Диабет – как да си помогнем – втора част

Първа част

Рискови фактори за диабет:

  • възраст над 40 год.

  • наднормено тегло, особено ако килограмите в повече са около талията

  • липса на двигателна активност

  • фамилна обремененост

  • жена, която е родила дете с тегло над 4 кг. Или е развила гестационен диабет по време на бременността;

  • висока концентрация на триглицеридите в кръвта и/или ниско ниво на HDL -„добрия“ холестерол;

  • високо кръвно налягане


Ако имате повишен риск от диабет, трябва да направите някои изследвания – изследване на урина за съдържание на захар, кръвен тест за глюкоза, глюкозо-толерансен тест; гликиран хемоглобин. Кръвна проба за захар може да си направите и сами за няколко минути, като ползвате апаратчето /глюкомера/ на познат диабетик. Или, ако това е важно за вас, а направлението от личен лекар е бавна и трудна процедура, може да отидете в някоя от многобройните лаборатории и сутрин на гладно  да направите изследването /цена 5 лв./. Профилактичните изследвания за диабет трябва да се правят възможно по-често с нарастване на риска за появата му. Здравната каса заплаща два пъти годишно и изследване на гликиран хемоглобин - НвА1с. Изследването е около 12лв., ако си го платите сами, не е задължително да се прави на гладно и показва средната стойност на кръвната захар за последните 8 до 12 седмици, което е изключително полезно.

С други думи, при повишен риск от диабет и затруднена комуникация с личния лекар, може да поемете нещата в свои ръце и да направите профилактично изследването на кръвна захар и гликиран хемоглобин.

Преддиабет и диабет тип 2 със стабилни нива на кръвната захар могат да се лекуват с диета и физически упражнения. Когато, въпреки диетата, нивото на глюкоза в кръвта остава високо, се добавят някои медикаменти. Болните с диабет тип 1 и нестабилна кръвна захар трябва да се допитват до лекуващия лекар за всяка промяна в режима на хранене и относно упражненията, които са подходящи за тях. Упражненията да се определят от лекар – кинезитерапевт/физиотерапевт/, към който може да насочи личния лекар.

 

Хранителен режим

  • Предварително определяйте с какво да се храните следващия ден и през седмицата. Изберете храни богати на протеини, но с по-ниско съдържание на мазнини, особено наситени – това са: риба, птици, нискомаслени и обезмаслени млечни продукти. От въглехидратите да преобладават сложните полизахариди, които са богати на влакнини – в пълнозърнестите храни и варивата. Зеленчуци, ядки, зърна и плодове – за витамини и микроелементи.

  • Придържайте се към фиксиран режим на хранене, избягвайте да отлагате или да пропускате хранения, или да преяждате, защото могат да настъпят значителни колебания в кръвната захар.


Болният от диабет /и предразположеният/ трябва да яде по-малки количества, но по-често - по 5-6 пъти на ден. За да не пълнее, трябва да контролира калориите с помощта на специални таблици /приложена в трета част/. Калориите са в хлебни единици - една хлебна единица е равна на 12 г глюкоза. За едно денонощие на организма са необходими от 18 до 24 хлебни единици.

Примерно меню /продуктите се избират от таблицата/:

-          Закуска - от 9 до 10 хлебни единици.

-          Обяд - от 6 до 7 единици.

-          Втора и следобедна закуска - не повече от 1-2 единици.

-          Вечеря - от 3 до 4 единици.








Продукт



1 хлебна единица



Хляб и хлебни изделия





















































Продукт Мярка Количество (гр) Калории
Ръжен хляб 1/2 филия 25 60
Хляб "Добруджа" 1/2 филия 25 65
Хляб "Грахам" 1/2 филия 25 65
Типов хляб 1/2 филия 25 65
Бял хляб за тостер 1 филия 25 65
Макарони 4 пълни супени лъжици 50 55
Солети 17 пръчици 15 50



Зърнени храни





















































Продукт Мярка Количество (гр.) Калории
Овесени ядки 3 равни с.л. 20 75
Ориз (сварен) 2 пълни с.л. 50 55
Пуканки 10 пълни с.л. 15 60
Царевично брашно 1 пълна с.л. 15 50
Царевичен грис 1 пълна с.л. 15 55
Царевично нишесте 1 пълна с.л. 15 50
Царевица варена (ронена) 3 пълни с.л. 60 65



Картофи





























Продукт Мярка Количество  (гр.) Калории
Картофено пюре 2 пълни с.л. 90 80
Пържени картофи 12 резенчета 35 90
Чипс 1 чаша 25 145



Варива





























Продукт Мярка Количество (гр.) Калории
Леща сварена 3 пълни с.л. 50 65
Зелен грах 9 пълни с.л. 130 75
Зрял боб сварен 3 пълни с.л. 50 65



Ядки









































Продукт Мярка Количество (гр.) Калории
Фъстъци 1/4 чаша 60 375
Кашу 3 с.л. 40 240
Бадеми 3/4 чаша 60 385
Лешници 3/4 чаша 90 590
Орехи 6 пълни с.л. 90 600



Мляко























Продукт Мярка Количество (гр.) Калории
Прясно мляко 1 чаша 250 165
Кисело мляко 1 чаша 250 160



Плодове



















































































Продукт Мярка Количество (гр.) Калории
Ябълки 1 малка 100 60
Круши 1/2 ср. голяма 100 60
Ягоди 1 чаша 160 60
Малини 1 чаша 130 60
Пъпеш 1 резен 100 55
Диня 1 резен 210 55
Череши 10 големи 80 50
Сливи 3-4 90 45
Банан 1/2 ср. голям 50 50
Портокали 1 малък 130 50
Мандарини 2 малки 150 55
Грейпфрут 1/2 голям 120 50


  • Около 80% от болните с диабет тип 2 са с наднормено тегло. Отслабването може да ви предпази от болестта. Дори да не постигнете идеалното тегло, само 5 кг по-малко чувствително ще облекчат регулацията на кръвната захар.

  • Основният критерий за правилността на храненето на диабетика е нивото на захарта в кръвта му. Ако то спре да се повишава и започне да намалява, значи това е правилният път - открили сте своята правилна диета и можете да спрете развитието на болестта.


 

Хранителни добавки

Алфа Бетик мултивитамини с удължено енергизиращо действие

Алфа Бетик Канела, хром и биотин

Алфа Бетик Алфа липоева киселина

Алфа Бетик Омега-3 рибено масло

Хром

Хром комплекс

Гимнема

Канела

Блад шугар

Майтаке, SX-Fraction и др.

Първа част на статията прочетете тук

Следва продължение

Текст:
д-р Аелита Петрова
лекар в Отделение ”Имунохематология и трансфузиология” в Майчин дом
Рейки мастер
консултиращ лекар в Български Рейки център

Коментари (0)

Няма коментари към този момент

Нов коментар

Продуктът беше успешно добавен в любими.

Този сайт използва бисквитки/cookies за да ви гарантира по-плавно и бързо сърфиране. С натискане на бутона "Съгласен съм" вие се съгласявате с използването на бисквитки.