Search
Филтрирай по...

Глицин помага при нервност, напрежение и лош сън

Ако сте напрегнати и страдате от безсъние – глицин ще ви помогне

Глицин
Глицин е аминокиселина, която укрепва нервната система и намалява напрежението

Глицин е една от 12-те заменими (неесенциални) аминокиселини, които човешкият организъм е в състояние да синтезира сам въз основа на други вещества. Открит е от френския химик Х. Браконо през 1820 година – тогава той изолира глицин при киселинна хидролиза на протеин. Името си дължи на гръцката дума glyks (сладък) заради сладникавия вкус като на глюкоза. И докато активно спортуващите хора много добре са запознати с ползите на най-простата от всички аминокиселини – притежава само един въглероден атом, науката тепърва разкрива тайните й. Като потвърждение може само да споменем, че неотдавна астрономи от Европейската космическа агенция откриха глицин в състава на атмосферните облаци около две комети. Това се приема за доказателство, че той е ключов „играч“ за живата материя, а основните елементи на живота, какъвто го познаваме тук на Земята, също преобладават в Космоса.

Ползи от глицина

Глицинът е аминокиселина, която работи като невротрансмитер, своеобразен катализатор в много от ежедневните функции на тялото, касаещи нервите и мускулите на централната нервна система. Друга негова функция се свързва с производството на колаген – на него дължим 35 процента от количеството в тялото ни. Ето защо той присъства в съединителната тъкан на костите, хрущялите, връзките, кожата и мускулите и е определящ за състоянието и функциите им. Глицинът е от съществено значение и за когнитивното развитие, като активира процесите на предпазно инхибиране в нервната система.

Проучвания сочат, че под формата на хранителна добавка глицинът укрепва мускулите и ставите, помага при сърдечни заболявания, чернодробни проблеми, поведенчески проблеми, нарушения на съня, възпалителни заболявания, затлъстяване, някои видове рак и диабет. Действа като антиоксидант и подобрява тонуса и общото здраве. Като протеинов компонент глицинът носи много от същите ползи, които протеините осигуряват на тялото ни.

Както вече споменахме, тази киселина се синтезира от организма от други вещества, макар това да е един бавен процес. Естествен начин да си го набавим е чрез приема на храни, богати на протеини, като риба, яйца, бобови растения, млечни продукти, червени меса, домашни птици, ядки, водорасли, кресон и спанак.

Подобрява качеството на съня

Проучванията показват, че много хора успешно използват глицин за по-добро психично здраве, сън и срещу безпокойство. В изследване, тестващо глициновите ефекти при безсъние, приемът на тази аминокиселина значително е подобрил качеството и продължителността на съня при реципиентите, замествайки традиционните сънотворни медикаменти. Това се дължи на свойствата му да „успокоява“ ефективно мозъка, вкарвайки го в режим на покой.

Антиоксидантни свойства

Глицинът действа като антиоксидант и помага на организма да произвежда глутатион. Той  помага за защитата на клетките от свободните радикали, причиняващи окислителни увреждания.

Увеличава мускулната защита

Различни изследвания сочат, че глицинът може да помогне за намаляване на загубата на мускулна маса, партнирайки си с друга аминокиселина – левцин. Проучванията обаче показват, че глицинът може да стимулира мускулния растеж там, където левцинът не успява. Глицинът съща така е и една от трите аминокиселини, които са нужни на тялото за производство на съединението креатин. Той осигурява енергия за извършване на бързи и кратки дейности, увеличава мускулния размер, сила и издръжливост и е особено важен за спортистите.

Помага на черния дроб

Изследвания показват, че глицинът намалява токсичното и разрушаващо действие на алкохола върху черния дроб. Тестове с плъхове заключават, че тази аминокиселина понижава концентрацията на алкохол в кръвта, като го метаболизира в стомаха, а не в черния дроб, което предотвратява развитието на мастна чернодробна и алкохолна цироза.   

Подобрява храносмилането

Глицинът има свойствата да подобрява чревната микробиота, като насърчава пробиотичния баланс, както и да възстановява тъканите на храносмилателния тракт при възпаление. Участвайки активно в производството на колаген и желатин, той спомага за по-лесното усвояване на някои храни. Глицинът е важен за производството на жлъчка, нуклеинови киселини, креатин фосфат, порфирини, които са необходими за разграждането на хранителни вещества.

При проблеми с простатата

Глицинът се прилага като съпътстваща терапия и при уголемена простата. Заедно с добавките аланин и глутамин той се приема срещу задържане на урина и контрол на уринарните функции.

За сърдечна защита

Все повече са доказателствата, че глицинът предлага защита при сърдечни заболявания. Той предотвратява натрупването на съединение, което води до втвърдяване и стесняване на артериите и причинява атеросклероза. Особено важна е ролята на глицина за подобряване способността на тялото да използва азотен оксид- важна молекула, която увеличава кръвния поток и намалява кръвното налягане. Все още в процес на изследване е евентуалният принос на тази аминокиселина за понижаване на холестерола. Потвърдена е обаче взаимовръзката между ниските нива на холестерол при хора с високи нива на глицин.

При диабет

Доказано е, че глицинът повишава инсулиновия отговор при хора без диабет. На тази база се предполага, че добавките с глицин може да подобрят нарушения на инсулиновия отговор при пациенти с диабет тип 2.

Като заключение. Глицинът е с впечатляващи ползи за здравето, въпреки че не се радва на особена популярност. Тази аминокиселина е жизненоважна за тялото, защото участва в производството на колаген, креатин и глутатион и креатин. Изследвания потвърждават, че тя подобрява сърдечното здраве, качеството на съня, намалява пораженията върху черния дроб след употреба на алкохол, предпазва от загуба на мускулна маса, подобрява имунната и нервната функция. 

Богатите на протеини храни са добър източник на тази съставка, друг начин да си я набавим е чрез хранителна добавка под формата на прах и капсули. Добавката с глицин е безопасна, когато се използва в нужните количества. Ако сте бременна, кърмеща или приемате лекарства при чернодробни и бъбречни заболявания, предварително се консултирайте с вашия лекар. Възможно е взаимодействие и при медикаменти, предписвани на хора с психични разстройства.

Разгледайте всички продукти, източник на аминокиселини:

Свързани продукти

Още по темата

Диметилглицин
Здраве и красота

DMG (витамин В15) – най-добрият кислороден балансьор в тялото

Диметилглицинът (DMG), известен още като витамин B15, е мощен антиоксидант с доказани ползи за здравето ни. Въпреки името си не е типичен витамин, а витаминоподобно съединение, тъй като дефицитът му не води до необратими последици

Прочетете повече »
Стареене
Здраве и красота

6 хранителни добавки против стареене, които лекарите препоръчват

За повечето хора думата „стареене“ е плашеща и буди асоциации с отслабване на силите и прогресираща немощ. В същността си, обаче, това е един съвсем естествен процес, етап от живота ни, който трябва да приемем

Прочетете повече »
Митко Димитров
Полезни съвети

Полезни фитнес съвети от културиста Митко Димитров

Диета и фитнес режим за поддържане на топ форма – полезни съвети от световния и европейски шампион по културизъм Митко Димитров! Здравейте, г-н Димитров, благодарим Ви, че се отзовахте на поканата ни. Здравейте, ще се

Прочетете повече »

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top