Search
Филтрирай по...

Какво да правим, ако детето има проблеми със съня

Проблеми със съня
Вижте кои добавки ще ви бъдат полезни, ако детето има проблеми със съня

 

Ако детето има проблеми със съня, последиците касаят не само неговото здраве. Подобно състояние ангажира цялото семейство и поставя на изпитание нервите на родителите. Да, сънят е здраве, пълноценната почивка е от съществено значение за младия организъм, но как да помогнем, когато детето трудно заспива, сънят му е накъсан и съпроводен с чести събуждания, а на сутринта то е кисело и не иска да стане от леглото?

Тъй като непълноценният детски сън се превръща в огромно предизвикателство за много семейства, от Американската педиатрична асоциация се фокусират върху все по-дълбоките корелации между този важен проблем и неговите първопричини. Те са свързани с нарушения в неврологичната и имунната система и се превръщат в елемент от една по-обща здравна картина.

Кои са факторите, които влияят върху качеството на съня и неговата продължителност?

Състояние на чревната микробиота и връзка със съня

Комплексната общност от микроби, които живеят в човешкото тяло, е известна още като микробиота. Добре известно е, че тя играе важна роля в развитието и по-късното функциониране на стомашно-чревния тракт, метаболизма и имунната система. Нараства и интересът на учените към тази тема, тъй като съществуват все повече доказателства, че чревната микрофлора влияе върху мозъка и поведението.

Категорични предклинични и клинични данни сочат, че съществува двупосочен път на комуникация между мозъка и чревната микрофлора, наречен оста „микробиота-черва-мозък“, а над 1000 микроба се намират в тясна връзка със секрецията на хормони. Мелатонинът е един от тях. Той се произвежда в хипофизата и има определяща роля в инициирането на цикъла „сън-будност“.

Изследователите обаче откриват, че голяма част от микроорганизмите, които живеят в червата ни, също произвеждат множество невротрансмитери, цитокини и метаболити като серотонин, допамин, GABA и мелатонин. Тези и други съединения могат да повлияят на дейността на централната нервна система, като регулират ентероендокринните клетки в червата, за да освободят специфични хормони.

Когато децата изпитват нарушения на съня, едно от обясненията е, че то може да се дължи на „предизвикателства“ за чревната им флора. Например: диета, в която липсват важни хранителни вещества, но изобилства с преработени храни, може да бъде основен източник на дисбаланс в чревната флора и, следователно, да се превърне в дисфункция на съня.

В тази връзка пътуванията и ваканциите са отлични примери за нарушаване на рутината на физиологичните нужди на детето, помагайки да се създаде микробиомен дисбаланс, който допринася за лошото качество на съня. В такъв случай е препоръчително да се пристъпи към допълнителен прием на пробиотични добавки, специално разработени за нуждите на младия организъм. Те се предлагат в удобна за употреба форма и спокойно мога да намерят мястото си в ръчния багаж по време на път.

Качество на съня

Когато става дума за подрастващи деца до начална училищна възраст, важно е както качеството, така и количеството на съня. Препоръчително е децата на възраст между 3- и 5 години да спят приблизително 10-13 часа, а тези между 6 и 12 да получават 9-11 часа сън.

Много родители отчитат трудност при спазването на подобен режим заради агресивното влияние на новите технологии – интернет, телевизия, телефони, видеоигри, компютри, изправени пред съпротивата на децата да си осигурят забавления дори през нощта. За съжаление, установено е, че продължителното излагане на синя светлина пречи на циркадните ритми, производството на мелатонин и качеството на съня.

Децата, които продължително остават будни след слагане в леглото, често проявяват неспокойно поведение, защото са преуморени. Това състояние може да се влоши, тъй като се превръща в цикъл, който се самозахранва, ескалирайки до хиперактивност и последващо изтощение. Подобен физически дискомфорт се трансформира в нервен и накъсан сън, а децата буквало се „мятат“ в леглото цяла нощ.

Важно е родителите да обърнат внимание и на позата, в която се събуждат децата им. Ако те извършват неспокойни движения и се оказват с главата надолу на сутринта, също може да говорим за проблеми с качеството на съня. Този тип явления, макар и потенциално хиропрактични по природа, са обезпокоителни. Те могат да се дължат  на увеличени аденоиди и проблеми със сливиците, които водят до недостатъчна циркулация на кислород по време на съня.

Симптомите, които се установяват при увеличени аденоиди, включват: носов говор, дишане през устата, хъркане, натрупване на течност в средното ухо (възможно да доведе до проблеми със слуха), проблеми със съня, сънна апнея (спиране на дишането за няколко секунди по време на сън), възпалено гърло и други.

Подобрете съня с промени в начина на хранене

За да подобрят режима на почивка на детето си, родителите могат да направят някои полезни стъпки, свързани със създаване на здравословни хранителни навици. Последователността е от ключово значение, особено когато се има предвид времето, необходимо за пълното възстановяване на чревната микробна среда, след като е била унищожена от преработени храни, антибиотици и други лекарствени средства, агресивни химикали. Балансираната вечеря, богата на протеини и мазнини, може да осигури добър източник на енергия през цялата нощ, за разлика от краткотрайните енергийни „скокове“ след прием на сладки храни.

Богатите на магнезий храни като киноа и авокадо също могат да бъдат включени в диетата на детето, тъй като магнезият е известен поддръжник на здравословните нива на габа аминобутиричната киселина (GABA). Тя е ключов невространсмитер, а основната й функция е на намали напрежението в нервните клетки. GABA рецепторите се намират в хипоталамуса и именно тази структура на мозъка контролира циркадния ритъм и цикъла на съня и събуждането (много лекарства за сън работят именно за повишаване ефективността на GABA). В тази връзка пробиотичните храни и хранителни добавки също могат да бъдат разгледани от практикуващи лекари и родители, които се стремят да подобрят цялостното благосъстояние на децата си по отношения на съня.

Подобрете съня с промени в режима на детето

Установено, че създаването на рутина в режима на активност и покой е сред приоритетите, пред които е изправен всеки един родител. Наложително е да се действа в посока намаляване на превъзбудата преди лягане и минимизиране на дразненията от страна на електронни устройства. Една топла вана/душ преди лягане, прием на чаша топло мляко и четене на книга са дейности, които могат да направят чудеса за отпускането и добрия сън на детето. Малките промени в тази посока се свързват с осигуряване на удобно легло с мек матрак, регулиране на температурата и осветлението, осигуряване на тиха и комфортна среда.

Като заключение. Сънят е от решаващо значение за функцията на цялото тяло  – от имунната система до настроението. Това важи в пълна сила и за децата, за които е много важно да имат нужното време за пълноценна почива. Съществуват редица фактори, които допринасят за лошия сън при децата и те се свързват с негативни изменения в микробиома на червата, проблеми с нарушаване на графика на съня, физически дискомфорт и затруднено дишане. За да се определи правилното решение в тази насока, наложително е родителите да обмислят многостранен подход, който включва както диетични, така и промени в начина на живот на детето. В тази връзка е доказана ползата от прием на специално разработени за детските нужди хранителни добавки, които могат да подобрят качеството на съня и да осигурят нужния комфорт на подрастващите през нощта.

Свързани продукти

Още по темата

Самбукус
Билки

Черен бъз (Самбукус) – едно от най-мощните средства за подсилване на имунитета

Черния бъз (Sambucus nigra) e дървовидно растение с черни плодове от рода Sambucus (обединява около 30 вида), семейство Adoxaceae. Известен е още като бъз, европейски бъз, европейски черен бъз, а по нашите земи е познат

Прочетете повече »
Вирджински орех
Билки

Вирджински орех – едно от любимите растения на здравата и свежа кожа

Вирджински орех или хамамелис (Hamamelis virginiana) е храстовидно растение, достигащо до размерите на малко дърво, което принадлежи на семейство Hamamelidaceae. В англоезичния свят е известен с името Witch hazel. Етимологията на това название се свързва

Прочетете повече »
Червен ориз
Билки

Червен ориз – храна за диабетици и страдащи от висок холестерол

Червен ориз е общо название за голяма група представители на рода Oryza L., семейство Poaceae/Gramineae.  Той се отличава с червена обвивка под действието на съдържащия се в нея антоцианин. За качествата на червения ориз в

Прочетете повече »

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top