Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Протеини

Протеините са клас молекули и ключови структурни компоненти на всички клетки в тялото. Необходими са за растежа и възстановяването на тялото, и поддържането на добро здраве. Участват в метаболизма на енергия, синтеза на мускули, клетъчната сигнализация, имунния отговор и ензимните реакции.

Количеството протеин, което е необходимо на човек варира и се променя през различните етапи от живота. Дневната нужда от протеини е 0.8 гр/кг телесно тегло за здрави хора над 19-годишна възраст. Това е приблизително 55 гр протеин дневно за човек с тегло 75 кг. Това е минималното количество, необходимо за поддържане на азотния баланс и предотвратяване на протеиновия дефицит. Най-новите изследвания показват, че тези количества не са достатъчни за оптимално здраве, особено при бременни, кърмачки, хора в третата възраст, спортистите.

Протеините се съдържат в разнообразие от хранителни източници. Това са както растителни, така и животински продукти, като всички те са изградени от 20 аминокиселини. 9 от тях не се синтезират в човешкия организъм, поради което се приемат за незаменими аминокиселини и трябва да бъдат набавени чрез храната.

Протеините от животински източници като яйца, млечни продукти и месо имат висока биологична стойност, тъй като съдържат всичките 9 незаменими аминокиселини. При растителните източници на протеини като бобови, ядки, семена и други липсват една или повече есенциални аминокиселини и затова те се считат за протеини с ниска биологична стойност. Комбинацията от растителни и животински източници на протеини е пълноценен протеинов източник с ниско съдържание на наситени мазнини и холестерол.

Добавките с протеини на прах осигуряват лесен, удобен и ценен източник на висококачествен протеин. Най-често срещаните протеинови добавки включват суроватка и казеин или растителния вариант от грах и ориз. Качеството и  смилаемостта на протеините са жизненоважни за осигуряване на полезния им ефект. Фактори, които пречат на усвояването на протеините, са трипсиновите инхибитори, лектините и танините, които може да се съдържат в някои растителни протеинови източници и може да доведат до намалена хидролиза и абсорбция на аминокиселините. Тези фактори могат да бъдат допълнително усложнени от възрастта, тъй като с годините способността на червата да се адаптират към средата намалява.

Суроватка

Това е един от най-широко използваните източници на протеини в добавките. Суроватката съдържа големи количества от аминокиселината цистеин. Тя увеличава нивата на глутатион и има мощни антиоксидантна свойства, които предотвратяват увреждането на важни клетъчни компоненти. Съдържа и големи концентрации на разклонени аминокиселини, важни за защита от разграждането на мускулите по време на тренировка и за поддържане структурата на тъканите.

Комбиниран протеин от грах и ориз

Този вариант се препоръчва при чувствителност и алергия към млечния протеин и е подходящ за вегетарианци. Приемът на комбинация от грах и ориз осигурява всичките 9 незаменими аминокиселини. Протеинът от грах съдържа разнообразие от фитонутриенти като полифеноли със силно антиоксидантно действие, сапонини, галакто-олигозахариди, които оказват положителен пребиотичен ефект върху дебелото черво.

Без значение дали човек използва тези добавки като допълнение към основните хранения, за междинни закуски или като напитки след тренировка, добавянето на висококачествен протеин помага за посрещане на ежедневните нужди от този важен градивен елемент.

 

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart