Червен ориз
Червен ориз - полезен при високи нива на кръвната захар и холестерола

Червен ориз е общо название за голяма група представители на рода Oryza L., семейство Poaceae/Gramineae.  Той се отличава с червена обвивка под действието на съдържащия се в нея антоцианин.

За качествата на червения ориз в Китай се носят легенди от дълбока древност. Той е особено ценен от азиатските народи, където оризът е основна храна за две трети от населението. Считан е за най-полезният от всички видове заради безспорните си ползи за здравето и за разлика от белия ориз почти не съдържа глутен. Използва се широко като хранителна добавка, за приготвяне на различни ястия, готварски оцветител и консервант.  

Червеният ориз расте под формата на диви, плевелни или култивирани видове. Oryza granulata, O. officinalis, O.rufipogon и O. nivara се срещат в Индия, като последните два вида имат червени зърна и се използват като храна и лекарство. Терминът nivara произлиза от санскритския корен niv, който означава „угояване“ или „подхранване“.

Според древните индийски текстове за Аюрведа оризът нивара има уникалното лечебно свойство да отстранява  дисбалансите в Тридоша (трите Доши – Вата Доша (енергия на движението), Питта Доша (енергия на трансформацията) и Кафа Доша (енергия за тъканите и ставите). Този ориз се използва широко при аюрведично лечение и има рядката способност да обогатява телесните елементи, да изключва токсичните метаболити, да укрепва, да регенерира и енергизира тялото, да регулира кръвното налягане и предотвратява кожни заболявания и преждевременно стареене. Яде се и в традиционните дни на гладуване в много части на Индия.

Дивите оризови видове често се използват в програмите за подобряване на сортовете ориз, за ​​да им придадат устойчивост срещу много болести и вредители. Растенията извън вида с червен перикарп се считат за плевели. Бурените отделят семената по-рано и са особено плодовити. В Корея понякога се кръстосват късозърнест червен ориз от типа „японика“ с дългозърнести от вида „индика“, а резултатът е хибрид, оцеляващ при ледените зими. Сред най-известните с терапевтичните си качества диви видове е Oryza punctate, който е разпростиран в Западна Африка и Мадагаскар.

В САЩ червеният ориз често се споменава като „червената заплаха“. Американските фермери изразходват огромни средства и енергия срещу „дебелия просяк“. От друга страна народите от Изтока винаги са проявявали толерантност към „червени плевели“. Те се консумират в Китай, в Корея се носят в будистките храмове, в Индия са храна за бедното население.

Култивираните червени оризови видове са многобройни и важни за народите на Шри Ланка, Филипини, Корея, Китай, Япония и Индия, като в Бутан 30 процента от общите площи на ориз се падат на червения ориз.

Терминът „червен ориз“ също се използва за означаване на червен дрожден ориз, специализиран продукт, резултат от ферментационен процес, който се произвежда в Китай и Япония. За да се получи червен ориз от дрожди, производителите полират оризовите зърна и след това ги обработват с плесента Monascus, която създава червеникаво покритие.

Този ориз може да се яде като обикновен ориз, но се използва и в традиционната китайска медицина за лечение на различни състояния. Изследванията върху червен дрожден ориз наблягат на ефективното му действие срещу вредния холестерол.

Червеният ориз, различен от плевела и този с дрожди, е с родина Китай и се отглежда в Югоизточна Азия, американския Юг, тропическите части на Африка. Някои сортове са късозърнести и много лепкави, докато други са дългозърнести, като големината на зърното варира между 3, 7 и 4, 1 мм. Ширината е между 1 -2 мм. Цветът варира между светлочерен, тъмночервен, червен и червено с розов оттенък. Вкусът е богат, земен.

Състав

Червеният ориз е истинска съкровища от хранителни вещества, витамини, микро и макро елементи. Той е изключително богат на фибри заради оризовите трици (външните твърди слоеве), които съдържат още полифеноли, антоцианин и антиоксиданти.

Уникалният състав на червения ориз включва силно присъствие на витамини от група В – В1, В2, В3 и В6, минерали като калций, калий, йод, желязо, магнезий и фосфор, 8 безценни аминокиселини, включително омега-3, които осигуряват на организма оптимална работа, много антиоксиданти. Съдържанието на цинк и желязо на червения ориз е 2-3 пъти по-високо от това в белия ориз.

Хранителни стойности в 100 грама червен ориз. Процентът на дневният прием е базиран на 2000 калории, но може да варира, в зависимост от индивидуалните нужди.

СтойностиКоличествоДневен прием %
Енергия405 Ккал--
Протеини7 гр14 %
Мазнини (липиди)4,9 гр.14 %
Въглехидрати86,7 гр.13,55 %
Диетични фибри2,7 гр.7,11 %
Вода1,6 гр--
Пепел3,4 гр--

Съдържание на минерали

Желязо5,5 мг68, 75 %
Цинк3,3 мг30 %
Калий256 мг5,45 %
Натрий6 мг0,40 %

За какво помага

Поради по-високото хранително съдържание и здравословните предимства на червения ориз, той е силно препоръчителен за сърдечно болни, както и за диабетици. Освен това е препоръчван от здравните гурута, както и от активно трениращите, тъй като високото съдържание на фибри помага за постигане на оптимално тегло.

Като консумирате червен ориз, можете да получите следните хранителни и здравни предимства:

  • Подобрява сърдечното здраве
  • Контролира диабета
  • Помага при астма
  • Подобрява за абсорбцията на кислород от клетките
  • Понижава „лошия“ холестерол
  • Подобрява храносмилането, намалява теглото и детоксикира
  • Спомага за намаляване на умората
  • Повишава енергията
  • Действа като антиоксидант и се бори със свободните радикали
  • Заздравява костите и предпазва от остеопороза
  • Действа срещу ревматизъм
  • Подобрява състоянието на кожата, ноктите и косата

Идеална храна за диабетици

Една от основните ползи на червения ориз се свърза с диабета. Известно е, че червеният пигмент в слоя оризова обвивка съдържа антоцианин, който е силен антиоксидант. Доказано е, че той  има способността да предотвратява появата на диабет. Комбинацията от витамин  А, С, Е и В6 помага за поддържането на метаболизма в тялото и възпрепятства рисковете от заболяването. Една от ползите за червения ориз за здравето на диабетиците е осигуряването на нисък гликемичен индекс, който позволява бавното освобождаване на захари след храносмилане. 

Може да помогне за лечение на метаболитен синдром

Метаболитният синдром е група от състояния, които увеличават риска от хронични заболявания, като сърдечни заболявания, диабет и инсулт. Някои от критериите за метаболитен синдром включват високо кръвно налягане, излишни телесни мазнини, повишена кръвна захар и промени в нивата на холестерола или триглицеридите (8).

18-седмично проучване установило, че добавките с червен ориз са в състояние да намалят кръвната захар, нивата на инсулин и систоличното кръвно налягане при хора с метаболитен синдром. При експеримент с мишки, които получавали богати на мазнини храни, резултатите показват, че екстрактът от червен ориз е в състояние да предотврати повишаване на нивата на холестерола и телесното тегло.

Подобрява храносмилането

Червеният ориз е изключително богат на фибри. Това влияе благоприятно на функцията на червата, като регулира перисталтиката и подобрява микрофлората на дебелото черво. Редовната консумация на червен ориз намалява апетита и е отлично средство за контролиране на теглото, съчетано с детоксикиращ ефект. Дава усещане за ситост и осигурява енергия в тялото, без да го товари с мазнини. Препоръчва се също при отравяне и диария.

Червеният ориз е изключително богат на магнезий (осигурява 32 % от препоръчителния дневен прием), който помага за отпускане на мускулите в храносмилателния тракт, включително чревната стена, която контролира дефекацията.

През 2007 г. японски учени от Програмата за хранителна епидемиология изследвали ефектите на магнезия в диетата на 3800 жени. Било констатирано, че ниският му прием е свързан със значително увеличаване на симптомите на запек. Освен това магнезият играе съществена роля в над 300 ензимни реакции в тялото, включително синтеза на протеини и мастни киселини, метаболизма на храната и предаването на нервните импулси.

Понижава „лошия холестерол“

Едно от най-отличителните качества на червения ориз се свързва с понижаване на холестерола и последващите ефекти за подобряване на кръвообращението и имунната система. Той не само инхибира производството на „лошия“ LDL холестерол, но и насърчава производството на „добрия“ HDL холестерол. Червеният ориз действа подобно на статините в лекарствата ( без техните странични ефекти) благодарение на съдържащите се в него монаколини. Един от монаколините – монаколин К, всъщност представлява естествен статин.

Съдържа антиоксиданти за противодействие на свободните радикали

Червеният ориз е чудесен източник на желязо или манган. Манганът играе важна роля в производството на енергия за организма, той е жизненоважен елемент на ензимите и антиоксидант, който може да предпази тялото от свободни радикали, които се образуват след производството на енергия. Цинкът, също силен антиоксидант, от своя страна може да помогне за ускоряване на зарастването на рани и да поддържа защитните механизми на организма, за да може той да функционира ефективно.

Любопитни факти

  • В древни времена червеният ориз в Китай е наричан „забранен ориз“. Право да го ядат имали само членовете на императорското семейство. По изключение бил даван на воини, отличили се в битка, за да възвърнат силите си.
  • В Япония, червеният цвят ориз Sekihan се яде по време на тържества или специални случаи като Нова година, Денят на навършване на пълнолетие, Денят на детето.
  • Ако искате здрава, еластична и лишена от бръчки кожа, консумирайте повече червен ориз, подобно на азиатките.
  • Червеният ориз изисква по-продължителна термична обработка от белия ориз. Той придава на ястията лек орехов вкус. Особено популярен е Рубиновият ориз, който се използва за приготвянето на ризото, пилаф и частично замества месото в менюто на вегетарианците.

Приложение. Червеният ориз на зърна се използва като елемент на здравословното хранене. Под формата на хранителна добавка (срещу „лош холестерол) широко разпространен е червеният дрожден ориз (Red yeast rice).

Възможни странични ефекти. Въпреки дългия списък на ползите, свързани с червения дрожден ориз, той може да доведе до някои неблагоприятни ефекти като стомашно-чревни проблеми - подуване на корема, газове и болки в стомаха. В по-екстремни случаи може да причини мускулни проблеми, чернодробна токсичност и алергични реакции. 

Вижте още:

Коментари (0)

Няма коментари към този момент

Нов коментар

Аглика Илиева

Аглика Илиева е журналист с дългогодишен опит в различни печатни и електронни медии, майка на две деца. Има множество публикации и авторски текстове в сферата на културата, лайфстайл и съвременен начин на живот. Интересът й към здравната тематика е продиктуван от убеждението, че всеки един от нас носи хармонията в себе си, а грижата за тялото е неразривна част от усещането за красота и душевен комфорт.

Product added to wishlist
Продуктът е добавен за сравнение

Този сайт използва бисквитки/cookies за да ви гарантира по-плавно и бързо сърфиране. С натискане на бутона "Съгласен съм" вие се съгласявате с използването на бисквитки.