотин са оказвали положителен ефект върху нарушения, свързани с копитата на конете. Това е довело до идеята, че би имал подобен ефект и върху човешките нокти. Много клинични проучвания доказват, че е ефективен, включен в терапията при сухи, меки и лесно чупливи нокти. Биотинът е водоразтворим и има много важна роля в метаболитните процеси, свързани с усвояването на глюкозата, мастните киселини и аминокиселините. Той е необходим на всички живи организми, но може да се синтезира само от бактерии, някои гъби и плесени. Най-добрите източници на биотин са яйчния жълтък, черния дроб, ядките, соята, дрождите, сладките картофи. 

Препоръчителната дневна доза за възрастни над 18 години е 30 mcg. 

  • Витамин D

Витамин D е мастноразтворим и отговаря за чревната абсорбция на калций, магнезий и фосфор - ключови минерали за здравите нокти. За човека най-важна роля от дериватите на този витамин са D3 и D2. В дълбоките слоеве на кожата се образува холекалциферол (D3) под действие на слънчевите лъчи (по-специално UV-B лъчите). Витамин D, приет чрез храната или синтезиран в кожата е в неактивна форма. Преминава няколко химични процеса в черния дроб и бъбреците, за да достигне до активната си биологична форма. И двете форми - D2 и D3 могат да се приемат чрез храната, като най-богати източници са рибата, кравето мляко, гъбите, яйчния жълтък, черния дроб.

Препоръчителната дневна доза за възрастни над 18 години е 15 μg.

  • Витамин C

Витамин C (аскорбинова киселина) е водоразтворим и изпълнява ролята на кофактор в много метаболитни реакции в организма. Той участва в синтезата на различните типове колаген и е един от най-потентните антиоксиданти. Колагенът е този протеин, който дава форма и здравина на тъканите, както и е основната градивна единица на здравите нокти, коса и зъби.

Препоръчителната дневна доза за възрастни е 80 mg на ден.

  • Витамини от групата B

Витамините от група B са водоразтворими и имат важна роля при функционирането на клетката. Подпомагат утилизацията на енергия, образуването на нови кръвни клетки, поддържат невроните и клетките на кожата и ноктите здрави. В тази група има осем витамина, всеки от които със собствени уникални структура и функции:

  • B1 - Тиамин;

  • B2 - Рибофлавин;

  • B3 - Ниацин;

  • B5 - Пантотенова киселина;

  • B6 - Пиридоксин;

  • B7 - Биотин;

  • B9 - Фолат;

  • B12 - Кобаламин.

Всички те образуват така нареченият B-комплекс. Много често всички те се съдържат едновременно в едни и същи храни и хората обикновено успяват да си набавят всички, ако се хранят пълноценно. Намират се в най-голямо количество в месото (пуешко, риба тон, черен дроб), яйцата и млечните продукти. Обработените въглехидрати (захар, брашно) имат по-ниско съдържание, затова много от тези продукти се обогатяват допълнително. Отлични източници са пълнозърнестите храни, картофите, бананите, дрождите. 


Какви добавки да приемаме, за да се радваме на здрави нокти

На първо място не бива да забравяме, че най-добрият начин да поддържаме здрави нокти, коса, а и цялостното си здраве в добра форма, е да се храним пълноценно и разнообразно. Диетата ни задължително трябва да включва достатъчно плодове и зеленчуци, месо, млечни продукти, яйца, тъй като те са естествен източник на всички необходими нутриенти. 

Ако по някаква причина не можем да си набавяме всички витамини с храната или имаме повишени нужди от тях (при заболяване, инфекции, бременност), то хранителните добавки са много добра алтернатива.

Коментари (0)

Няма коментари към този момент

Нов коментар

Д-р Ивета Петрова
Завършила медицина в Медицински университет – София.
С познания и интереси в областите на вътрешните болести (гастроентерология, ендокринология, ревматология), дерматология и венерология, детско здраве, здравословно хранене.
Продуктът беше успешно добавен в любими.

Този сайт използва бисквитки/cookies за да ви гарантира по-плавно и бързо сърфиране. С натискане на бутона "Съгласен съм" вие се съгласявате с използването на бисквитки.